Registrul Auto Român (RAR) anunţă modificări în ceea ce priveşte înmatricularea autoturismelor provenite din Marea Britanie, în cazul unui Brexit fără acord.
Astfel, dacă nu se semnează un acord privind Brexit sau dacă nu se amână de comun acord data ieşirii Marii Bitanii din Uniunea Europeană, începând din 30 martie vor exista câteva modificări în ceea ce priveşte înmatricularea maşinilor provenite din această ţară.
Printre acestea se numără necesiatea unei reomologări a vehiculelor noi, dar şi faptul că autovehiculele second-hand, cu postul de conducere pe partea dreaptă şi care provin din Marea Britanie, nu vor mai putea primi cartea de identitate, indiferent de omologarea în baza căreia au fost înmatriculate. Modificările nu vizează maşinile deja înmatriculate în România.
Vehiculele noi, care au fost omologate UE de tip de către UK (marca e11) nu vor mai primi automat cartea de identitate a vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării, dat fiind faptul că omologarea UE de tip şi certificatul de conformitate (CoC) aferente îşi pierd valabilitatea de la 30 martie.
”Aceste vehicule vor fi supuse unei reomologări individuale, cu verificarea condiţiilor tehnice aplicabile pentru vehicule noi. De asemenea, o CIV eliberată pe baza unei omologări UE de tip acordată de UK, pentru un autovehicul nou provenit din UK şi care nu a fost încă înmatriculat, îşi va pierde valabilitatea şi nu mai poate fi utilizată la înmatriculare. Prin urmare, RAR recomandă înmatricularea vehiculelor aflate în această situaţie până cel mai târziu la data de 29 martie 2019”, informează RAR.
De la aceeaşi dată, la eliberarea CIV pentru vehiculele utilizate (second-hand) nu mai sunt recunoscute omologările UE de tip acordate de UK (marca e11), fiind necesară o reomologare individuală conform cerinţelor din RNTR-7, aplicabile vehiculelor utilizate care provin din state terţe. În cazul emisiilor poluante se impune condiţia privind nivelul minim de poluare Euro 3/Euro III.
”Începând cu 30 martie 2019, autovehiculele utilizate (second-hand), cu postul de conducere pe partea dreaptă şi care provin din UK, nu vor mai putea primi CIV, indiferent de omologarea în baza căreia au fost înmatriculate. Inspecţia Tehnică Periodică efectuată în UK la vehiculele utilizate (second-hand) nu mai este acceptată (recunoscută) la omologarea individuală şi eliberarea CIV pentru reînmatriculare în România. ITP trebuie refăcută la RAR”, precizează reprezentanţii RAR.
Niciun autovehicul deja înmatriculat în România nu va fi afectat de modificări.
Registrul Auto Român a verificat, anul trecut, din punct de vedere tehnic în trafic, 67.807 vehicule, în toată ţara. În urma controalelor s-a constatat că aproape jumătate dintre acestea erau neconforme. Cele mai multe probleme au fost descoperite la instalaţia electrică de iluminare şi semnalizare, sistemul de reducere a emisiilor poluante, punţi, jante, anvelope şi suspensie, vizibilitate precum şi la sistemele de frânare şi direcţie.
La nivel naţional, aproximativ una din 10 maşini trase pe dreapta de poliţie şi verificate de RAR poluau peste limita legală admisă. Aproximativ două procente (2%) dintre vehicule prezentau probleme legate de inspectia tehnică periodică (ITP fals, expirat sau anulat).
În urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră, în anul 2018 au fost aplicate aproape 23.000 de amenzi contravenţionale, au fost retrase 17.678 de certificate de înmatriculare şi reţinute aproape 500 de permise de conducere.