Constituit pentru a promova “Spiritul Olimpic”, Comitetul Internațional Olimpic (IOC – International Olympic Committee) nu se îmbogățeste de pe urma Jocurilor Olimpice, dar membrilor săi “le place” ce fac.

Cei 109 membri ai Comitetului participă la dineuri somptuoase ținute de orașe și corporații care aplică pentru contracte, iar ei sunt tratați ca niște regi ai Jocurilor.

De câteva ori ei au fost prinși luând mită, dar în general ceea ce se întâmplă în Elveția rămâne în Elveția.

Venituri în creștere, scutiri de taxe

Potrivit Sportcal, veniturile Comitetului din ultimii patru ani au crescut cu 47% față de precedenții patru ani.

Având sediul în Elveția, organizația non-profit IOC scapă astfel de taxa de 20% pe venituri, ceea ce le oferă posibilitatea de a cheltui cât mai mulți bani.

Până recent, mita era legală în Elveția, dar după scandalurile de la IOC și FIFA, a apărut o lege anti-corupție.

Regii Olimpiadei, tentați cu milioane de dolari

Contele Jacques Rogge conduce Comitetul Olimpic Internațional.El este de trei ori Olimpic la proba de yacht. Comitetul care poate ajunge până la 115 membri este compus din regi/regine, nobili, Directori Executivi și Olimpici.

Din regalitate fac parte printre alții Prințul Faisal bin Al Hussein, Frederik, Prințul Coroanei Danemarcei, Prințul Haya Bint Al Hussein, Șeicul Tamim Bin Hamad al Thani, Prințesa Anne, Prințul Altert II și Prințesa Nora de Liechtenstein.

Cum spuneam, membrii IOC sunt tratați ca niște regi, fiind conduși cu limuzine la hoteluri de 5 stele, beau sticle de coniac Hennessy de 30.000 dolari/sticla și au locurile cele mai bune la Olimpiadă unde accesul televiziunilor este blocat.

De câteva ori, membri săi au cam sărit calul. Cel mai celebru caz este cel de la Olimpiada de Iarnă de la Salt Lake City din 2002 care a fost câtigată prin mită. Ulterior a ieșit la iveală că membri Comitetului au primit milioane de dolari sub formă de cadouri, excursii, operații plastic, burse, joburi pentru membrii familiei etc.

Televiziunile umflă bugetul Comitetului, alături de sponsori

În ultimii 4 ani, veniturile din media au crescut cu 52%. Creșterea este atribuită de Sportcal faptului că televiziunile din țările emergente, în special China, au plătit 100 milioane de dolari drepturi de transmisie a Olimpiadei de la Londra, precum și sumelor uriașe plătite de televiziunile din SUA – NBC a plătit 2 miliarde de dolari.

De asemenea, sponsorii parteneri ai Olimpiadei au contribuit cu circa 1 miliard de dolari din 2009 până în 2012.

Unsprezece companii au plătit să se alăture acestui grup: McDonald’s, Coca-Cola, Procter & Gamble, Ator, Atos Origin, Dow Chemical Company, General Electric, Omega, Panasonic, Samsung Electronics and Visa.

Comitetul de organizare a Olimpiadei din Londra a câtigat 2,14 miliarde dolari, din care 1,1 miliarde dolari din sponzorizări locale și 931 milioane dolari din bilete și 125 milioane dolari din licențe. La Jocurile de iarnă din Vancouver, Comitetu de organizare a câștigat 989 milioane dolari.

Unde se duc cele 8 miliarde de dolari

Circa 10% (800 milioane dolari) sunt plătiți pentru operațiunile în cadrul IOC.

Circa 70% (5,56 miliarde dolari) merg la Comitetele de organizare a Olimpiadelor  de iarnă și de vară. Ca o chestie de amuzanet, Mitt Romney, candidat la prezidențialele SUA, a fost CEO al Comitetului de organizare de la Salt Lake City.

Restul de 2,6 miliarde dolari merg la participanții la organizațiile atleților, la  Comitetele naționale olimpice. Atleții nu primesc niciun ban direct de la Comitetul Olimpic Internațional, ci sunt recompensați de Comitetele naționale.

Care e beneficiul Olimpiadei pentru orașele gazdă

Criticii pun sub semnul întrebării efectele pozitive ale găzduirii Olimpiadei. Pe de-o parte, se generază cheltuieli și investiții în infrastructură. Pe partea cealaltă, se poate dovedi prea scump și poate conduce la exces de construcții și allte probleme. Marea Britanie a cheltuit circa 11 miliarde de dolari pentru găzduirea Olimpiadei din Londra din acest an.