Autostrada A0. Progresul construcției

Autostrada A0. Autostrada de centură a Bucureștiului, secțiunea de nord a autostrăzii A0, se află într-un stadiu avansat de construcție, dar nu fără provocări.

Dacă totul merge conform planului, este posibil ca Lotul 3, care leagă Pantelimon de Afumați, să fie finalizat până în decembrie 2025. Totuși, termenele nu sunt garantate, iar progresele sunt sub așteptările autorităților.

autostrada a0
SURSA FOTO: Facebook/Asociația Pro Infrastructură

Autostrada A0. Lotul 3: Progres constant, dar provocări neprevăzute

Autostrada A0. Lotul 3, ce se întinde pe o distanță de 8,6 kilometri, are șanse de finalizare în decembrie 2025, dar acest obiectiv depinde de o mobilizare mai eficientă din partea constructorilor chinezi de la China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC).

Contractul a fost semnat în martie 2023, iar lucrările de execuție au început în mai 2023. Însă, având în vedere ritmul actual, este puțin probabil ca tronsonul să fie deschis traficului la termen.

Specialiștii în infrastructură estimează că, în absența unei accelerări semnificative, termenul final de livrare ar putea fi mutat până în primăvara anului 2026.

Chiar și așa, există un anumit progres: constructorii au reușit să finalizeze o parte importantă a lucrărilor, iar în prezent, gradul de realizare este de aproximativ 36%. Acest lucru arată o mobilizare constantă, dar și o serie de întârzieri ce pot afecta livrarea proiectului în termenul dorit.

Autostrada A0. Lotul 4: Provocări ecologice

Pe de altă parte, lucrările de pe Lotul 4, care conectează Autostrada A2 de DN3, sunt și ele în plină desfășurare, dar se confruntă cu dificultăți suplimentare. Deși contractul a fost semnat încă din 2020 cu constructorii de la UMB, progresul pe acest tronson este mai lent, atingând doar 33% în comparație cu lotul 3. Una dintre principalele provocări este legată de restricțiile de mediu impuse de zona protejată a Lacului Cernica, care riscă să întârzie lucrările.

Pentru ca acest lot să fie gata până la sfârșitul anului 2025, autoritățile și constructorii trebuie să depășească aceste obstacole. Va fi esențial ca lucrările să poată continua fără perturbări majore legate de reglementările ecologice. În plus, UMB are o capacitate limitată de resurse, fiind implicată în mai multe proiecte majore pe alte autostrăzi și drumuri naționale, ceea ce riscă să afecteze alocarea resurselor pentru Lotul 4 al A0.

autostrada a0
SURSA FOTO: Facebook/Asociația Pro Infrastructură

Diferențele dintre Lotul 3 și Lotul 4

În comparație cu Lotul 4, Lotul 3 beneficiază de o mobilizare mai rapidă și de un progres mai constant.

Deși ambele loturi au fost afectate de întârzieri birocratice și obstacole tehnice, diferența semnificativă între ele se datorează în mare măsură ritmului de lucru și abordării celor două firme de construcție.

În timp ce chinezii de la CCECC au reușit să progreseze constant, UMB întâmpină dificultăți în alocarea de resurse din cauza implicării în alte proiecte de amploare.

Există șanse să se poată circula la Lotul 3 la finalul lui 2025

La aproape un an de la semnarea contractului pentru construcția lotului 3 al Autostrăzii A0 Nord, între Pantelimon și Afumați, speranțele de finalizare a acestui tronson de 8,6 kilometri până în decembrie 2025 sunt încă vii, dar incertitudinea este mare. Proiectul a fost atribuit companiei China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) și a fost demarat oficial în mai 2023. Deși termenul estimat inițial pentru finalizare era stabilit pentru 2025, realitatea pe teren indică faptul că acest obiectiv este în pericol.

Un factor semnificativ în întârzierile proiectului este emisă de autorități: abia în august 2024 s-a acordat a doua autorizație de construire, necesară pentru partea cea mai mare a lucrărilor. Până atunci, doar zona nodului cu DN2 fusese autorizată, ceea ce a dus la o stagnare în procesul de execuție. De asemenea, mobilizarea echipelor și resurselor de construcție de către antreprenor este considerată insuficientă pentru a respecta termenul limită.

În ciuda unor progrese vizibile, ritmul lucrărilor nu este suficient de rapid pentru a asigura finalizarea lotului până în decembrie 2025. Experiența din trecut sugerează că lucrările pe timp de iarnă vor întârzia și mai mult finalizarea, iar cel mai probabil lotul va fi dat în trafic abia în primăvara anului 2026, cu o întârziere de cel puțin 3-4 luni față de estimările inițiale.

”Mobilizarea nu este rea, dar nici suficient de bună încât să se inaugureze lotul în decembrie 2025. Iarna și experiența pe șantiere ne arată că dacă nu deschizi cel târziu în decembrie, trebuie să aștepți primăvara. Dacă chinezii nu vor reuși URGENT să mărească semnificativ ritmul de execuție, vor depăși termenul contractual și sectorul va fi dat în trafic cel mai devreme în martie-aprilie 2026”, arată Asociația Pro Infrastructură pe Facebook.