Executivul a adoptat, în ședința de astăzi, actul normativ elaborat de Ministerul Finanțelor prin care aduce modificări și completări Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Noua casă”, transmite Ministerul Finanțelor, într-un comunicat.

Ministerul Finanțelor a alocat un plafon de garanții de 1,5 miliarde lei pentru anul 2022, potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului „Noua casă„.

Totodată, beneficiarii vor depune către finanțatori o cerere de finanțare, însoțită de promisiunea bilaterală de vânzare a locuinței.

După depunerea cererii, finanțatorul va formula o promisiune unilaterală de creditare în condițiile împărţirii proporţionale a riscurilor și pierderilor cu statul, sub rezerva obținerii unei promisiuni de garantare.

Programul „Noua Casă” este un program guvernamental destinat persoanelor fizice, care facilitează achiziția unui imobil cu destinația de locuință, prin intermediul contractării de credite garantate de stat. “Noua casă” 2022 se acordă în lei, pentru achiziția unei singure locuințe, iar valoarea maximă a creditului care poate fi accesat este de 66.500 Euro – pentru locuințe al căror preț este de maxim 70.000 Euro, avansul solicitat fiind de 5% și 119.000 Euro – pentru locuințe al căror preț este de maxim 140.000 Euro, în acest caz avansul solicitat fiind de 15%.

Programul „Noua Casă” este unul dintre cele mai populare programe guvernamentale, în cadrul căruia au fost acordate 321.073 garanții și promisiuni de garantare în valoare totală de 29,90 miliarde lei, de la lansarea Programului, în anul 2009 și până la sfârșitul lunii decembrie a anului 2021. Pe parcursul anului 2021, statul a acordat 11.858 garanții în valoare totală de 1,52 miliarde lei și 3.779 promisiuni de garantare, în valoare totală de 0,55 miliarde lei.

Reguli obligatorii pentru Noua Casă

În cazul tinerilor care vor să achiziționeze un imobil care nu este încă finalizat, sau care nu sunt încă hotărâți, se poate face o promisiune unilaterală de creditare, emisă de bancă, completată de o promisiune de garantare emisă de FNGCIMM. Valabilitatea maximă a promisiunilor de creditare/garantare este de 18 luni.

Referitor la costuri, ghidul publicat arată că pentru a afla costurile exacte ale unui credit Noua Casă este necesar să soliciți informații băncii dar trebuie să fii pregătit financiar pentru a acoperi următoarele:

Avansul minim obligatoriu– 5% dacă locuința nu depășește 70.000 Euro sau 15% dacă are un preț cuprins între 70.001-140.000 Euro, calculat în lei la cursul valutar din ziua analizei.
Depozitul colateral– reprezentând contravaloarea a 3 rate de dobândă, constituit pentru garantarea dobânzii.
Dobânda – IRCC +max. 2% (IRCC=Indice de Referință pentru Creditele Consumatorilor).
Comisionul anual de garantare către FNGCIMM – 0,3% – stabilit anual de MFP şi calculat la sold.
Pentru locuințele de până în 70.000 euro, comisionul se aplică la 50% din soldul creditului, iar pentru cele ce trec de 70.000 euro, comisionul se aplică la 60% din soldul creditului.
Alte costuri: prima de asigurare a imobilului, taxele notariale pentru cumpărarea locuinței.
Odată ce tinerii au găsit locuința perfectă, ghidul publicat de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) arată că de aici urmează alți pași. Mai exact, este vorba despre:

1. Asigură-te că dispui de avansul minim obligatoriu şi depozitul colateral solicitat. Ai în vedere şi alte cheltuieli generate de cumpărarea casei (taxe notariale s.a);

2. Alege banca cu care vei lucra şi pregăteşte actelesolicitate de bancă pentru dosarul de credit. Banca va analiza documentația de credit şi după aprobarea finanțării va transmite către FNGCIMM solicitarea/promisiunea de garantare prin intermediul unei aplicații web, ataşând în aplicație următoarele documente:

  • Solicitarea de garantare/ Solicitarea de emitere a promisiunii unilaterale de creditare şi Promisiunea de garantare dacă este cazul;
  • Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor şi al soțului/soției, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriți, în copie certificată;
  • Declarația pe propria răspundere a beneficiarului;
  • Antecontractul de vânzare-cumpărare autentificat sau sub semnătură privată cu dată certă;
  • Extras de carte funciară privind locuința ce urmează să fie achiziționată din finanțare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data solicitării de garantare;
  • Certificatul de eficiență energetică pentru una dintre clasele A, B sau C;
  • în cazul acordării unei promisiuni de garantare se ataşează şi promisiunea unilaterală de creditare ;
  • în cazul achiziționarii unui imobil care a mai facut obiectul unei finanțări garantate în cadrul Programului, pentru care interdicția de înstrăinare a expirat, se ataşează şi acordul emis de MFP pentru înstrăinarea locuinței achiziționate din cadrul Programului şi pentru ridicarea temporară a interdicției de grevare cu sarcini a locuinței achiziționate de către vânzător.