Această secțiune de autostradă va fi construită în parteneriat public – privat și costă 4,7 miliarde de lei, adică 1 miliard de euro pentru 61 de kilometri. PPP presupune că statul pune la dispoziție terenul, cu eventualele exproprieri făcute, și toate avizele necesare, iar investitorul selectat efectuează lucrările pe banii lui, urmând să exploateze autostrada un anumit număr de ani, în acest caz, 30.
După această perioadă, magistrala revine statului. Proiectarea și execuția vor dura 4 ani.
“Atribuirea unui contract de parteneriat public-privat pentru realizarea obiectivului „Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi”, în conformitate cu OUG nr. 39/2018. Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi face parte din Strategia de dezvoltare a Programului Naţional de Autostrăzi, promovat în anul 2001 de către MLPTL şi se încadrează în Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional – Secţiunea Căi de Comunicaţie, aprobat prin Legea 71/1995. Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi, de asemenea, la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.Autostrada face parte din Coridorul V, ce constitue legătura Moldovei cu Transilvania şi Europa, reprezintă parte din conexiunea est – vest a României şi se racordează la sectoarele de autostradă construite deja, sau aflate în diverse faze de implementare. Astfel, se realizează conexiunea dintre centre economice importante din Moldova (Iaşi, Paşcani, Botoşani, Bacău, Suceava, Piatra Neamţ), cu cele din Transilvania şi mai departe, prin vama Borş, cu reţeaua de autostrăzi din Europa”, este descrierea din SICAP a proiectului scos la licitație.
Prețul contează neașteptat de puțin
În desemnarea constructorului, 45% contează capacitatea tehnică, 19% capacitatea economică, 30%
finanțarea. Surprinzător, doar 6% este oferta financiară, dovadă că, în varianta PPP, cât costă proiectul contează mai puțin, deși, evident, investitorul are calculele de rentabilitate care îl fac să decidă ce taxă ar putea să pună pentru a-și recupera banii cheltuiți în rezlizarea lucrărilor.
Porţiunea Târgu Neamţ-Iaşi face parte din Autostrada Unirii, care va lega Transilvania de Moldova.
Cealaltă jumătate, Târgu Mureş – Târgu Neamţ, a fost preluată de CNAIR, care a lansat un contract
pentru studiul de fezabilitate al porţiunii prin munţi. Autostrada Târgu Mureş – Targu Neamt – Iaşi– Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul studiului de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.
Guvernarea PSD a ales ca proiectele noi de infrastructură mare să fie făcute în PPP, adică fără fonduri de stat. Instituția desemnată să se ocupe de ele a fost CNP. Un prim proiect PPP cu câștigător desemnat este autostrada Ploiești – Brașov, unde Guvernul negociază cu un consorțiu chinezo-turc termenii finali ai investiției.