Unui viitor regizor i se aloca de catre MEC aproximativ 46 milioane de lei, pe durata celor patru ani de studiu. Aceasta suma este distribuita i asa fel icit sa acopere costurile proiectelor scolare: un film de platou de 10 minute i primul an, un documentar i anul doi, un scurt metraj alb-negru de 10 minute i anul trei si proiectul de diploma din anul terminal, un film color de 10 minute. Pentru ca subventiile sa acopere cheltuielile de realizare, atit profesorii, cit si studentii trebuie sa fie inventivi. Mai ales la proiectul de diploma, dovada talentului si cunostintelor tinerilor. Imaginatia se face simtita cel mai des la nivelul scenariului. De multe ori, se opteaza pentru o poveste semnificativa si cu impact maxim, fara anvergura de productie. „Plafonul de subventii acordat de Ministerul Educatiei si Cercetarii este corespunzator cu ceea ce isi propun studiile facultatii noastre. Anul acesta, Facultatea de Film spera sa se icadreze i subventiile acordate de minister, desi este extrem de greu”, spune Elisabeta Bostan, decanul Facultatii de Film.
Cind ambitia ideamna un student sa se icumete la un proiect a carui productie depaseste resursele financiare ale scolii, se pune problema sponsorizarii. Desi, pe moment, pare o solutie buna, apelarea la sponsorizari este o miscare riscanta. Elisabeta Bostan explica: „De obicei, sponsorizarile sunt efemere. La iceputul anului patru, vin studenti cu promisiuni de sponsorizari. Pe parcurs, acestea se dilueaza, iar i final, nu mai exista”.
Chiar si atunci cind promisiunile de sustinere materiala devin realitate, sumele sunt, de regula, mici. in baza unui contract-tip, icheiat itre sponsor si scoala, i calitate de producator al filmului, banii intra i contul Facultatii de Film, avind o destinatie precisa: proiectul pentru care au fost solicitati. Urmatorul pas este prezentat de decanul facultatii: „Producatorul filmului de diploma este scoala. Producatorul hotaraste soarta filmului. Sponsorul discuta eventualele pretentii cu producatorul. Este o masura de siguranta pentru ca filmul de diploma, care este o etapa a procesului de ivatamint, sa nu devina un pretext de reclama, sau sa i se schimbe menirea”.
Pe linga aceste sponsorizari, studentii beneficiaza si de „ajutoare de suflet”. in aceasta categorie intra: prestatia actorilor care accepta sa joace i filmele de diploma fara sa fie platiti sau oferirea gratuita a unor locatii de filmare de catre firme sau cunoscuti ai studentilor. Tot la ajutoarele de suflet intra si asigurarea, i ultimii trei ani, a drepturilor muzicale pentru filmele absolventilor, de catre firma Euromusic. Compania Total Professional Records, condusa de prof. Mihai Orasanu, realizeaza mixaje sonore pentru proiectele de diploma si ajuta la post-procesarea sunetului.
Cu toate aceste greutati, filmele realizate de studentii Facultatii de Film au primit recunoastere internationala. La festivalurile de film de la MALnchen si Karlovy Vary, institutia romineasca a fost numita cea mai buna scoala de film din Europa. Nici titlul de prima scoala de film din lume n-a itirziat sa apara.
Tudor Giurgiu, cel mai bine cotat regizor de videoclipuri al anului 2000, a absolvit Facultatea de Film i 1994. Pentru a-si realiza proiectul de diploma a apelat la sponsorizari. Originar din Cluj, a reusit, cu ajutorul familiei, sa obtina sprijin financiar de la Banca Dacia Felix, de la Farmec si Star Trade. „Din cite imi amintesc, i promotia mea au fost pionierii sistemului de sponsorizari. Din cauza sistemului birocratic si a legislatiei, a fost destul de greu. Am avut discutii cu contabilii scolii si cu profesorii privind justificarea banilor si a modului i care sponsorul participa alaturi de scoala la finantarea filmului. Dupa parerea mea, ideea a gasit scoala putin nepregatita”, crede Tudor Giurgiu.
Radu Munteanu s-a autosponsorizat
Tot i 1994, a absolvit si Radu Munteanu, regizorul din spatele spoturilor Connex si Xnet. El nu a avut nevoie de sponsor. Dar a venit cu bani de acasa, din care a asigurat mici cheltuieli, precum mincarea pentru echipa de filmare sau deplasarile cu taxiul. Locatia de filmare a fost blocul bunicii lui. intimplator, la parterul blocului locuia regretatul actor Ion Anghel, care a acceptat sa participe la proiectul de absolvire. Iar dublajul vocilor personajelor principale a fost realizat, gratuit, de Valeria Seciu si Mitica Popescu.
Premiul pentru regie la festivalul CineMAiubit din 1999, premiul pentru scenariu la DaKino, din 2000, si premiul special al juriului la festivalul de film de la Tai Pei (Taiwan), din 2001, au fost acordate aceluiasi film: Promo, realizat de Andrei Enache. Laureatul a absolvit Facultatea de Film i 2000. Filmul, realizat iaintea proiectului de diploma, nu a necesitat sponsorizari. Dar a beneficiat de sustinere din partea a doua firme, fara a avea nici macar pretentia de a fi trecute pe genericul filmului. Star Foods a asigurat pe perioada filmarilor chips-uri pentru echipa, iar Mega Image a fost de acord sa apara i film citeva carucioare de marfa. Cind a venit vremea lucrarii de diploma, situatia s-a schimbat. Andrei Enache isi aminteste: „Am avut doi sponsori: o firma de textile, la care am ajuns prin cunostinte de familie, si o firma de mobila, la care am apelat prin intermediul unor prieteni comuni. Discutiile pentru acordarea sponsorizarii au avut la baza scenariul filmului. Dar acordul a venit mai ales dupa discutiile despre ultimul meu film, Promo. Fondurile obtinute au acoperit aproximativ 10% din proiectul de diploma”.