BEESERS este o aplicație românească pentru servicii medicale la domiciliu ce asigură pacienților de la consult la distanță prin apel video cu medicul specialist, până la investigații și tratamente efectuate la domiciliu de echipe de medici și asistenți medicali. Totul într-o singură aplicație care, odată instalată în telefon, poți spune că porți spitalul în buzunar. O investiție 100% românească, demarată strict din rațiune de impact al investiției, totuși un proiect care a devenit un business și, momentan, singurul proiect românesc devenit o platformă de tehnologie pentru servicii medicale integrate.
Ce înseamnă o investiție de impact într-un business la intersecția dintre tehnologie și sănătate?
Putem spune că așa cum este desenat și subvenționat accesul dinspre stat către cetățean în sistemul de sănătate din România, rămân totuși categorii sau situații de boală acută sau cronică pentru care resursele publice nu reușesc să ajungă la beneficiar, neținând cont nici de specificitatea sa, nici de nivelul cantitativ al necesarului de diagnostic și tratamente al acestuia.
În fapt, avem deopotrivă boli care afectează mobilitatea temporar sau permanent sau persoane ale căror nevoi specifice nu sunt acoperite într-un sistem de sănătate care are poartă într-un centru medical fizic spre care trebuie să te deplasezi. Este situația persoanelor vârstnice, sau a persoanelor cu dizabilități, pentru care deplasarea la clinică reprezintă o aventură, fie din cauza mediului fizic complet neprietenos, fie din cauza incapacității personale de deplasare. Este situația persoanelor suferind de boli rare, maladii generatoare de mobilitate redusă încă din stadiile incipiente. În mod clar, pentru categoriile de persoane enunțate, nevoile specifice pot fi acoperite prin acces îmbunătățit la sănătate prin intermediul tehnologiei sau prin deplasarea profesioniștilor în sănătate la domiciliul acestora.
Mai mult, tot o problemă sistemică este reprezentată și de personalul medical într-o continuă scădere, în România existând multe localități fără medic de familie sau cu deficit structural de personal din categoria asistenților medicali care completează în multiple exemple actul medical prin administrarea de tratamente.
O concluzie intermediară privind impactul investiției vine din faptul că toate categoriile de mai sus au tehnologia drept soluție de acces la sănătate. Bineînțeles, resursa profesională din sănătate va reuși să deservească un număr mai mare de pacienți pentru că telemedicina vine și cu avantajul unei organizări logistice îmbunătățite. Astfel, putem observa că se poate întâmpla o reformă vizând accesul îmbunătățit la servicii medicale utilizând tehnologia și companiile private cu rol complementar. BEESERS, utilizând tehnologia, scutește deplasarea la spital și o înlocuiește cu acces la consult medical la distanță pentru situațiile când protocolul medical permite aceasta, sau prin facilitarea vizitelor medicale la domiciliu pentru administrare de tratamente.
„Ideea că tehnologia poate regla substanțial aceste probleme sistemice a găsit ecou în rândurile investitorilor privați și este încurajator că ne-am format ca o echipă care construiește un proiect atât de complicat pentru care, în România, trebuie să faci treaba lui Dumnezeu să generezi business dintr-un proiect care e adresabil îndeosebi unor categorii de beneficiari care depind exclusiv de venituri mici sau insuficiente. Avem în aplicație 300 de asistenți medicali și peste 100 de medici. Avem de asemenea peste 30.000 de utilizatori activi și am reușit să facilităm acces la servicii medicale pentru mulți dintre aceștia”, declară Ovidiu Tuduruță, Fondatorul BEESERS.
Cum reușește un startup romanesc să închidă traseul pacientului în sănătate printr-o singură aplicație?
Lansat în ianuarie 2021 cu posibilitatea de rezervări de vizite la domiciliu pentru servicii medicale, BEESERS a dedicat primul an creșterii capacității operaționale, devenind activi în majoritatea orașelor de pe întinsul țării, precum și în mediul rural din împrejurimile zonelor urbane. În mai anul acesta, au completat serviciile disponibile în aplicație cu funcțiile de telemedicină, devenind astfel o aplicație care facilitează traseul pacientului de la consult la distanță, până la investigații și tratamente medicale acasă și monitorizare post tratament. BEESERS acoperă majoritatea specialităților medicale mari. Folosind BEESERS, scutești deplasările la medic pentru o multitudine de situații care pot fi gestionate la distanță.
