Un fenomen ceva mai ciudat se înregistrează pe piața auto second-hand unde prețurile de vânzare pentru unele autovehicule au ajuns să fie mai ridicate decât atunci când erau noi. Potrivit unei analize Autovit, anul 2021 a fost unul atipic pentru industria auto la nivel global, iar în ultimul an și jumătate prețurile au explodat practic, atât pentru autovehiculele noi cât și pentru cele second-hand.

O mare problemă o reprezintă în continuare criza semiconductorilor, care a pus bețe în roate industriei auto, dar și pandemia.

Având în vedere că producția a scăzut în timpul pandemiei, producătorii au crescut prețurile, iar criza semiconductorilor a dus la întârzieri în livrarea noilor modele de mașini, timpul de așteptare ajungând chiar și la un an de zile în cazul unor modele sau mărci.

În acest context, tot mai mulți oameni apelează la piața second-hand. Însă intervine și aici o problemă din cauza restricțiilor de circulație internațională, care au avut ca rezultat și o reducere a stocurilor de mașini second-hand. Atât distribuitorii de autovehicule, cât și fie persoanele fizice sau dealerii autorizați, nu au mai avut posibilitatea de a aduce în țară mașini în același ritm ca în anii trecuți. Din această cauză au fost nevoiți să scumpească vehiculele din stoc pentru a-și menține marja de profit.

Anul 2022 a adus o creștere semnificativă în privința vânzărilor

Anul 2022 debutează cu o creştere de 42,8% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, marjă în care autoturismele „electrificate” au înregistrat un salt 95,5% şi o cotă de piaţă de 17,9%, arată datele publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).

Pe piaţa naţională, topul primelor zece mărci, la autoturisme şi autovehicule comerciale, este condus, în ianuarie, de Dacia (2.841 de unităţi), urmată de Hyundai (976), Renault (751), Ford (692), Toyota (636), Volkswagen (606), Mercedes-Benz (584), Skoda (500), Fiat (450) şi Peugeot (263).

Potrivit sursei citate, autoturismele reprezintă aproximativ 85% din totalul înmatriculărilor consemnate în ianuarie, cu un volum de 9.248 unităţi, în creştere cu 56,3% comparativ cu datele din intervalul similar al anului anterior.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV se află pe primul loc, cu o cotă de 42% (+2,9% faţă de 2021), urmat de Clasa C (25,2%, -5,9% şi Clasa B (19,3%, +2,9%).

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în perioada analizată volumul autoturismelor pe benzină a înregistrat o creştere de 9% şi a ajuns la o pondere de 68,2%, în timp ce autoturismele echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 12.6%, deţinând o cotă de 13,9%.

Pe de altă parte, autoturismele „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au o cotă de piaţă 17,9% după prima lună a acestui an, depăşind astfel, pentru prima dată, cota deţinută de motoarele diesel.