Veste uluitoare pentru toată România! Am dat lovitura. Sunt în joc 73 de miliarde de euro
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat că este vorba despre un „plan investițional pe transporturi” care va fi aplicat în următorii 10 ani.
„În următorii 10 ani vorbim de un plan investițional pe transporturi, pe toate tipurile de transporturi, de 73 de miliarde de euro. Este absolut necesar ca România să facă un salt în dezvoltarea sa, și acest lucru se poate cel mai bine prin dezvoltarea infrastructurii de transport.
Acest plan investițional a fost la Bruxelles, au avut câteva observații, de ieri acest plan investițional este pe site-ul ministerului Transporturilor, în transparență publică, urmând ca până la sfârșitul anului să-l adoptăm prin hotărâre de Guvern. Avem un Master Plan adoptat în 2016, avem un plan investițional pe baza acelui Master Plan, foarte multe planuri făcute în 30 de ani, desene, cretă pe tablă, mult, mult mai puține lucruri făcute practic”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ce prevede proiectul menționat de Sorin Grindeanu?
Nevoia de finanțare pentru toate sectoarele de transport din România pe următoarea decadă este de 72,77 miliarde euro, potrivit Notei de fundamentare proiectului de hotărâre privind aprobarea Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030.
Din suma respectivă, 34,19 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii rutiere, 20,63 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii feroviare, 10,7 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii de metrou, 4,46 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii navale iar 2,79 miliarde de euro sunt dedicate infrastructurii aeroportuare.
Alocările estimative maxime pentru finanțare europeană sunt de 40,78 mld Euro, rezultând astfel într-un deficit de 31.99 miliarde euro, care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin împrumuturi externe și fonduri private.
Așadar, documentul arată că România va trebui să asigure în următorii 10 ani contribuția financiară aferentă proiectelor cu finanțare europeană la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în acest plan, rezultând într-un efort financiar ce reprezintă aproximativ 2% din PIB/an în funcție de progresul fizic și financiar al proiectelor.