Este informația dimineții despre Patriarhul Daniel. Conducătorul Bisericii Ortodoxe și-a propus să medieze conflictul dintre Înaltpreasfințitul Teodosie, arhiepiscopul Tomisului și Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.
Patriarhul Daniel i-a cerut printr-o scrisoare Înaltpreasfințitului Teodosie să pună capăt ”polemicii” cu Vasile Bănescu, consilier patriarhal, ”deoarece produce tulburare în Biserică”. Preafericirea sa a precizat că o decizie în acest sens urmează să fie luată în cadrul viitoarei ședințe a Sfântului Sinod, în luna iunie.
Patriarhul Daniel i-a cerut Înaltpreafințitului Teodosie să pună capăt conflictului cu Vasile Bănescu
Aceasta este scrisoarea pe care Patriarhul Daniel i-a trimis-o arhiepiscopului Tomisului, potrivit stiripesurse.ro.
„Înaltpreasfinția Voastră,
Trebuie oprită polemica în relația cu Domnul Bănescu, deoarece produce tulburare în Biserică (conflictul între un teolog mirean, consilier patriarhal, și un ierarh din Sinod).
Problema distincției dintre poziția oficială a Bisericii și opiniile individuale ale ierarhilor, clericilor și mirenilor va fi discutată la următoarea ședință a Sfântului Sinod.
Cu binecuvântări,
Patriarhul Daniel!”, a scris Preafericitul.
Ce au de împărțit cei doi?
Conflictul dintre Vasile Bănescu și Înaltpreasfințitul Teodosie a început atunci când purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a anunțat că BOR ia în calcul sărbătorirea Paștelui în același timp cu cel catolic. Subiectul va fi discutat în şedinţa Sfântului Sinod din luna iunie.
Teodor Baconschi şi profesorul Adrian Papahagi au adresat o scrisoare deschisă Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române şi Adunării Naţionale Bisericeşti în care solicită BOR „să se implice cu energie şi convingere în dialogul panortodox şi interconfesional” pe tema celebrării Învierii Domnului la aceeaşi dată.
Într-o petiţie online, iniţiatorii precizează că „Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală şi apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeaşi pentru toţi. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, aşadar şi după regretabila schismă, creştinătatea s-a învrednicit să celebreze Paştele, an de an, împreună”.
Arhiepiscopul Tomisului s-a opus vehement acestui demers și a afirmat că Biserica Catolică nu are Lumina Sfântă. Ulterior, Bănescu, fără a-i pronunța numele lui Teodosie, a spus că o astfel de reacție trădează „o perfidă gelozie și jenantă zgârcenie confesională”.
Purtătorul de cuvânt al BOR a revenit apoi cu un alt mesaj, în care, tot fără să invoce numele arhiepiscopului, a susținut că „Sfidarea continuă și smintitoare a (unor) minimale condiții de reprezentare instituțională ar trebui să pună în criză statutul oficial al respectivei” persoane.
De asemenea, Vasile Bănescu a abordat modul în care unii preoți au înțeles să reacționeze în dezbaterea privind Paștele, susținând că „zvârcolirile cele mai înfricoșătoare au fost înregistrate, previzibil, în anticul oraș Tomis”, o aluzie la ÎPS Teodosie.