În prima jumătate a anului 2012, românii au plătit online 346 euro pe minut, prin intermediul platformei PayU, pentru a-și achita facturile de utilități, pentru a-și plăti vacanțele sau pentru a achiziționa online diverse bunuri și servicii. Astfel, volumul plăților online în prima jumătate a anului prin PayU s-a situat la nivelul de 90,7 milioane euro.
La nivelul Romcard, principalul procesator de plăți online din România, volumul comerțului electronic cu plata online a crescut cu 38% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la valoarea de 109,5 milioane euro. Lunile cu cele mai mari vânzări au fost martie și mai, când volumul a depășit 20 milioane de euro pe lună.
Conform datelor furnizate de sistemul PayU, cele mai importante creșteri de volum au avut loc în rândul site-urilor de reduceri, confecții și donații, segmente care au evoluat cu 133%, 77% și, respectiv, 64%. De asemenea, evoluții semnificative, între 25% și 50% s-au înregistrat și în industriile IT, servicii, plata uilităților, cadouri și jucării.
Conform statisticilor PayU, comportamentul de cumpărare al clienților s-a modificat în primele 6 luni ale acestui an, crescând numărul tranzacțiilor efectuate la sfârșit de săptămână și în afara orelor normale de lucru astfel: 38% dintre comenzi au avut loc în intervalul 19.00 pm – 8.00 am și 32% în perioada weekend-ului, spre deosebire de 30%, respectiv 28% în prima jumătate a anului trecut. “Această evoluție se reflectă și în activitatea departamentului de suport cumpărători care s-a intensificat în perioadele menționate. Primim tot mai multe mesaje de la cumpărători care au nevoie de ajutor la finalizarea plății, fie pentru că sunt la prima plată online și doresc informații suplimentare, fie că au încercat cu un card cu fonduri insuficiente și nu vor să reia tot procesul, fie că vor pur și simplu să fie siguri că totul este în regulă având în vedere că fac plata în afara programului de lucru al comerciantului. Vorbim despre o creștere cu aproximativ 30% a numărului de solicitări de la clienții magazinelor online în intervalele menționate”, explică Andreia Stavarache, Sales & Marketing Manager PayURomânia.
Tranzacții mai mici
În ceea ce privește valoarea medie a tranzacției, în sistemul RomCard, aceasta a înregistrat o scădere ușoară, de la 62 euro în 2011 la 57 euro în 2012. “Este o consecință firească a creșterilor înregistrate de industrii unde valoarea produselor sau serviciilor comercializate este mai mică, precum site-urile de reduceri, confecții, jucării sau servicii. Analizând evoluția mediilor de tranzacționare în ultimii ani, am constat că valoarea medie a unei tranzacții online nu s-a modificat semnificativ în ultimii 4-5 ani”, declară Marin Mitroi, Director General RomCard SA.
Conform PayU, tranzacțiile cu cele mai mari valori au fost înregistrate pentru un aparat foto și accesorii în valoare de aproape 8000 de euro, o factură de utilități achitată de o persoană juridică, în valoare de 5500 euro, o vacanță în valoare de 5000 euro și o comandă pentru produse de uz personal în valoare de aproximativ 4000 de euro.
Pentru a doua jumătate a anului, atât PayU cât și Romcard își mențin estimările potrivit cărora volumul plăților online va depăși în 2012 nivelul 200 milioane de euro. “În condițiile în care creșterile în mediul offline sunt destul de scăzute pe aproape toate segmentele, comerțul electronic păstrează un ritm accelerat, fapt care arată clar că vânzările online reprezintă o soluție de dezvoltare accelerata pe timp de criză. În consecință, am văzut in 2012 mai multe campanii de marketing și mai mulți jucători care intră în mediul online, portofoliul de clienți al PayU cunoscând o creștere de 15%. În acest context, este posibil ca la finalul trimestrului al treilea al acestui an sa revizuim favorabil estimările cu privire la rezultatele pe 2012”, conchide Andreia Stavarache.