Viata la tara nu ii atrage pe oamenii de afaceri.

In luna noiembrie 2001, compania ARBOmedia, cu sprijinul IAA Romania (Asociatia Internationala de Publicitate), a organizat un workshop dedicat dezbaterii perspectivelor de vanzare a diverselor produse pe piata rurala din Romania. Seminarul s-a adresat companiilor aflate in topul investitorilor in publicitate, cu scopul de a realiza o analiza complexa a zonei rurale. Demersul ARBOmedia a pornit de la constatarea ca, desi 45% din romani traiesc la tara, piata rurala este in continuare prea putin

In luna noiembrie 2001, compania ARBOmedia, cu sprijinul IAA Romania (Asociatia Internationala de Publicitate), a organizat un workshop dedicat dezbaterii perspectivelor de vanzare a diverselor produse pe piata rurala din Romania. Seminarul s-a adresat companiilor aflate in topul investitorilor in publicitate, cu scopul de a realiza o analiza complexa a zonei rurale.
Demersul ARBOmedia a pornit de la constatarea ca, desi 45% din romani traiesc la tara, piata rurala este in continuare prea putin explorata si exploatata. Primul pas in a-i reda acesteia valoarea economica meritata este reconsiderarea potentialului pe care-l are, fapt cu consecinte benefice pe lunga durata. Romania devine astfel, pentru investitorii din toate domeniile, o piata omogena si atractiva din punctul de vedere al consumului, dincolo de barierele, artificial trasate uneori, intre sat si oras.
De altfel, in orase nu se mai inregistreaza de mult cresteri spectaculoase ale vanzarilor de produse, piata ajungand aici la saturatie. Motiv pentru care, de cele mai multe ori, promotiile care se fac au ca principal scop contracararea promotiilor concurentei, si mai putin dezvoltarea segmentului de piata.
Iaurtul industrializat nu-i tenteaza pe sateni
In numarul 50 al revistei Capital, din 13 decembrie 2001, am prezentat cateva date extrase din studiile unor firme de cercetare de piata, date care n-au facut decat sa confirme faptul ca in mediul rural, spre deosebire de cel urban, consumul are o tendinta ascendenta. Continuam sa aducem noi argumente, pe baza studiilor realizate in ultimii doi ani de MEMRB International Research & Consultancy Group. Si nu mica ne este surpriza sa constatam ca, in anul 2000, un detergent scump cum este Ariel se vinde in procentaj de 25% in magazinele satesti. Sau ca sampoanele Head & Shoulders si Pantene ProV detin 35%, respectiv 36% din piata in mediul rural.
Sa ne referim insa la cateva date mai recente, culese in lunile ianuarie – februarie si iulie – august 2001 din 2.200 de magazine in care se comercializeaza produse alimentare si nealimentare. Conform acestora, 24% din tigarile vandute la nivel national se regasesc in mediul rural. Din punct de vedere valoric, procentajul scade la 20,9%, piata rurala fiind mai puternic orientata pe pret decat cea oraseneasca.
Satenii cumpara aproape 21% din cafeaua aflata in comert. Se pare ca ei sunt dependenti de marca Nova Brasilia, care inregistreaza o cota de piata de 17%.
Uleiul pentru gatit se vinde in proportie de 21,5% in magazinele satesti, marca cea mai cumparata fiind Argus. Tot aici, untul si margarina detin 18,4% din piata, in volum si 16,2%, in valoare. Margarina Wiesana ocupa primul loc in topul vanzarilor.
Condimentele (24,8%) dau gust si mancarurilor din zona rurala. Pasta de tomate preambalata are o cota surprinzator de mare (23%), avand in vedere mentalitatea gospodinelor de la tara, care prefera bulionul facut in casa. In schimb, iaurt se consuma intr-o masura mai mica, aceasta categorie de produse avand in rural doar 5,3% din piata, din punct de vedere cantitativ. Acelasi lucru se intampla si cu supele instant, fiind cumparate in procentaj de 6,4%.
Tot in magazinele satesti se vand 22% din volumul detergentilor comercializati in tara, 24,4% din cel al sampoanelor si 16,4% din totalul deodorantelor.     

vAnzAri de TigAri
In mediul rural
(cote de piata in cadrul aceluiasi brand)
Marca    Ponderea (%)

Segmentul premium
L&M (PM)    17,8
Kent (BAT)    14,7
Marlboro (PM)    11,6
Pall Mall (BAT)    8,2

Segmentul mediu
Winchester (JTI)    25,1
Bond Street (PM)    13,5
Viceroy (BAT)    18,0
Winston (JTI)    9,2

Segmentul ieftin
Red&White (PM)    25,6
Derby (BAT)    23,8

vAnzAri de detergenTi
In mediul rural
(cote de piata in cadrul aceluiasi brand)
Marca    Ponderea (%)
Segmentul premium
Ariel – spalare manuala    25,5
Omo – spalare manuala    12,4
Persil – spalare manuala    15,4
Ariel – spalare automata    10,3
Omo – spalare automata    6,3
Persil – spalare automata    7,8

Segmentul mediu
Aris – spalare manuala    20,7
Tide – spalare manuala    22,1
Bona – spalare manuala    34,0
Aris – spalare automata    9,6
Tide – spalare automata    9,7
Bona – spalare automata    10,6

Segmentul ieftin
Dosia – spalare manuala    11,4
Dero – spalare manuala    33,0
Perlan Bonux – spalare manuala    36,9
Rex – spalare manuala    20,2
Dosia – spalare automata    10,1
Dero – spalare automata    11,1
Perlan Bonux – spalare automata    12,9
Rex – spalare automata    11,5