Înlocuiește telemedicina actul medical offline?
Beesers sau alte platforme de telemedicină au un rol clar de complementaritate în actul medical și adresează exclusiv probleme care pot fi gestionate la distanță de tipul interpretărilor de documente medicale, opinii secundare asupra unor diagnostice, rețete medicale, emitere de documente medicale pentru recomandare de tratamente etc. În fapt, telemedicina asigură un rol complementar actului medical clasic și este indicată în situațiile specifice menționate în paragraful anterior sau, mai mult, ajută centrele medicale offline, descongestionându-le de probleme medicale care pot fi gestionate la distanță.
Este important ca traseul medical al pacientului să fie gestionat într-o singură aplicație?
Dacă ne imaginăm pacientul în centrul tuturor funcționalităților de programare pentru acces la medic, medicul specialist este coordonatorul de facto în toată călătoria pacientului prin aplicație, de la consult la distanță prin apel video, până la investigații și tratamente la domiciliu. Loialitatea pacientului față de cel care-i protejează sănătatea se întâmplă de când oamenii au devenit medici și de când cetățeanul apelează la aceștia pentru diagnostic și tratamente. Medicul specialist este cel care validează în prealabil un diagnostic, tot acesta este profesionistul care monitorizează pacientul post tratament.
Datele medicale generate în timpul și ulterior acestui proces trebuie să rămână într-un mediu sigur și trebuie să rămână accesibile medicului specialist într-un singur loc. Mai mult, pacientului îi va fi mai accesibil să aibă în telefon un program ușor de accesat pe care să-l asocieze cu o soluție pentru acces la sănătate pentru situații de urgențe medicale care pot fi gestionate la distanță sau pentru vizite la domiciliu pentru investigații sau tratamente medicale. Într-un final, dacă tot ce e mai sus v-a câștigat atenția, imaginați-vă că din aceeași aplicație de mobil este posibil să aveți grijă și de alte persoane pentru exact aceleași nevoi care țin de sănătate.
Ce reușește BEESERS să facă diferit?
- Să lase contactul direct și exclusiv cu medicul prin mai multe funcționalități ce sunt detaliate mai jos.
- Să ajute utilizatorul să folosească aplicația pentru contact cu medicul sau pentru tratamente acasă, printr-un serviciu de Call-center dacă utilizatorul nu se descurcă în aplicație în mod autonom. Echipa de suport BEESERS este la dispoziția utilizatorilor care se descurcă mai greu cu tehnologia și le oferă ghidaj pentru utilizarea aplicației dacă apelează la asistență telefonică.
- Să lase doar medicul să realizeze triajul pacientului și să-l orienteze pe acesta către altă competență medicală dacă este cazul. Conceptul BEESERS nu presupune interpunerea între pacient și medic, pentru a decide care este specialitatea medicală ce rezolvă nevoia particulară a pacientului. Medicul specialist are o funcție pe care o utilizează pentru a transfera pacientul către alt medic, a cărui competență este mai potrivită.
- Nu utilizează serviciul de Call-center ca punct de control pentru a decide dacă problema pacientului este sau nu de resortul unui medic, la fel cum echipa de Call-center nu recomandă tratamente alternative. Astfel, BEESERS se asigură că nu devine o sursă de recomandări de tratamente naturiste doar pentru ca pacientul să nu ajungă la medic din rațiuni de cost, ci asigură relația exclusivă între pacient și medicul specialist, chiar dacă unele dintre consultațiile la distanță sunt pentru a clarifica doar diferite anxietăți.
- Păstrează datele medicale într-un mediu informatic stabil și totul într-un singur loc. Tehnologia informatică este proprietatea BEESERS, iar datele sensibile ale pacientului sunt criptate și păstrate temporar într-un mediu stabil, atât timp cât medicul va avea nevoie de acestea pentru monitorizare post tratament.
