Peste 600.000 de numere de telefon au fost portate până în prezent în România, după trei ani de la oferirea acestei posibilităţi, din acest total peste 195.000 fiind consemnate numai în primele 10 luni din 2011, a anunţat, joi, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
Numărul de portări a crescut constant de la data lansării serviciului de portabilitate a numerelor, 21 octombrie 2008. În cele două luni din anul 2008 în care portabilitatea numerelor a fost posibilă au fost realizate peste 15.000 de portări, în 2009 peste 180.000, iar în anul 2010 s-au portat peste 220.000 de numere.
De la începutul anului 2011 şi până la această dată au fost portate un total de 195.129 de numere, dintre care 132.224 au fost numere de telefonie mobilă şi 62.905 au fost numere de telefonie fixă, înregistrându-se o medie lunară de peste 19.000 de portări. Până în acest moment au fost portate în total 612.268 de numere, dintre care 411.447 numere de telefonie mobilă şi 200.821 numere de telefonie fixă (o medie lunară de 15.533 de portări).
Cele mai multe portări (33.341) au fost realizate în luna august 2011, când s-a înregistrat şi cel mai mare calup de numere portate de un utilizator persoană juridică: 4.500 de numere de telefonie fixă.
Cele mai multe numere de telefonie fixă au fost portate în Bucureşti (54.618 de numere), fiind urmat de judeţul Cluj cu 13.160 de numere portate, Timiş (11.488) şi Prahova (10.341). Din punctul de vedere al localizării geografice a furnizorilor acceptori, Vodafone a primit cele mai multe numere fixe portate din Bucureşti, RCS&RDS a primit majoritatea numerelor fixe portate din judeţul Cluj, Orange din Timiş şi UPC a dominat judeţul Prahova.
În ceea ce priveşte telefonia mobilă, datele statistice arată că se portează mai frecvent utilizatorii cu abonament decât cei care folosesc o cartelă preplătită. Astfel, din numărul total de utilizatori de telefonie mobilă care s-au portat în cei 3 ani de la lansarea portabilităţii, 74% erau abonaţi postpaid şi 26% erau abonaţi prepaid.
În ceea ce priveşte clasamentul operatorilor în funcţie de numărul de numere portate către reţeaua proprie din totalul de 411.447 de numere mobile portate, au primit: Cosmote 147.061 numere, Vodafone 137.659, Orange 121.716, RCS & RDS 4.292 şi Telemobil 719.
Cele 200.821 de numere de telefonie fixă au fost portate în reţelele a 28 de furnizori de servicii de telefonie fixă. Dintre acestea, cele mai multe numere au fost portate către reţelele UPC România – 59.610, RCS & RDS – 49.713, Orange – 37.717, Vodafone – 33.611 şi Romtelecom – 10.959.
În cei 3 ani de portabilitate, ANCOM a primit 586 de plângeri şi sesizări cu privire la disfuncţii apărute în acest proces. Dintre acestea, cele mai frecvente au vizat probleme tehnice apărute în cadrul procesului de portare şi solicitarea de informaţii suplimentare privind procedura de portare.
Printre motivele cele mai des întâlnite de respingere a unei cereri de portare de către furnizorul donor s-au numărat necorespondenţa dintre seria SIM-urilor şi numerele pentru care se solicită portarea, introducerea greşită a codului de abonat, neconcordanţa dintre codul de abonat şi seria cartelei SIM sau adresa de instalare necorespunzătoare. În majoritatea cazurilor de respingere ale furnizorului donor, cererea de portare se reintroduce în baza de date centralizată cu datele corecte, putându-se astfel finaliza portarea.
Durata medie de portare a unui număr a fost, în anul 2011, de 9,33 zile pentru telefonia fixă şi 9,23 zile pentru telefonia mobilă. Prin Decizia ANCOM nr.1382/2011 privind modificarea şi completarea unor reglementări în domeniul resurselor de numerotaţie şi resurselor tehnice s-a stabilit că procesul de portare a numărului va fi finalizat în maximum 3 zile lucrătoare de la data transmiterii unei cereri acceptate atât de furnizorul acceptor, cât şi de furnizorul donor, urmând ca data de la care acest lucru se va întâmpla să fie stabilită ulterior.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de servicii de telefonie să îşi păstreze numărul de telefon atunci când schimbă furnizorul. Se pot porta numerele de telefonie fixă, mobilă şi numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea se face doar în cadrul aceleaşi categorii (fix-fix, mobil-mobil). Mai multe informaţii sunt disponibile pe www.portabilitate.ro.