Documentul transmis miercuri CE mai prevede construcţia de drumuri expres, cu o valoare totală estimată de 9,935 miliarde de euro (1.817 kilometri), drumuri Trans-Regio, în sumă totală estimată de 1,7 miliarde de euro (2.887 kilometri), drumuri Euro-Trans, cu o valoare estimată de 190,1 milioane euro (343 kilometri) şi variante de ocolire, în sumă totală estimată de 461 milioane de euro (175,8 kilometri).

Pe lista de proiecte prioritare pentru autostrăzi se află Sibiu – Piteşti (116,6 kilometri, 1,674 miliarde de euro), Bacău – Paşcani (81,2 kilometri, 485,52 milioane de euro), Comarnic – Braşov (58 kilometri, 997,75 milioane de euro), Sibiu – Braşov (120 kilometri, 816,44 milioane de euro), Suplacu de Barcău – Borş (+Oradea) (74,5 kilometri, 304,43 milioane de euro), Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (135 kilometri, 1,129 miliarde de euro), Nădăşelu – Suplacu de Barcău (93,3 kilometri, 1,003 miliarde de euro), Craiova – Piteşti (124,3 kilometri, 899,41 milioane de euro), Tg. Mureş – Tg. Neamţ (183,8 kilometri, 2,943 miliarde de euro), Inel Bucureşti – A0 (102 kilometri, 1,335 miliarde de euro), Braşov – Bacău (160 kilometri, 1,845 miliarde de euro), Ploieşti – Comarnic (51,3 kilometri, 306,77 milioane de euro).

Cea mai scumpă autostradă este Tg. Mureş – Tg. Neamţ, cu o valoare estimată de 2,943 miliarde de euro, dar care este şi cea mai lungă, de aproape 184 kilometri. Aceasta este urmată de Braşov – Bacău, de 160 de kilometri, cu o valoare totală calculată la 1,845 miliarde de euro.

Ca şi costuri pe kilometru, cele mai mari sunt cele calculate la Autostrada Comarnic – Braşov, între 7,96 şi 21,76 milioane euro/kilometru, urmate de valorile aferente Autostrăzii Tg. Mureş – Tg. Neamţ, între 9,17 şi 19,7 milioane euro/kilometru.

Lucrările la Autostrada Sibiu-Piteşti sunt prevăzute să înceapă în 2017 şi să se finalizeze în 2020, iar cele la Autostrada Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni vor începe în 2017 şi se vor finaliza în 2019.

Printre proiectele prioritare pentru drumuri expres sunt înscrise modernizarea Centurii Sud Bucureşti – 4 benzi, Legătura A3 – Aeroport Henri Coandă, Constanţa – Tulcea – Brăila (inclusiv pod peste Dunăre), Buzău – Focşani, Paşcani – Suceava, Bucureşti – Craiova, Suceava – Siret, Buzău – Brăila (faza B2), Suceava – Botoşani, Bacău – Piatra Neamţ, Piteşti – Braşov etc.

Modernizarea Centurii de Sud Bucureşti (35 de kilometri) – 4 benzi va începe în 2016 şi se prevede că se va finaliza în 2017. Valoarea contractului este estimată la 176 milioane de euro.

Proiectul privind realizarea Legăturii A3 – Aeroport Henri Coandă este estimat la 43,11 milioane de euro (9 kilometri) şi se prevede că va începe în 2017 şi se va finaliza în 2019, iar cel pentru Constanţa – Tulcea – Brăila (inclusiv pod peste Dunăre) la 1,142 miliarde de euro (187,7 kilometri), cu începere în 2022 şi finalizare în 2024.

Varianta actuală a Master Planului de Transport prevede reabilitarea a 2.883 kilometri de cale ferată, costurile fiind estimate la 10,740 miliarde de euro.

AGERPRES