Anunțul a fost făcut de mai mulți reprezentanți ai constructorilor, care săptămâna trecută, au anunțat că termenul prevăzut în contract nu poate fi respectat din cauza unor lucrări suplimentare ca urmare a unor alunecări de teren, informa recent evz.ro.

Cu o lungime de 82,07 km, autostrada care va lega municipiul Sibiu de Orăștie a fost împărțită în patru tronsoane aproximativ egale, valoarea totală a celor patru contracte atribuite în vara anului trecut fiind de 2,018 miliarde de lei fără TVA.

La 1 septembrie stadiul la cele patru tronsoane era următorul, conform datelor CNADNR remise capital.ro:
Lot 1 (24,1 km) 24,3%
Lot 2 (19,7 km) 30,2%
Lot 3 (22,1 km)  30,6%
Lot 4 (16,1 km) 32,13%

În ultimele trei luni, lucrările au avansat, depășind în unele cazuri mult peste 50%.

Citiți și: Cum arată cea mai lungă ”AUTOSTRADĂ suspendată” din România

Cu toate acestea, trei dintre cei patru constructori au anunțat că nu vor putea respecta termenele, iar costurile suplimentare speră să fie acoperite din fondurile europene.

Potrivit evz.ro, noile termene asumate de constructori ar fi vara lui 2013 pentru lotul 1 (antreprenor Strabag SRL), septembrie 2013 pentru lotul II (antreprenor general asocierea Straco Grup – Studio Corona SRL) şi noiembrie 2013 pentru loturile III şi IV, unde antreprenorii generali sunt Impregilio SpA şi, respectiv, asocierea Astaldi – Euroconstruct Trading – Astalrom.

După excavaţii au apărut alunecările de teren

Lucrările de amploare pe cele patru tronsoane ale autostrăzii Sibiu – Orăştie au început după finalizarea proiectărilor, undeva la debutul verii trecute. Odată cu aceste lucrări au fost descoperite şi o serie de zone cu probleme de stabilitate a solurilor, chestiuni care potrivit constructorilor nu puteau fi anticipate.
În cazul lotului II, cel care include varianta ocolitoare a municipiului Sebeş, au apărut întârzieri din cauza unui tunel care trebuia construit pentru traversarea a două linii de cale ferată din apropierea municipiului acum sufocat de traficul de tranzit. "Între timp, CFR a mai avizat construirea unei linii private, iar în cadrul modernizărilor liniilor de cale ferată ale CFR pe lângă cele două existente a mai fost proiectată şi o a treia. După discuţii de câteva luni, s-a ajuns la soluţia ridicării unui tunel peste trei linii de cale ferată, două ale CFR şi una industrială", a declarat Mircea Mereuţ, director de proiect din partea Straco Grup. În plus, potrivit lui Mereuţ au existat şi probleme cu exproprierile pe o lungime de aproximativ 400 de metri, probleme rezolvate abia acum două săptămâni, prin adoptarea unei Hotărâri de Guvern, informa evz.ro

Cea mai spectaculoasă lucrare, înconjurată de teren instabil

Cea mai spectaculoasă lucrare de pe noul traseu de autostradă este situată pe lotul III, construit de Impregilio – un viaduct lung de un kilometru şi cu o înălţime maximă de aproape 80 de metri, care acum este la un stadiu fizic al lucrărilor de aproximativ 80%. Însă de ambele părţi ale viaductului există probleme cu alunecările de teren, probleme care solicită noi soluţii tehnice. Iar aceste soluţii tehnice presupun costuri suplimentare pe care statul român nu le poate suporta, a arătat Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, firma care asigură supervizarea generală a lucrărilor autostrăzii Sibiu – Orăştie. "Cu lucrările necesare acum nu ne putem încadra în bugetul alocat", a arătat Dan Groza, coordonator de proiect din partea Impregilio SpA. Însă compania este dispusă să se mobilizeze pentru a termina lucrările până la finele anului viitor, după găsirea surselor de finanţare necesare. Stadiul lucrărilor pe tronsonul IiI este de 55%, a mai anunţat Dan Groza. El a explicat că “suntem în întârzieri deoarece în zona kilome¬trului 62 pe autostradă, se cunoaşte o zonă cu potenţial foarte mare de alunecări: zona Apoldu de Sus, unde au şi apărut nişte mişcări masive de pământ care nu au putut fi prevăzute de la stadiul de ofertare”.

Bani tot de la UE

Probleme cu alunecările de teren au apărut şi pe tronsonul IV al viitoarei autostrăzi, lot câştigat spre execuţie de Astaldi – Euroconstruct Trading. Sorin Scarlat, directorul adjunct al proiectului, susţine că aceste probleme amână finalizarea lucrărilor. "Cele două zone cu alunecări de teren nu au putut fi controlate de la început. În prezent stadiul fizic al lucrărilor este de 53%, iar finalizarea lucrărilor o preconizăm spre finalul anului 2013", spune Sorin Scarlat, citat de evz.ro Fondurile necesare suplimentării lucrărilor la autostradă vor fi asigurate, speră autorităţile române, de Uniunea Europeană. În acest sens, oficialii CNADNR au demarat negocieri cu reprezentanţii UE. 85% din valoarea proiectului autostrăzii Sibiu – Orăştie este finanţată de Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Sectorial Transport.