Comunicarii“. Ce i-a manat pe ei in lupta a fost sansa de a lucra, si de a se face remarcati in mediul profesionistilor din domeniu. „Nici nu s-a incheiat bine concursul si am primit o oferta de colaborare, chiar de la organizatorii evenimentului, Asociatia Ethos“, spune Cosmin Pojoranu, liderul echipei castigatoare la sectiunea „Comunicare Institutionala“. Aceasta sectiune a fost cumva „Cenusareasa“ Olimpiadelor. Daca la celelalte patru categorii s-au inscris, in faza initiala, chiar 80 de echipe, institutiile publice nu i-au atras deloc pe studenti, doar 11 echipe intrand la preselectie. „Cred ca motivele sunt multiple. In primul rand, este vorba despre imaginea, nu foarte buna, pe care o au institutiile publice. In al doilea rand, concurentii, fiind inca studenti, nu sunt atrasi de ideea de a lucra in aparatul de stat“, spune Dumitru Bortun, presedintele Asociatiei Romane de Relatii Publice, membru al juriului. Am putea adauga aici si oportunitatile reale de angajare, si nivelul de salarizare pe care le ofera aceste institutii, incomparabile cu cele provenind de la mediul privat. Altfel, „tema pe care am primit-o de la Ministerul Justitiei a fost o reala provocare: realizarea unei campanii de promovare a Legii avertizorilor de integritate“, mai spune Cosmin Pojoranu. Membrii echipei spera ca, avand in vedere necesitatea implementarii reale a unei campanii pentru aceasta lege, sa colaboreze in continuare cu Ministerul. Temele propuse de „clienti“ studentilor au fost din cele mai diferite. In competitie, au participat echipe formate din cate cinci studenti, care s-au calificat in „finala“ in urma unei faze de preselectie. Fiecare echipa a trebuit apoi sa realizeze, timp de doua saptamani, o strategie de comunicare pentru un client real. Acesti „clienti“ au fost: companii, organizatii, institutii publice sau oameni politici. Pentru a intelege mai bine cerintele „clientului“, studentii au avut la dispozitie cel putin o intalnire in care reprezentantii acestuia au raspuns la intrebari si au dezbatut „brief“-ul propus. La final, echipele au prezentat strategia pe care au realizat-o, in fata publicului, a juriului, a clientului si a celorlalti concurenti. Cea mai atractiva pentru studenti a fost sectiunea de Publicitate, sau Advertising, in ton cu domeniul respectiv care este cel mai „la moda“ printre tineri. Aici, echipa castigatoare, „Reservoir Eggs“, a realizat o campanie pentru Business Magazin. Cu toate ca a fost o concurenta acerba, referitor la calitatea prezentarilor din concurs, parerile membrilor juriului sunt impartite. Andrei Cohn, Director de Creatie la agentia Cohn & Jansen, trage un semnal serios de alarma pentru tinerii doritori de o cariera in comunicare. „Am fost cam dezamagit. Acesti studenti nu gandesc creativ, pe masura varstei lor, nu se simte curajul acela putin nebunesc de a propune solutii inovatoare“. Cauza, considera Cohn, tine de sabloanele care sunt predate la scoala. „Tinerii pe care i-am vazut gandesc si creeaza bine, corect, insa convetional. Cred ca isi vor gasi slujbe, ca vor deveni profesionisti, insa nu intr-un domeniu care necesita creativitate“, mai spune Andrei Cohn. Mesajul este, asadar, „mai putina teorie, mai multe idei!“In principiu, din orice „tema“ oferita pentru realizarea unei strategii de comunicare se poate naste o idee „geniala“, chiar daca subiectul nu este foarte generos. Spre exemplu, asa a fost anul trecut „campania pentru promovarea lecturii in randul tinerilor“ pe care a solicitat-o TVR. „Ne-am gandit ca abordarea pozitiva de genul „e bine sa cititi“ nu ar fi perceputa bine de catre studenti. De aceea, am folosit-o pe cea negativa, mesajul fiind – „iata ce se intampla daca nu cititi!“, spune Alexandra Lungeanu, membra a echipei castigatoare la una din sectiunile „Olimpiadelor“ din 2004. Acum, toti membrii echipei respective sunt angajati, fie in cadrul unor ONG-uri, fie la agentii de publicitate. Alexandra Lungeanu a lucrat cateva luni ca intern la Gavrila si Asociatii, dupa care a primit o oferta de angajare la Millenium Coomunications, unde este angajata si in prezent. Alti participanti din anii anteriori s-au angajat la diferite agentii de relatii publice si advertising precum Dc Communication, McCann Ericsson sau au lucrat in departamentele de comunicare ale partidelor politice. Una din probele care au constituit o rampa de lansare in anii anteriori a fost cea de discurs