- BEESERS deține funcția de programare de vizite medicale la domiciliu pentru administrarea de multiple tratamente sau investigații. Ei sunt cel mai mare operator cu disponibilitate de deplasare la domiciliu în majoritatea orașelor din țară, în anumite zone chiar și în mediul rural.
Cum și ce tipuri de servicii medicale găsești în BEESERS?
Cel mai accesibil serviciu de telemedicină BEESERS este sfatul medical prin chat. Opțiunea poate fi folosită pentru interpretarea pe scurt a unor analize, documente sau pentru a obține o opinie secundară. Această discuție cu un specialist medical nu necesită programare și poate face diferența în situații de urgență. Până la finalul lunii iunie 2022, cei care descarcă aplicația BEESERS din magazinele Google Play sau App Store pot accesa serviciile de telemedicină prin chat medical în mod gratuit.
„Sfatul medical prin chat reprezintă primul nostru pas către medicina de urgență la distanță. Un serviciu care este gândit să furnizeze răspunsuri urgente la întrebări care țin de medical. Poate fi util, de asemenea, pentru interpretări rapide de documente medicale, pentru opinii secundare, pentru rețete medicale, bineînțeles dacă medicul consideră cele de mai sus”, precizează Ovidiu Tuduruță.
Pentru momentele în care medicul nu solicită prezența la clinică, consultația medicală la distanță prin apel video înlocuiește fidel consultația clasică, oferind un beneficiu important utilizatorilor aplicației: economisirea resurselor financiare și de timp.
La recomandarea medicului specialist care efectuează consultația la distanță, apelul video poate fi urmat de consultul medical asistat, în cadrul căruia un asistent medical se află la domiciliul pacientului, însoțit de dispozitive medicale mobile.
Tot la recomandarea medicului, pacientul poate solicita vizita unui asistent medical la domiciliu pentru administrare de tratamente de tip injecții, perfuzii, recoltări, recuperare post traumatică, recuperare post operatorie și multe altele.
Cum am reușit să răspundem întrebării de la început?
Un sistem care subvenționează serviciile medicale la distanță cu aproximativ 1,3% din totalul bugetului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate este inert, ineficient și insuficient raportat nevoilor pacienților. Sistemul public de sănătate este insuficient și pentru situația asigurărilor suplimentare facultative sau voluntare pentru că, deși un beneficiar ar apela la aceste instrumente, nu a existat în România vreun proiect care să asigure acces la sănătate îmbunătățită într-un singur loc, cum e cazul BEESERS – aplicație care ajută și pacientul, și medicul sau asistenții medicali cu servicii medicale trasabile, predictibile și monitorizabile de la distanță de către cei care utilizează tehnologia ca să aibă grijă de cei dragi.
În concluzie, accesul îmbunătățit la servicii medicale poate fi asigurat utilizând tehnologia companiilor private, tehnologii care optimizează resursele din sănătate, generează adresabilitate sporită și către persoanele care nu se pot deplasa către un centru clinic. Aceleași tehnologii pot valida și introducerea în mentalul consumatorului a unui obicei de achiziție a unor instrumente de asigurare privată care să completeze accesul la servicii medicale. Important este că asigurările sau alte instrumente să poată fi utilizate într-un mediu unde pacientul găsește soluții medicale integrate.
„Gândiți-vă că tot ce am dezvoltat noi utilizând tehnologia este util atât celor cu mobilitate redusă, cum ar fi vârstnicii, persoanele cu dizabilități, persoanele cu afecțiuni acute sau cronice, dar și celor cu mobilitate redusă temporar pentru că au fost de curând externați din spital și au nevoie de cineva care să-i ajute să continue tratamentele de acasă. Surpriza a fost să observam că avem o categorie mare de utilizatori tineri care utilizează aplicația pentru că nu au timp suficient să se deplaseze la clinică pentru nevoi care pot fi gestionate de acasă printr-un consult la distanță sau prin vizita unui asistent medical pentru tratamente. De exemplu, recoltările de analize sunt mult mult mai facile de acasă. Nu te mai trezești dimineața devreme, nu mai aștepți nemâncat mai multe ore până la recoltare. În BEESERS programezi pentru ora 08:00 să vină cineva acasă să recolteze un set de analize, iar la ora stabilită cineva vine să te ajute să realizeze recoltarea urmând ca, după aceea, să poți să-ți vezi de activitatea zilnică. Utilizând exemplul de mai sus, aplicația BEESERS devine și soluția prin care ai grijă de cei dragi, indiferent unde se află aceștia”, declară fondatorul BEESERS.
