Vremurile când oferta de muncă pentru tinerii studenți sau abia ieșiți de pe treptele facultății au era limitată au trecut demult. Azi, trendul pare să fie chiar unul opus, după cum arată studiile de specialitate.
Cel puțin un sfert dintre companiile din România caută să angajeze tineri.
Unul din patru angajatori români intenționează să recruteze studenți în perioada octombrie-decembrie 2018, arată cel mai recent studiu efectuat de BestJobs, una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. În prezent, 58% dintre angajatori declară că până la 5% dintre angajații lor se află încă pe băncile facultăților, în timp ce, la polul opus, în cazul a 22% dintre angajatori, unul din cinci angajați este student.
Jumătate dintre angajatori estimează că vor scoate la concurs până la 10 poziții noi pentru care vor recruta exclusiv studenți până la finalul anului, iar alți 23%, între 10 și 20 de poziții noi pentru studenți, conform studiului desfășurat de BestJobs pe un eșantion de 320 de companii mici, medii și mari din România. Pentru fiecare poziție deschisă, companiile caută să angajeze între 1 și 5 studenți, iar cele mai multe job-uri vor fi în domenii precum customer service (25%), logistică și producție (16%), vânzări (10%), marketing și comunicare (8%), dar și domenii mai complexe, precum inginerie (9%) și IT (9%).
„Pe o piață a forței de muncă tot mai săracă în specialiști, recrutarea de studenți reprezintă o soluție care aduce multiple avantaje pe termen lung. În primul rând, ei vor dobândi abilități practice încă de pe băncile facultății și astfel vor avea aptitudinile necesare după absolvire. Tinerii sunt dornici să învețe, sunt deschiși la nou și au o putere de adaptare foarte ridicată. În plus, competențele lor digitale sunt mult mai ridicate decât la generația anterioară, ceea ce reprezintă iar un avantaj, într-un mediu economic tot mai tehnologizat. Pe de altă parte, există și dezavantaje, precum interesul lor fluctuant pentru un anumit domeniu sau angajator, lipsa maturității care să ducă la asumarea unor decizii profesionale, ceea ce poate conduce la o reticență din partea companiilor de a-i recruta, dar, în definitiv, toți am trecut prin asta și e bine să privim mai ales avantajele, care sunt mai importante”, spune Mădălina Dan, Clients Manager în cadrul BestJobs.
În perspectivă, chiar dacă angajatorii își doresc forță de muncă tânără, aceștia nu sunt dispuși să ofere neapărat un program de lucru flexibil celor care vor totuși să-și continue studiile. Cei mai mulți angajatori (62%) spun că recrutează studenți pe un program de lucru full-time și doar 19% dintre companii menționează un program flexibil sau part-time (19%).