În cadrul unui proiect de responsabilitate socială derulat de compania noastră, denumit „Școala de inovație“ și adresat tinerilor de liceu pe componenta de stimulare a inovației și creativității, am avut ocazia să petrec două zile în mijlocul unor tineri proveniți din toată țara, analizând proiecte inovative propuse de aceștia.
Am fost curios să-i cunosc, să le analizez potențialul de a deveni peste ani angajați, antreprenori, plătitori de taxe, și astfel susținători ai pensiei generației mele. M-am întors fericit și optimist! Potențialul de creativitate, seriozitatea și seninătatea lor trebuie doar sprijinite de un sistem de educație pe măsură. Schimbările, deja previzibile, în mecanismele economice globale din următorii ani dau României o nouă șansă de a se afirma în domenii în care creativitatea și experiența acestui popor au dovedit și în trecut că putem fi prezenți. Educația este elementul esențial fără de care șansa despre care vorbeam mai devreme va trece iarăși pe lângă noi fără să lase altceva decât, poate, regrete. Dacă un liceu performant din oricare țară dezvoltată asigură un procentaj de promovabilitate a bacalaureatului de peste 90%, este vorba despre eficiența internă a procesului educativ din acel liceu. Eficiența sistemului educativ trebuie atent supravegheată și îmbunătățită de către cei ce răspund de managementul acestui sistem cu toată responsabilitatea pe care șansa României de a reveni pe noua scenă a economiei globale o cere. „Dați-mi un punct de sprijin și voi muta Pământul din loc“, a zis Arhimede. Parafrazându-l, aș spune: dați-mi o generație de absolvenți pregătiți la cel mai înalt nivel european și transform România într-un lider regional și un jucător important în economia globală!
Economia, pentru a deveni eficientă, pentru a furniza bunăstare și profit, are nevoie de companii eficiente și profitabile. Acestea, la rândul lor, au nevoie de oameni bine pregătiți și creativi. Oamenii, pentru a fi bine pregătiți, au nevoie de educație! Iată un cerc ușor de înțeles, care poate deveni vicios și care are ca punct de plecare educația. Experiența mea de lucru în afara României, de management pentru angajați români sau germani, elvețieni, britanici sau chinezi, mi-a demonstrat că angajatul român nu are un potențial inferior; de cele mai multe ori, dă chiar dovadă de o flexibilitate și o creativitate superioare.
Se poate capitaliza pe aceste însușiri și, îmbunătățind calitatea și eficiența procesului de educație, se poate obține un avantaj competitiv important la nivelul resursei umane.
Începe un nou an școlar, cu toate modificările și ajustările aferente, și ceea ce așteptăm noi, antreprenorii, este identificarea în extremis a soluției pentru creșterea eficienței procesului educativ în școli, licee și universități. De aici, de la furnizarea unor generații competente și uniforme, revine sarcina noastră de a deveni competitivi și de a contura posibilitatea ca România să-și schimbe destinul pe harta economiei globale. Aștept optimist noi generații de absolvenți, în speranța că tinerii noștri vor avea, în sfârșit, parte de un sistem de educație pe măsura capacității și meritelor lor.
Corneliu Bodea,
vicepreședinte, ADREM INVEST
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 37 a revistei Capital din săptămâna 16 -22.09.2013"