Care este modelul de business BEESERS?
Serviciile medicale la distanță din platforma BEESERS sunt accesibile atât utilizatorilor independenți prin abonamente individuale, cât și companiilor, prin intermediul abonamentelor corporate, complementare față de abonamentele la clinicile private. Accesul la serviciile BEESERS de telemedicină pentru angajați permite o mai bună eficiență a resurselor umane, consultațiile medicale putând să fie derulate din fața laptopului de birou.
Utilizatorul BEESERS rezolvă probleme de natură medicală în aplicație utilizând asigurări private, prin intermediul unui abonament în aplicație, prin intermediul unui abonament plătit de angajator sau prin plata din sursă proprie a unor servicii individuale și punctuale. Abonamentele propuse de BEESERS completează perfect o poliță de asigurare privată sau un abonament cu ajutorul căruia pacientul se deplasează la clinică.
„În cazul abonamentelor în aplicație, pacientul scutește deplasările la spital sau clinică pentru probleme care pot fi gestionate la distanță, toată interacțiunea se derulează de acasă sau de la birou. În plus, poți avea grijă de cineva drag de siguranța căruia ești responsabil”, a declarat reprezentantul aplicației.
Specialitățile medicale cele mai căutate pentru serviciile de telemedicină sunt: cardiologia, obstetrica, ginecologia, bolile infecțioase, hematologia, oncologia, diabetul și bolile metabolice, ortopedia, gastro-enterologia, medicina de familie, psihiatria, pediatria, dermatologia. Cele mai solicitate vizite la domiciliu sunt pentru tratament injectabil, perfuzabil, recoltări de analize, recuperare medicală a mobilității prin kinetoterapie și masaj, îndepărtarea de fire postoperatoriu, montare/schimbare sondă urinară, ecografii pentru investigații de acasă, tratamente auriculare, îngrijiri escare și multe altele, pe care le găsești cu disponibilitate în aplicație în secțiunea Vizită la domiciliu pentru tratamente.
Cum utilizezi aplicația?
- Descarci aplicația din Google Play sau App Store;
- Te conectezi și te înregistrezi manual sau utilizând un cont de social media;
- Alegi sfat medical prin chat și inițiezi discuția cu un medic în funcție de simptom sau în funcție de titlul specialității medicale;
- Programezi un consult la distanță prin apel video și rezervi discuția cu un medic în funcție de simptom sau în funcție de titlul specialității medicale;
- Alegi din meniul principal Vizită la domiciliu dacă ai recomandarea unui medic pentru investigații sau tratamente de acasă, setezi locația unde să fie vizita, alegi ziua și intervalul orar, iar în ultimul ecran alegi asistentul medical sau medicul care să te viziteze pe tine sau pe cineva drag de care ai grijă. Dacă ești abonat BEESERS, în pagina de plată se vor deconta creditele incluse în voucherul aferent abonamentului.
- În situația în care utilizatorul are nevoie de ajutor, în prima pagină a aplicației BEESERS, acesta găsește un buton de contact unde poate suna, în zilele lucrătoare, pentru a primi suport telefonic în utilizarea aplicației.
„Considerăm că am reușit să devenim o platformă de servicii medicale integrate care completează pacientului accesul la sănătate îmbunătățită. Suntem conștienți că serviciile medicale sunt necesare și persoanelor care nu sunt foarte familiarizate cu noile tehnologii, oricât de intuitive ar fi interfețele folosite. Ne dorim să oferim acces la servicii medicale tuturor românilor. Ajutăm zilnic multe persoane cu privire la utilizarea aplicației. Pentru aceasta am apărut: să-i ajutam acolo unde nu au găsit acces până acum”, declară Ovidiu Tuduruță.