Aproximativ două treimi din această sumă se așteaptă să vină din piețele emergente, precum America Latină, Europa, Africa, Asia și Orientul Mijlociu. „Datele noastre arată că, în prezent, aproximativ 1 din 4 plăți online cu cardul se efectuează utilizând carduri bancare emise în afara României. Acesta ar trebui să fie un reper pentru comercianții români când vine vorba de impactul comerțului online transfrontalier: acum, mai mult decât oricând, este clar că nu există frontiere pentru cumpărăturile online. Fie că sunt companii cu experiență pe piață sau start-up-uri, viitorul afacerii lor și extinderea portofoliului de clienți trebuie să ia în considerare acest trend global„, spune Marius Costin, Country Manager PayU România.

Din ce în ce mai mulți comercianți analizează oportunitatea extinderii afacerii lor peste granițele țării. 4 din 10 comercianți online din Europa intenționează să își vândă produsele în alte țări în acest an. Prima lor opțiune sunt țările vecine, datorită similitudinii pieței, asemănărilor culturale, oportunităților logistice, distanței și abordării juridice similare. Dar există și alte câteva destinații de afaceri interesante pe care comercianții ar trebui să le ia în calcul, piețe care au o creștere impresionantă de la an la an, și anume Africa de Sud, India și Cehia.

Comerțul transfrontalier: provocări și oportunități

Atunci când vrei să vinzi în afara granițelor țării, principalele provocări implică distanța, logistica, problemele de infrastructură, impedimentele juridice și fiscale, dar și diferențele culturale și sociale în ceea ce privește abordarea consumatorilor. Acestea sunt în contrast cu avantajele accesării unei piețe în care comerțul electronic crește rapid (chiar cu până la 20% creștere medie anuală) și cu oportunitățile excelente de vânzare. Comercianții care se mișcă rapid pot fi primii din domeniul lor sau cei care setează trenduri pe piețele pe care le vor intra, câștigând din start o poziție puternică pentru viitor.

„Nu este atât de greu precum poate părea să vă extindeți afacerea într-o țară complet diferită, aflată la o distanță mare. Un atu important este să aveți alături un partener global, cu experiență în abordarea locală, care să vă ajute în tot acest proces. PayU face pași puternici în acest sens, oferind comercianților posibilitatea extinderii transfrontaliere prin intermediul platformei noastre PayU HUB și al echipelor locale prin care au acces la know-how-ul și expertiza noastră în domeniul plăților online”, adaugă Country Managerul PayU România.

 

Africa de Sud: piața unde consumatorii preferă să plătească online cu cardul, ca și în România

Piața sud-africană poate fi o destinație potrivită pentru extinderea business-ului, având în vedere asemănările cu piața românească, în special în ceea ce privește comportamentul de plată online al consumatorilor și conexiunile comerciale cu România. 53% din populația Africii de Sud are acces la internet. 16 milioane de persoane cumpără online, iar valoarea pieței de e-commerce a ajuns la peste 3 miliarde de dolari. În prezent, 70% din populație are conturi bancare, 47% au smartphone-uri, iar 25% le utilizează pentru cumpărături online. În Africa de Sud majoritatea plăților online se fac prin card – 61%, aspect similar cu obiceiurile de plată ale cumpărătorilor români.

Relațiile comerciale dintre Africa de Sud și România se dezvoltă de la an la an. În 2017, exporturile de produse din Africa de Sud către România s-au ridicat la peste 197 milioane de euro – o creștere de 16% comparativ cu anul 2016. De asemenea, importurile din România către Africa de Sud s-au ridicat la peste 35 de milioane de euro, o creștere anuală de 1%. Astfel, există o oportunitate reală pentru firmele românești de a exploata condițiile favorabile și de a aduce noi oferte pe piața sud-africană.

India: piața care poate aduce 1,2 miliarde de cumpărători unei afaceri

India este a doua țară din lume ca populație – cu 1,2 miliarde de locuitori – și este, în același timp, clasată drept țara cu cea mai rapidă creștere a pieței de e-commerce la nivel global. Aproximativ 24,6 milioane de persoane cumpără online în India. Potrivit unui raport recent al companiei de servicii financiare Morgan Stanley, se estimează că, până în 2026, piața de e-commerce va crește cu peste 1.200% până la 200 de miliarde de dolari, de la valoarea de 15 miliarde de dolari în 2016.