public. Unul din participantii la aceasta categorie, in anul 2003, si-a gasit fara probleme un job. „Imediat dupa incheierea concursului, cei de la Agentia Synergy au chemat mai multi studenti la interviu, dintre care numai eu am fpst angajat“, spune Ionut Stanimir. In perioada aceea, Ionut era student la doua facultati si nu isi facuse un scop din gasirea unui job. „Am fost remarcat pur si simplu. Acesta e avantajul in cadrul unui asemenea eveniment“, spune Ionut.Dumitru Bortun a observat o tendinta in cadrul concursului de anul acesta: cei mai eficienti in comunicare sunt studentii care au notiuni de marketing. Nu toti au avut insa o prestatie laudabila. „Era o diferenta enorma intre echipele care au urcat pe podium si celelalte“, spune Bortun. In total, in cinci ani de cand se desfasoara „Olimpiadele Comunicarii“, peste 1.000 de studenti au participat la realizarea de campanii pentru „clienti“. „Aveam niste notiuni foarte vagi despre ce inseamna o campanie de comunicare, fiindca suntem abia anul I. Am invatat mai mult lucrand“, spune Cosmin Pojoranu, unul dintre castigatorii din 2005. Studentii care nu au reusit sa castige vreun premiu sau sa-si gaseasca un job au plecat acasa cu mai multe cunostinte despre Relatii Publice si Publicitate. Cele mai interesante „lectii“ le-au primit in timpul conferintelor care au precedat concursul. Prezentarile au fost sustinute de catre specialisti in domeniul comunicarii si cercetarilor de piata. Acestia au abordat multe teme de interes pentru studenti. De exemplu, in cadrul conferintei intitulate „Cum intru in mintea consumatorului“, invitatii au sustinut prezentari precum: „Cum ne ajuta cercetarea consumatorului sa dezvoltam o campanie eficienta?“, „Daca tintesti catre nimic, fii sigur ca-l vei atinge“ sau „De unde sare iepurele?“ – Cum sa gasesti ideea pitita in carul cu fan si research“. Toate materialele, precum si alte informatii legate de eveniment pot fi gasite si descarcate pe site-ul www.olimpiadelecomunicarii.ro.
Oportunitati de dezvoltare in cariera
• Incepand din anul universitar 2005-2006, Academia de Studii Economice din Bucuresti (ASE) si compania SIVECO Romania demareaza un program de instruire complementara, care are ca scop pregatirea unor grupe de studenti, la standarde inalte de calitate si performanta, in domeniul ingineriei software si al informaticii economice.
Programul se adreseaza studentilor din anii terminali care doresc sa combine cunostintele teoretice dobandite in timpul facultatii cu practica la standardele de calitate si performanta la cea mai mare casa de software din Romania.
• Programul „Academia SIVECO“ se va derula pe parcursul a doi ani, sub coordonarea Facultatii de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti. Programul ofera, printre altele: o bursa lunara de 100 de euro, cunostinte aprofundate in mai multe domenii de specialitate, cursuri predate de practicieni cu mare experienta in domeniul afacerilor, implicarea in activitati si proiecte menite sa dezvolte abilitatile, posibilitatea de a fi angajat, dupa absolvirea facultatii, la compania Siveco. rn
rnProgram de educatie pentru femei intreprinzatoarern
rnCentrul Educatia 2000+ a lansat proiectul „Dezvoltarea abilitatilor manageriale ale femeilor intreprinzatoare“. Proiectul este finantat de Uniunea Europeana, prin Programul Phare Dezvoltarea Resurselor Umane, si are ca scop dezvoltarea antreprenoriatului in randul femeilor-intreprinzator si potentarea capacitatii femeilor din managementul superior al companiilor de a desfasura activitati economice. Proiectul urmareste optimizarea cunostintelor, deprinderilor si abilitatilor antreprenoriale ale femeilor implicate in derularea de afaceri proprii, activitati independente sau in sectorul de management superior al companiilor locale, in vederea unei cresteri a potentialului economic si social local al zonelor tinta identificate. rnGrupul tinta este reprezentat de femei intreprinzatoare din Regiunea Sud-Vest Oltenia, localitatile Filias, Isalnita, Craiova si Balsi. Proiectul este unul educativ si, in principal, se bazeaza pe seminarii de formare si pe intalniri cu caracter de informare si schimb de experienta. Proiectul detine si o importanta componenta de disemeniare a informatiei, cu scopul de a spori efectele pozitive asupra mediului de afaceri din judetele Dolj si Olt. Mai multe detalii pot fi obtinute de la Centrul Educatia 2000+, www.cedu.ro.