Ce trebuie să știți despre noua carte de identitate
Guvernul a adoptat Ordonanţa pentru modificarea şi completarea unor dispoziţii referitoare la evidenţa persoanelor şi cartea electronică de identitate. Atât cartea electronică de identitate, cât şi cartea de identitate simplă vor fi emise într-un format similar celui al permisului de conducere sau al cardului bancar.
Deocamdată doar în judeţul Cluj se desfăşoară un proiect pilot și au fost emise aproximativ 7.100 de cărţi de identitate electronice, până în prezent. Proiectul va fi extins și în Capitală, cel mai probabil în vara acestui an, apoi la nivelul municipiilor, probabil în toamnă, iar la finalul toamnei la nivelul marilor municipii reşedinţă de judeţ.
Cartea electronică de identitate va putea fi folosită atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc.
Se poate opta în continuare pentru cartea de identitate simplă
Cetăţenii au însă opţiunea de a alege între cartea electronică de identitate şi cartea de identitate simplă, adică fără suport electronic de stocare, în funcţie de interesele sau credinţa fiecărui cetăţean.
„Această opţiune există, este reglementată şi va rămâne neafectată în continuare. Totuşi, recomandarea noastră este, pentru a beneficia de serviciile de e-guvernare, pentru a accesa serviciile electronice de la distanţă, să se opteze pentru cartea electronică de identitate”, a spus șeful Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, chestorul de poliţie Cătălin Giulescu.
Cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip, vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. În plus, cărțile de identitate actuale și cele emise până la sfârșitul anului, vor putea fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile.
Costul a 5 milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de stat
De menționat și faptul că în cazul celor care au viză de flotant, viza de reşedinţă va fi înscrisă în suportul de stocare al cărților electronice. Pentru cărţile de identitate simple se emite un document care constituie dovadă de reşedinţă, reglementări în acest sens urmând a fi adoptate în perioada următoare.
Totodată, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat. După toate estimările, banii alocați vor ajunge pentru actele electronice emise în următorii trei ani, respectiv până în 2026.