Pe şantierul M5 lucrează acum în jur de 700-800 de persoane. Strategia Metrorex este de a face angajări începând cu luna iunie dacă există şanse de a fi dat metroul în exploatare.

Metrorex, regia care administrează metroul bucureştean, a lansat licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe tronsonul Drumul Taberei – Iancului, parte din Magistrala 5. Prin contract, Metrorex vrea să cumpere 13 trenuri în trei ani şi jumătate de la semnare şi apoi mai poate cere încă 17, în maximum şapte ani de la semnare. Valoarea estimată a contractului pentru cele 30 de rame noi este de 1,2 miliarde de lei (255 milioane de euro), ceea ce înseamnă 8,5 milioane de euro pe bucată, scrie Economica.net.

Achiziţia este finanţată din fonduri de la bugetul de stat şi dintr-un credit de la Banca Europeană de Investiţii (BEI).  Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 20 mai 2019. Criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate – preţ, în care componenta financiară are o pondere de 60%, iar componenta tehnică – 40%.

„Obiectul contractului este furnizarea a 13 trenuri noi de metrou, simulator instruire personal exploatare, set scule speciale (mentenanță trenuri) și serviciile accesorii (transport, asigurare, punerea în funcţiune, asistenţa tehnica în perioada garanţie, instruire personal exploatare, operare trenuri și folosire aplicaţii software) într-un termen estimat de 42 luni, cu opțiunea de suplimentare (cu maximum 17 trenuri noi), destinate operării pe Magistrala 5 de metrou, tronson Drumul Taberei – Iancului, Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor”, se arată în anunţul Metrorex, publicat pe platforma de achiziţii publice SICAP.

Durata estimată de valabilitate a contractului (incluzând modificarea prevăzută prin clauză de revizuire) este de maximum 11 ani.

De asemenea, termenul de finalizare al sistemului de automatizare, obiectul contestaţiilor din instanţă, de nouă luni, ar putea fi scurtat la şase luni, dacă se lucrează în trei schimburi.

„Instalarea sistemului de automatizare ar dura 9 luni – termenul de la licitaţie, dar din analizele noastre există premisele să fie finalizat în 6 luni, categoric luând în calcul să se lucreze în trei schimburi şi sâmbăta şi duminica. Asta înseamnă că încă sunt speranţe ca, dacă în două luni de zile se finalizează dosarul, să terminăm lucrările până la sfârşitul anului şi să dăm în exploatare”, spunea Dumitru Şodolescu, directorul Metrorex, în luna februarie.

El a afirmat că dacă decizia instanţei nu va fi dată la timp, anul acesta nu se va circula cu metroul în Drumul Taberei.

„Eu nu pot să fiu rupt de realitate. Dacă termenul se duce până în iulie – august, categoric nimeni nu va putea să finalizeze sistemul de automatizare în 4-5 luni. În septembrie, cel târziu octombrie, mai puţin sistemul de automatizare, metroul din Drumul Taberei, Magistrala 5 Eroilor – Drumul Taberei va fi finalizat. Sistemul de automatizare depinde de decizia instanţei de judecată. Noi nu putem să ne punem în locul instanţei de judecată şi, dacă nu e luată o decizie, contractul, dacă îl semnăm, e lovit de nulitate”, a precizat el.

În ceea ce priveşte stadiul lucrărilor, la acel moment, partea de infrastructură a metroului din Drumul Taberei era terminată în procent de 99,3%, calea de rulare este finalizată în proporţie de 99%, iar la sfârşitul lunii martie – aprilie va fi finalizată în totalitate.

Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon are trei secţiuni: Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului, respectiv Iancului – Pantelimon.

Secţiunea 1 Eroilor – Drumul Taberei (Râul Doamnei) va avea aproape 7 km lungime, 10 stații şi depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor). Potrivit datelor Metrorex, peste 64.000 de bucureşteni ar urma să beneficieze de noua secţiune, care vor călători între cele două puncte ale oraşului în mai puţin de un sfert de oră.