Pasagerii care folosesc companii aeriene din Uniunea Europeană vor putea în curând să își folosească telefoanele la maximum în aer, după ce Comisia Europeană a decis că liniile aeriene pot furniza tehnologia 5G la bordul avioanelor, alături de date mobile mai lente.

Telefonul nu va mai trebui pus în modul avion

Acest lucru ar putea însemna că pasagerii nu vor mai fi obligați să își pună telefonul în modul avion, deși nu sunt clare încă detaliile privind modul în care va fi pusă în aplicare.

Termenul limită pentru ca statele membre să pună la dispoziție benzile de frecvență 5G pentru avioane este 30 iunie 2023. Acest lucru va însemna că oamenii vor putea utiliza toate funcțiile telefonului lor în timpul zborului, permițând apelurile, precum și aplicațiile cu volum mare de date care transmit muzică și videoclipuri.

Thierry Breton, comisarul european pentru piața internă, a declarat că acest plan va „permite furnizarea de servicii inovatoare pentru oameni” și va ajuta companiile europene să se dezvolte.

„Cerul nu mai este o limită atunci când vine vorba de posibilitățile oferite de conectivitatea super-rapidă și de mare capacitate”, a declarat acesta.

Riscul de interferențe este foarte redus

Comisia Europeană a rezervat anumite benzi de frecvență pentru aeronave încă din 2008, permițând unor servicii să ofere acces la internet în timpul zborului. Însă acest serviciu a fost istoric lent, deoarece se baza pe echipamente de conectare a oamenilor prin intermediul unui satelit între avion și sol.

Noul sistem va putea profita de vitezele de descărcare mult mai rapide oferite de 5G, care pot fi de peste 100 Mbps, permițând descărcarea unui film în doar câteva minute.

Dai Whittingham, directorul executiv al Comitetului pentru siguranța zborurilor din Marea Britanie, a declarat pentru BBC că modul avion a fost important din punct de vedere istoric din cauza lipsei de cunoștințe despre modul în care dispozitivele mobile afectează aeronavele.

„Exista o îngrijorare că acestea ar putea interfera cu sistemele automate de control al zborului. Ceea ce s-a constatat cu ajutorul experienței este că riscul de interferență este foarte mic. Recomandarea a fost întotdeauna ca, odată ce sunteți în zbor, dispozitivele să fie în modul avion”, a spus el.

În SUA există încă o preocupare că frecvențele 5G ar putea interfera cu zborurile și chiar ar putea duce la măsurători eronate ale altitudinii, dar Whittingham a spus că aceasta nu va mai fi o problemă în Marea Britanie și în UE.