Ministrul Mediului, Tánczos Barna, vine cu noi informații legate de mașinile mai vechi de 15 ani. Potrivit acestuia, Guvernul va trebui să propună Comisiei Europene, în urma negocierilor pentru PNRR, măsuri de descurajare a înmatriculării unor astfel de autovehicule.
Ministrul Mediului, Tánczos Barna susține că aceasta este cerinţa oficialilor de Bruxelles exprimată în contrapondere cu suma mare proiectată a se investi în România în infrastructura de transport.
El a mai adăugat că nu se poate vorbi neapărat de o taxă, ci mai degrabă de metode de descurajare pentru înmatricularea unor astfel de mașini.
„Nu cred că e vorba neapărat de taxă, dar de metode de descurajare a acestor maşini vechi este nevoie”, afirmă ministrul, care avansează posibilitatea unor taxe ”diferenţiate” sau a unor restricţii la nivel local.
În același timp, Tánczos Barna afirmă că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă(PNRR) .
„E o propunere, practic, a Comisiei (Europene – n.r.), ca în contrapartidă cu investiţiile în infrastructura rutieră, România să găsească o soluţie de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani.
Este o noutate pentru toate ministerele care au fost implicate – şi pentru MIPE (Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene – n.r.), şi pentru Ministerul Transporturilor, şi pentru noi – acest lucru. Este un element pe care trebuie să-l analizăm şi va trebui să venim cu propuneri”, a afirmat ministrul Mediului, la Prima TV.
Țările europene aplică o taxă de poluare
El a dat un exemplu și situația țărilor din Europa, unde este aplicată o taxă de poluare, fiind un instrument de reducere a poluării la nivel naţional, regional sau local.
În acest context, ministrul susține că este nevoie și de implicarea autorităților locale, care ar putea impune taxe sau restricții în cazul mașinilor mai vechi de 15 ani.
„Eu cred că în oraşele mari, cu siguranţă, este nevoie de o astfel de implicare a autorităţii locale, ori printr-o taxă diferenţiată în funcţie de poluare, ori de anumite taxe sau anumite restricţii de a intra cu anumite tipuri de maşini în anumite zone sau este nevoie de încurajarea parcării cu mijloacele de transport electrice în detrimentul celor care sunt vechi şi care poluează foarte mult. Deci de asemenea măsuri este nevoie. În ceea ce priveşte maşinile mai vechi de 15 ani, Guvernul,în foarte scurt timp va trebui să pună pe masa Comisiei o propunere în acest sens. Nu cred că e vorba neapărat de taxă, dar de metode de descurajare a acestor maşini vechi este nevoie”, a adăugat Tánczos Barna.
De menționat este faptul că, premierul Florin Cîțu declara la finele acestei săpămâni că nu își dorește impunera unei noi taxe auto, chiar dacă în PNRR este prevăzută descurajarea înscrierii de autoturisme vechi.
”Eu cred că pozitiv putem să descurajăm oamenii să-şi cumpere maşini vechi”, a afirmat premierul.
În ceea ce privește prevederile PNRR, Florin Cîțu susține că nu este specificat termenul de taxă, ci de măsură de descurajare a mașinilor care poluează.
”Acolo nu scrie taxă, ci măsură de descurajare a înscrierii autovehiculelor care poluează. Am fost foarte clar şi în negocierile cu Comisia Europeană, am spus că nu sunt adeptul taxelor, nu doresc taxe, chiar dacă este vorba despre taxă de mediu. Eu cred că pozitiv putem să descurajăm oamenii să-şi cumpere maşini vechi”, a adăugat Cîțu.