Soluții pentru problema generată pe Canalul Bâstroe

Liviu Mihaiu, jurnalist, activist de mediu şi fost guvernator al Deltei Dunării, a afirmat miercuri că problemele cu Delta Dunării au fost generate de guvernanţi, nu de ucraineni, atenţionând că în 20 de ani am putea pierde Delta „fără să mai sape ucrainenii Chilia”.

„Faptul că la ora asta avem mari probleme cu Delta nu li se datorează ucrainenilor, ci se datorează guvernanţilor. Delta, în ritmul în care se află astăzi, de neglijenţă şi de abuz şi de braconaj şi de poluare, cred că în 20 de ani o pierdem, fără să mai sape ucrainenii Chilia”, a precizat Mihaiu la Palatul Parlamentului, la conferinţa organizată de AUR cu tema „Canalul Bâstroe – interes naţional, dezinformare sau trădare?”.

În opinia lui, problema generată pe Canalul Bâstroe are două soluţii: diplomatică sau tehnică.

„Soluţia diplomatică există, dar trebuie spusă ferm, elegant, civilizat, de la toate tribunele. Avem comisari europeni, mă refer la Adina Vălean, care se ocupă de transport, care trebuie să se opună vehement. După părerea mea, lobby-ul europarlamentar este foarte important, intervenţiile în plenul Parlamentului European, care să arate faptul că Ucraina vrea să distrugă Delta prin săparea acestui canal navigabil Chilia.

A doua soluţie este cea tehnică, adică în cazul în care nu ne înţelegem cu ei (…), am putea să le deviem mare parte din debitul Chiliei, nu numai în Lunca Dunării (…), în amonte. Avem acest buton (…), de a-i lăsa fără apă. Asta ar fi partea tehnică şi în raport faţă de ceea ce s-a întâmplat până acum”, a susţinut Liviu Mihaiu.

Statul român și-a dat acordul tacit

Menționăm că, preşedintele AUR, deputatul George Simion, a susţinut miercuri că statul român şi-a dat, anul trecut, acordul tacit pentru efectuarea de lucrări de adâncire pe Canalul Bâstroe, menţionând că nu a intrat în posesia unui document scris în acest sens.

„Toate măsurătorile făcute cu tehnologie avansată, caracteristică pentru anii în care trăim, arată că aceste lucrări de adâncime s-au făcut, că există o adâncime minimă, în mai toate locurile de pe Canalul Bâstroe, de 6 metri jumate, continuând până la 10 metri – 11 metri. În mod clar, a existat o complicitate, o tăcere, un acord tacit din partea autorităţilor statului român anul trecut.

Deşi suntem parlamentari şi avem mai multe instrumente decât cetăţenii obişnuiţi la dispoziţie, nici până acum nu am intrat în posesia unei hârtii în care România şi-a dat acordul pentru aceste lucrări de adâncire sau pentru tranzitul pe Chilia a acelor nave”, a afirmat Simion la conferinţa AUR cu tema „Canalul Bâstroe – interes naţional, dezinformare sau trădare?”.

Totodată, Simion l-a criticat pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru faptul că nu a anunţat că România a efectuat lucrări de a măsura adâncimea pe Canalul Bâstroe.