În același timp, tranzacțiile digitale din India au cunoscut o creștere extraordinară de 300% doar anul trecut. În 2016-2017, peste 4 milioane de persoane din India au cumpărat online din alte țări, valoarea totală a tranzacțiilor transfrontaliere ajungând la 7 miliarde de dolari.

 

India este cea de-a doua piață de smartphone-uri din lume, iar utilizatorii de internet au crescut de la 7,5% din populație în 2010, la 33% în 2016. Până în 2020, 520 de milioane de oameni vor avea smartphone-uri. IDC (International Data Corporation) prezice că, deși piața de smartphone-uri la nivel mondial a stagnat anul acesta, vânzările din India continuă să crească. Aproximativ 55% dintre cei care au un smartphone fac achiziții de pe telefonul mobil.

Din punct de vedere istoric, India, la fel ca România, a fost o țară centrată pe cash, aspect care s-a schimbat în 2016 odată cu începerea procesului de demonetizare. După încheierea acestuia, încă 78 de milioane de carduri de debit au fost emise pe piață, generând 2,1 milioane de tranzacții pe zi doar în primele luni ale anului 2017. Localnicii folosesc mai multe metode de plată, de la carduri de credit și de debit, prin Netbanking – transferul bancar online al Indiei, metodă de plată folosită de trei ori mai mult decât plățile cu cardul – și până la interfața de plăți unificate (UPI), care crește rapid ca metodă de plată preferată în India. Inițiativa UPI, susținută de guvern, domină plățile digitale și continuă să înregistreze o creștere masivă a volumului tranzacțiilor, fiind utilizată de 90% dintre comercianții online din țară. Conform datelor PayU, și majoritatea consumatorilor preferă să își achite cumpărăturile online prin UPI. Din totalul tranzacțiilor UPI procesate prin PayU, 72.43% provin de pe site-uri de comerț electronic. În același timp, UPI permite tuturor persoanelor care dețin un cont bancar să transfere bani în timp real prin intermediul dispozitivelor mobile. Astfel, oferirea de metode alternative de plată poate ajuta foarte mult la atingerea întregii piețe potențiale de consumatori.

Cehia: una dintre cele mai mature piețe de comerț electronic din Europa

Cu o valoare de piață dublă față de România, în Cehia comerțul electronic prezintă vaste oportunități. Statisticile recente plasează Cehia pe locul 1 la nivel european în ceea ce privește procentul de bunuri tehnice sau nealimentare din țară vândute online (41%), comparativ cu media europeană de 24%.

 

Deși datele arată că este țara cu cele mai multe magazine online pe cap de locuitor, numărul lor ajungând la peste 40.000, piața cere noi oferte. Interesul utilizatorilor de internet cehi către magazine din alte țări este ridicat, în special datorită prețurilor competitive și ofertelor variate pe care acestea le pun la dispoziție. Cele mai căutate oferte pe site-urile din afara țării includ produse electronice, urmate de haine, bijuterii, ceasuri și produse cosmetice.

Cei 6.3 milioane de cumpărători cehi preferă să cumpere online produse electronice și electrocasnice, IT&C, home & deco, urmate de cărți, CD-uri și DVD-uri. Site-urile de fashion și magazinele care vând echipamente sportive, produse farmaceutice și produse pentru copii sunt și ele preferate de cumpărătorii online. Categoriile cu cea mai rapidă creștere anuală sunt produsele alimentare (63%), fashion (33%), farma (25%) și home & deco (23%).

Similar cu piața din România, consumatorii cehi preferă să plătească ramburs la livrare (35%) sau la punctele de ridicare a coletelor (28%). Următoarea modalitate de plată preferată este plata online prin card (17%), urmată de transferul bancar (11%) și linkurile de plată (6%). În medie, un consumator achită anual peste 300 euro pe cumpărături online, sumă care poate ajunge și către magazinele online din afara țării care decid să își extindă afacerea în Cehia.

„Fie că magazinele online aleg să își extindă business-ul într-o țară învecinată sau pe o altă piață emergentă interesantă în care comerțul online înregistrează creșteri semnificative, este important să înțeleagă că extinderea transfrontalieră nu mai este o opțiune, ci o necesitate pentru comercianții care doresc să prospere pe piața comerțului digital fără frontiere„, concluzionează Marius Costin.