Este vestea momentului pentru șoferii in România. Tocmai a fost dată în folosință o nouă autostradă în țara noastră.
Vestea momentului pentru șoferi!
În prezența ministrului Lucian Bode, a managementului CNAIR și a reprezentanților autorităților locale a avut loc darea în trafic a Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș – Turda. Obiectivul de infrastructură realizat de către asocierea Impresa Pizarotti & C Spa Pomponio Construcții SRL, în lungime de 14,8 km face legătura între Nodul Rutier Sebeș (legătura cu DN1 prin bretelele 5 și 6), Nodul Rutier Alba Iulia Sud și Nodul Rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1, 2 si 3).
Pe acest sector de autostradă este instituită o restricție de viteză de 100km/h.
Contractul în valoare de 541.739.137,21 lei fără TVA a fost finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile. ”Azi reușim să dăm în trafic un obiectiv de infrastructură mare, mult așteptat de români și mă refer evident la lotul 1 din autostrada Sebeș-Turda.
Este rezultatul implicării serioase din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Antreprenorului și a subcontractorilor acestuia. Este dovada faptului că pentru guvernul liberal investițiile în infrastructura de transport reprezintă priorități în actul de guvernare.
Concluzia este doar una: se poate și în România să construim infrastructură de transport, într-un ritm accelerat. Ultimele săptămâni, pe lotul 1, au fost intense. Le mulțumesc tuturor celor care au muncit aici în acest an astfel încât să putem deschide traficul pe cei aproximativ 15 kilometri din acest obiectiv.
Vă mărturisesc că am urmărit cu atenție cum evoluează acest proiect. Spun foarte limpede că Guvernul Ludovic Orban a pus pe primul loc investițiile publice și iată că a reușit să construiască infrastructură de transport în România.
Parcursul acestui proiect a fost unul din care avem multe de învățat în ceea ce privește implementarea unui proiect de anvergură. Au existat multe blocaje și probleme nesoluționate la timp, care au împins cu mult termenul de finalizare.
Din păcate în România construcția obiectivelor de infrastructură depășește, de cele mai multe ori, termenele contractuale. În cazul Lotului 1 din Sebeș-Turda, acesta trebuia finalizat în anul 2016 când a fost aprobată o extensie de timp de doi ani și iată că am ajuns în 2020 să dăm în trafic un obiectiv după șase ani de la semnarea contractului și nici acum în integralitate.
Guvernul Ludovic Orban a schimbat abordarea în ceea ce privește implementarea proiectelor de infrastructură. Am accelerat ritmul, am intensificat monitorizarea lor în teren și am alocat resursele necesare umane, financiare și logistice, astfel încât parcursul proiectelor să fie constant și predictibil.
Pentru a elimina toate blocajele din calea unui proiect este nevoie de o capacitate administrativă ridicată a instituțiilor statului responsabile de implementarea acestor proiecte. De aceea unul dintre obiectivele prioritare ale guvernării liberale, pentru următorii ani și prevăzut și în Planul investițional pentru perioada 2020-2030, este să luăm măsurile necesare de creștere a capacității administrative a statului și, aici, aș dori să mă refer în special la măsura care vizează eficientizarea relațiilor cu instituțiile și entitățile implicate în derularea proiectelor de infrastructură de transport.
Este vital să avem o colaborare eficientă între instituțiile statului, implicate în avizarea și derularea unui proiect, pentru a nu ne mai întâlni cu situații în care relocarea a patru stâlpi de înaltă tensiune, de pe amplasamentul unui obiectiv de infrastructură, să dureze patru ani.
A fost cazul din păcate aici pe lotul 1 din Sebeș-Turda. Nu se poate să așteptăm ca o altă instituție a statului să nu se mobilizeze și să nu își facă treaba așa cum ar fi normal. În acest an, în luna iulie, am reușit să eliminăm acest blocaj de patru ani de zile.
Este inadmisibil și nu mai putem tolera o astfel de colaborare defectuoasă între instituțiile statului, care au obligația să colaboreze și să găsească cele mai bune și mai rapide soluții în implementarea unui proiect de orice natură. În ceea ce privește lotul 2 aș vrea să spun că pentru cei 24 de kilometri dintre Alba Iulia și Aiud lucrurile nu stau așa cum ne-am fi dorit. Mi-aș fi dorit să avem o evoluție mai bună și să fie și el dat în trafic în același timp cu lotul 1 pentru a avea continuitate de la un capăt la altul pe autostrada A10. Din păcate nu se întâmplă acest lucru ceea ce nu reprezintă un motiv de mândrie, nici pentru CNAIR și nici pentru antreprenori.
Acest coridor de transport care va fi finalizat în integralitate în anul 2021 și va contribui la asigurarea conectivității între Autostrada A1 și Autostrada 3-Autostrada Transilvania. Îmi doresc, și aici ar fi bine să rețină CNAIR și antreprenorul de pe lotul 2, ca până la sfârșitul lunii mai, anul viitor, să se recepționeze în integralitate cei 41 de kilometri de autostradă.
Închei spunând că dezvoltarea infrastructurii are beneficii clare din punct de vedere economic pentru că pe termen mediu și lung investițiile în infrastructură cresc competitivitatea economică a unei regiuni, prin atragerea de investitori și prin crearea de noi locuri de muncă, ceea ce aduce evident la bunăstarea cetățenilor.
În aceste 12 luni de guvernare am reușit să dăm în trafic 77 de kilometri de autostradă. Mă refer la cei 25 de kilometri din Autostrada Transilvania, cei 21 de kilometri din Lugoj-Deva lotul 3, preluați anul trecut muzeul în aer liber, la cei 16 km pe care am reușit să-i dăm în trafic ieri din autostrada Moldovei, parte a variantei ocolitoare Bacău și evident la cei 15 km în trafic astăzi.
Îmi doresc ca până la sfârșitul anului la acești 77 de kilometri să se adauge, așa cum s-a angajat antreprenorul, și cei 10 km de autostradă dintre Râșnov și Cristian.
Așadar vorbim în total de aproximativ 90 de kilometri de autostradă dați în trafic în această guvernare într-o perioadă dificilă, într-o perioadă de pandemie, de criză sanitară care a generat evident și o criză economică. Eu sunt bucuros de faptul că ieri și astăzi rețeaua de autostrăzi din România s-a îmbunătățit cu 31 de kilometri de autostradă.
Așadar, într-un an dificil în care economia și-a încetinit creșterea, am reușit să menținem toate șantierele deschise astfel încât să finalizăm un număr de kilometri de autostradă aproape egal cu numărul de kilometri finalizat de cei din înaintea noastră, în trei ani de zile. Ei au reușit 97 de kilometri în trei ani. Următorii patru ani vor fi anii în care construim infrastructura de transport în România”, a declarat ministrul Lucian Bode.