Având în vedere modificările recente ale pieței RCA, o nouă asociație vine în sprijinul clienților din asigurări, pensii private și piața de capital. Ce-și propune această asociație?
Într-un moment în care legislația privind asigurările auto (RCA) cunoaște unele dintre cele mai semnificative modificări din ultimii șapte ani, a luat naștere asociația Finprotect, dedicată apărării drepturilor clienților din asigurări, pensii private și piața de capital.
Asociația se va extinde la nivel național
Conform unui comunicat de presă, această asociație își propune să apere drepturile asiguraților și beneficiarilor de servicii financiare, precum și să promoveze interesele legitime ale consumatorilor și profesioniștilor din domeniu. Activitățile asociației includ informarea corectă, consultanța profesională și susținerea demersurilor de negociere, contractare, derulare, finalizare și reînnoire a contractelor.
Președintele Finprotect, Paraschiv Constantin, a subliniat necesitatea unei astfel de asociații, evidențiind lipsa reprezentării consumatorilor în fața modificărilor legislative și a autorităților. Constantin a menționat în special confuzia și incertitudinea din domeniul asigurărilor auto obligatorii (RCA), unde schimbările legislative nu sunt întotdeauna înțelese de către consumatori.
El a accentuat că Finprotect nu doar că se angajează să ofere claritate și îndrumare, dar și să influențeze elaborarea legislației în favoarea consumatorilor.
„Se simțea nevoia unei astfel de asociații, care să apere interesele consumatorilor din zona financiară nebancară, așa cum alte asociații au luptat pentru drepturile consumatorilor în relația cu băncile și au obținut rezultate la care poate nimeni nu se aștepta.
Un exemplu concludent pentru nevoia de informare și îndrumare ne vine din zona RCA, asigurare obligatorie pe care o cumpără circa 8 milioane de șoferi, an de an. Consumatorul nu mai înțelege ce se întâmplă cu modificările legislative discutate în această perioadă. El nu e reprezentat în fața legiuitorului sau al autorității și este, deci, expus total. Consumatorul află doar că s-au mărit amenzile sau că se schimbă sistemul bonus-malus, fără ca cineva să îi explice pe larg. Noi ne propunem nu doar să îl ajutăm să înțeleagă ci chiar, în măsura în care vom putea, să obținem legi cât mai corecte”, declară Paraschiv Constantin.
Finprotect intenționează să se extindă la nivel național prin înființarea de sucursale în fiecare județ al țării. Orice cetățean român care nu se află în situații de incompatibilitate poate deveni membru al asociației.
Românii nu au încredere în companiile de asigurări
Încrederea românilor în firmele de asigurări nu este la un nivel foarte ridicat. Potrivit unui studiu sociologic solicitat de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), doar 16% dintre români cred că firmele de asigurări sunt preocupate să plătească despăgubirile în caz de daună.
La întrebarea „Pe o scală de la 1 la 10, câtă încredere aveți în firmele de asigurări din România?”, 3% dintre respondenți au acordat cumulat note de 9 și 10 firmelor de asigurări din România.
La întrebarea „Dumneavoastră, personal, ați avea curajul să cumpărați și alte produse/servicii de asigurare de la firmele de asigurări din România, în afară de produsul obligatoriu, numit RCA?”, 46% au răspuns că nu ar avea curajul. 14% dintre cei chestionați nu au răspuns la întrebare.