Eurodeputatul PSD Victor Negrescu a solicitat Comisiei Europene, în contextul formulării de către Ucraina a cererii de a include braţele Chilia şi Bâstroe în reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T) şi prezentării unui plan de dragare a canalului navigabil Bâstroe, să îşi înainteze poziţia cu privire la planul Ucrainei.
Asemenea lucrări ar duce la degradarea majoră a Deltei Dunării
„La începutul lunii februarie, autorităţile ucrainene au prezentat un plan de dragare a canalului navigabil Bâstroe, aflat în Delta Dunării, zonă protejată, parte a patrimoniului mondial UNESCO, deosebit de importantă pentru ecosistemul de mediu european.
Conform tuturor experţilor, asemenea lucrări ar duce la degradarea majoră, ireversibilă a Deltei Dunării. Mai mult, aceste lucrări sunt şi contrare dreptului internaţional, conform concluziilor a numeroase organisme internaţionale”, a susţinut Victor Negrescu, într-un comunicat de presă transmis remis pe 19 februarie.
El a subliniat faptul că ţara noastră şi-a arătat în mod constant sprijinul pentru Ucraina, oferind inclusiv, ca măsură excepţională, acordul privind folosirea canalului Bâstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră, în vederea reducerii consecinţelor agresiunii Federaţiei Ruse asupra acestui stat, şi a reiterat nevoia ca angajamentele asumate să fie în continuare menţinute.
„Astfel, reprezentantul României în Parlamentul European a întrebat Comisia Europeană dacă aceasta sprijină demersurile Ucrainei în ceea ce priveşte efectuarea lucrărilor de dragaj pe canalul Bîstroe, cum apreciază impactul grav asupra mediului pe care îl au respectivele lucrări propuse de Ucraina şi dacă, înainte de a depune cererea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe în reţeaua TEN-T, autorităţile ucrainene au consultat România.
Încă de la nivelul anului 2004, autorităţile ucrainene au intenţionat să realizeze lucrări de dragare pe braţele Chilia şi Bâstroe, menite să creeze o cale navigabilă alternativă către porturile Dunării de Jos, lucrări care au fost declarate de numeroase organisme internaţionale ca fiind contrare prevederilor de drept internaţional privind protecţia mediului”, mai precizează comunicatul de presă.
Este necesar ca proiectul canalului de navigaţie realizat de Ucraina să respecte strict prevederile de drept internaţional
Ministerul Afacerilor Externe a afirmat, referitor la informaţiile privind lucrări de dragare desfăşurate de Ucraina pe canalul Bâstroe, că a solicitat încă din 13 februarie mai multe date Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, Poliţiei de Frontieră.
Astfel, în funcţie de răspunsurile autorităţilor române de resort, va întreprinde imediat demersurile diplomatice necesare în cazul în care va rezulta că au fost derulate activităţi având ca scop adâncirea rutei de navigaţie.
De asemenea, MAE a precizat că a transmis inclusiv în cursul anului trecut atât Comisiei Europene, cât şi autorităţilor ucrainene că partea română nu este de acord cu propunerea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe ale Dunării în reţeaua transeuropeană de transport – propunere a cărei realizare este urmărită de Ucraina încă din anul 2014.
Așadar, este necesar ca proiectul canalului de navigaţie realizat de Ucraina să respecte strict prevederile de drept internaţional aplicabile, inclusiv şi mai ales reglementările în materie de protecţie a mediului.