Ce se va intampla cu Daewoo Automobile Romania? Este intrebarea la care incearca sa dea un raspuns in aceste zile analistii pietei auto. Nu este insa un lucru foarte simplu. „Nici o persoana din afara companiei nu are autoritatea de a face comentarii referitoare la situatia prezenta si viitoare a Daewoo Automobile Romania”, declara intr-un comunicat de presa Sungyang CHO, presedintele companiei. Domnia sa isi motiveaza vehementa afirmatiilor prin faptul ca memorandumul semnat intre General Motor si Daewoo este doar o intelegere-cadru, un acord final urmand a fi semnat inainte de sfarsitul anului. Asadar, nimic nu este batut in cuie.
Ceea ce se cunoaste cu certitudine in acest moment sunt doar termenii generali ai intelegerii. General Motors, Daewoo Motor Company si Korea Development Bank vor forma o noua companie, participatiile la capital fiind de 400 milioane USD, (67%) – General Motors si partenerii sai, respectiv 197 milioane USD (33%) – creditorii Daewoo. Acesta este capitalul varsat. in ce priveste capitalul subscris pe termen lung, in valoare de doua miliarde lei, el va fi asigurat de catre creditorii coreeni. Noua companie va prelua si datoria de 320 milioane USD, constituind imprumuturi catre filialele din strainatate ale Daewoo.
in privinta activelor, este cert faptul ca acestea vor include cele doua fabrici din Coreea (Changwon si Kunsan), alte doua din Egipt si Vietnam, precum si 22 de centre de vanzare ale Daewoo din intreaga lume. Care sunt aceste centre inca nu se cunoaste.
Revenind la piata romaneasca, vom spune ca investitiile Daewoo au fost canalizate pe doua planuri. Unul este uzina de automobile de la Craiova, acolo unde coreenii detin pachetul majoritar de 51% din actiuni, restul apartinand statului roman. Al doilea plan este santierul Naval Mangalia, coreenii avand si aici pachetul de control. Daca soarta Daewoo Automobile Romania este in discutie, SN Mangalia ramane al Daewoo, intrucat memorandumul incheiat nu vizeaza intreaga companie coreeana, ci doar divizia de automobile a acesteia (Daewoo Motor Company).
in privinta viitorului fabricii de la Craiova, opiniile analistilor sunt impartite. Zoltan Kaszas este directorul de relatii publice al Opel (divizia pentru Europa de Est), companie care face parte din grupul General Motors. Domnia sa este de parere ca o data cu preluarea activelor companiei coreene, General Motors va prelua si marca Daewoo, lucru care ar putea da mari batai de cap producatorilor ramasi in afara umbrelei companiei americane. Pe de alta parte, directorul Opel considera ca, pana la semnarea propriu-zisa a contractului intre cele doua parti, se mai pot modifica multe lucruri, statutul Daewoo Automobile Romania nefiind inca foarte clar definit. Mentionam ca opiniile domnului Kaszas sunt exprimate in calitatea Domniei sale de analist al pietei auto mondiale, si nu de reprezentant al companiei Opel
Pe de alta parte, exista opinii conform carora, o data iesita din circuit, uzina de la Craiova ar putea supravietui cu greu asaltului importatorilor marcilor cu greutate din Europa asupra pietei auto romanesti. in ciuda facilitatilor oferite de statul roman, in ultima vreme Daewoo a pierdut importante procente de piata, in special in favoarea grupurilor Renault si Porsche (WV, Skoda, Audi, Seat), desi coreenii au avantajul producatorului intern.
in sfarsit, un alt scenariu este acela conform caruia in cazul in care uzina ar ramane in afara intelegerii in momentul semnarii contractului, creditorii coreeni ar putea sa o scoata la vanzare la un pret mic, pentru a-si putea recupera rapid datoriile. in acest caz, ramane de vazut daca noul proprietar va asigura in continuare productia de piese de schimb si subansamble pentru modelele vechi produse de Daewoo.
Pana la limpezirea situatiei, mesajul pe care Daewoo Automobile Romania il transmite clientilor sai este optimist. Noua companie condusa de General Motors va continua sa colaboreze cu uzinele si diviziile de vanzari ramase in administrarea Daewoo Motor Coreea (in care este inclusa si uzina din Romania) in ce priveste furnizarea de piese de schimb si de asistenta tehnica, spun oficialii companiei. Tot ei declara ca Daewoo Automobile Romania nu are probleme de lichiditati si ca va continua sa lanseze noi modele de automobile, unele dintre acestea fiind prezentate la Salonul Auto din Bucuresti.
Florin Micu, redactor-sef al revistei Auto Expert
„Memorandumul este doar punctul de plecare catre semnarea unui contract final, dar avand in vedere criza de supraproductie a GM in Europa, este putin probabila o schimbare de macaz. Din pacate, pentru industria auto romaneasca situatia a luat o intorsatura dramatica, existenta fabricii de la Craiova fiind in pericol iminent. Ca urmare, alaturi de cei care lucreaza direct la Daewoo Automobile Romania, va fi afectata industria orizontala, unii dintre furnizori putandu-se trezi peste noapte fara obiectul muncii. Dar lovitura de teatru a venit o data cu Salonul Auto Bucuresti, unde conducerea Daewoo Romania, in loc sa recunoasca situatia de fapt, a declarat ca nu exista vreo problema. Am putea sa le dam dreptate coreenilor, daca n-ar fi evidente cateva amendamente. Mai intai, in memorandum nu se pomeneste nimic despre viitorul numelui „Daewoo”. Cine poate sti ce se va intampla daca GM va prelua, asa cum este normal, si dreptul utilizarii exclusive a marcii? Vor fi produse la Craiova automobile cu alt nume? De asemenea, nu este clar ce vor hotari creditorii lui Daewoo (care, sa nu uitam, sunt majoritari la Craiova) in legatura cu fabrica din Romania, ce ar putea primi oricand orice destinatie, cu conditia sa mai recupereze o parte din pierdere. Cine poate sti cat timp vor mai livra piese furnizorii din Coreea pentru modelele fabricate la Craiova?”
Evolutia negocierilor dintre General Motors si Daewoo
· octombrie 2000 – Oferta de preluare a Daewoo de catre Ford (circa 7.600 miliarde woni) este refuzata de creditorii companiei coreene. Ford se retrage de la negocieri. incep tratativele cu grupul General Motors si partenerul acestuia, Fiat
· noiembrie 2000 – Este declarat falimentul companiei coreene, aceasta fiind preluata de stat
· aprilie 2001 – in urma masurilor de restructurare, initiate de creditorii companiei, Daewoo anunta primul profit operational trimestrial
· mai 2001 – General Motors propune preluarea anumitor active ale Daewoo
· septembrie 2001 – Are loc semnarea memorandumului de intelegere, prin care General Motors si creditorii Daewoo pun bazele unei noi companii care va prelua o mare parte din activele Daewoo Motor.
Vanzari Daewoo Automobile Romania (2001 – 8 luni)
Total vanzari 2001 11.814 buc.
Vanzari piata interna 4.495 buc.
Export 7.319 buc.
Cota de piata 2001 11,24%
Cota de piata august 12,32%