Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), a vorbit recent despre soluțiile care ar putea fi introduse în școli, după ce o elevă de 14 ani din Cluj s-a înecat cu un jeleu și a decedat.
„Deci, o soluție de acest gen trebuie să fie foarte bine gândită și, bineînțeles, construită. Este o soluție, este o obligație să asigurăm pregătirea în primul ajutor și în comportamentul la situații de urgență, inclusiv la școli. Toată ideea este cum acest lucru va fi implementat, pentru că trebuie să pregătești profesorii, trebuie să ai pentru anumite, să zicem, nu cursuri ci anumite sesiuni practice.
Trebuie să ai manechinele, trebuie să ai absolut tot ce îți trebuie; și acest lucru trebuie să fie unul continuu, adică trebuie să aibă un plan de lungă durată care să asigure că ce începem va continua la nivel calitativ, suficient astfel încât copiii să fie învățați cum să acorde primul ajutor și cum să se comporte și în alte situații de urgență”, a declarat Raed Arafat la RRA.
Raed Arafat a oferit explicații suplimentare despre noile cursuri
De asemenea, șeful DSU a fost întrebat dacă noile cursuri vor fi obligatorii sau opționale.
„Asta nu discutăm acum de cum va fi soluția, pentru că soluția trebuie găsită împreună cu Ministerul Educației. Ele vor trebui să fie pentru fiecare copil o etapă prin care va trece. Deci, noi facem acest lucru cu pompierii, trecem pe la școli, ținem cursuri, dar normal acoperirea nu este una națională. În același timp, ele nu trebuie să devină o pregătire de rutină „hai să trecem prin ea și nu ne interesează ce iese”.
Deci trebuie să fie ceva care să fie atractiv pentru copii, nu cineva care să vină să recite o chestie și să plece. Copilul trebuie să fie atras de aceste cursuri, de această pregătire, ca să o rețină, ca să rețină ce are de făcut în caz de situație de urgență, ca să transmită părinților, să meargă să transmită acest lucru în casă. De asta zic că nu e un lucru ușor de realizat. Trebuie analizat și gândit foarte serios modalitatea de implementare a lor în școli. Și, da, ele trebuie să fie implementate, asta e un lucru pe care îl discutăm de foarte mult timp”, a răspuns Raed Arafat.
Ce ar trebui să știe cei mici și chiar adulții să facă?
Mai apoi, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne a venit cu explicații suplimentare și a subliniat ce ar trebui să știe cei mici și chiar adulții să facă.
Deci sunt situații cu care ne întâlnim rar, dar în care trebuie să știm cum putem salva o viață; de exemplu, obstrucția căilor respiratorii, persoană inconștientă, persoană în stop cardiac, pe care trebuie să știm cum să facem masajul. În primul rând, să știu cum să sunăm la 112 și ce informații să dăm. Deci sunt țări care încep aceste pregătiri de la prima clasă, doar învățând copilul la începutul școlii cum să sune la 112 și ce să spună la 112, după care la următorul an îl mai învață ceva, cum să oprească o hemoragie, cum să facă un pansament compresiv dacă cineva sângerează, și încet, încet, până la finalul școlii, copilul are cunoștințe suficiente pe mai multe situații în care să știe cum să se poarte. Dar, în același timp, nu e doar primul ajutor medical, trebuie să existe și alte noțiuni care să se predea copilului despre comportamentul în caz de incendiu, comportamentul în caz de inundații ș.a.m.d”, a mai spus șeful DSU.
„Cursul de prim ajutor e obligatoriu acolo, numai că, din nou, ce am zis și înainte – nu trebuie să fie o rutină, hai să trecem printr-un curs și nu ne interesează la sfârșit ce știm. Deci trebuie să fie pentru copii o pregătire atractivă, care să facă copilul să fie implicat și să vrea să facă asta și după asta să meargă să o transmită mai departe. Deci eu revin și spun…
Poți introduce în curriculă orice vrei, dar trebuie să fie pregătit şi trebuie să fie foarte bine analizat pentru următoarea perioadă, adică trebuie să știi cine le va preda, cum vei pregăti pe cei care le vor preda, care este (…) care va fi predată și mai ales asigurarea bazei didactice, adică manechine, simulatoare, tot, care sunt obligatorii în cursurile de prim ajutor, a subliniat Arafat.
Șeful DSU a fost întrebat și cine ar urma să instruiască elevii
Șeful DSU a fost întrebat și cine ar urma să instruiască elevii, respectiv Crucea Roșie sau Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
„Tocmai asta este ideea, ca să ajungi la toate școlile, să instruieşti oamenii, copiii acolo, noi putem sprijini, o organizație din afara poate sprijini, dar trebuie creat un mecanism în interiorul școlii. Nu pot să depinzi doar de o organizație din afara școlii, care să vină să țină câteva cursuri. Trebuie să fie obligatoriu în interiorul școlii un mecanism, să pregătești un profesor sau un anumit grup de profesori să țină acest lucru de rutină, să-i dai filme, să-i dai materiale pe care să le transmită copiilor.
Altfel, orice organizație ca să facă aceste cursuri la şcoli are nevoie de un număr imens de oameni ca să poată să facă în paralel în toate școlile unui judeţ sau în toate școlile pe plan naţional. Deci, noi putem veni și să ținem anumite cursuri de tematică prestabilită, să știm că mergem să învățăm copilul la o caravană cum să facă anumite manevre, dar, dacă vrei să faci acest lucru obligatoriu în curriculă, înseamnă că școala trebuie să aibă un mecanism de predare pentru acest lucru și să aibă desemnat care e profesorul care va ține aceste cursuri”, a conchis șeful DSU.