Viitorul comisar european. Adina Vălean: România nu poate primi portofoliu de influenţă în zona financiară

Adina Vălean

SURSA FOTO: Inquam Photos, Sabin Cîrstoveanu

Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, aflat pe final de mandat, a declarat că România nu poate primi un portofoliu financiar în viitoarea Comisie Europeană, contrar celor susținute de premierul Marcel Ciolacu.

Adina Vălean: Ţările euro vor dori să aibă un cuvânt de spus acolo, nu să pună pe cineva din afara zonei euro

Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, a afirmat că România nu poate primi un portofoliu financiar în viitoarea Comisie Europeană, deoarece nu face parte din zona euro.

Adina Vălean, în ultima sa conferință de presă ca și comisar european a explicat că țările din zona euro vor dori să aibă influență asupra portofoliilor financiare și nu vor pune pe cineva din afara zonei euro.

”Ţările euro vor dori să aibă un cuvânt de spus acolo, nu să pună pe cineva din afara zonei euro”, a declarat Adina Vălean.

Vălean a precizat că pe 16 iulie va prelua mandatul de eurodeputat, funcție incompatibilă cu cea de comisar european.

Astfel, Guvernul României poate propune un alt comisar interimar pentru următoarele cinci luni, până la formarea noului cabinet european, sau poate alege să nu propună pe nimeni și să negocieze doar portofoliul din viitoarea Comisie.

Adina Vălean, comisar european, a fost întrebată de news.ro care ar trebui să fie portofoliul pe care România ar trebui să-l negocieze în viitoarea Comisie Europeană.

Ea a răspuns că România ar fi trebuit să fie deja implicată în conturarea arhitecturii portofoliilor viitoarei Comisii Europene.

Adina Vălean a explicat că portofoliile nu vor rămâne la fel, ci vor fi ajustate în funcție de priorități, permițând astfel României să ceară un portofoliu care se potrivește mai bine competențelor sale.

Sursă: Dreamstime

”E puţin târziu, trebuie să vă spun. România ar fi trebuit să participe deja la creionarea unei arhitecturi de portofolii a Comisiei Europene. Portofoliile nu vor rămâne aşa cum sunt acum. În funcţie de priorităţi, se vor desena noi portofolii.

Şi atunci, în momentul în care participi la discuţia despre portofolii, îţi poţi face o idee despre ce ţi s-ar potrivi mai bine şi ţi-ai dori. Dacă ai competenţe într-o anumită direcţie, soliciţi un portofoliu în direcţia respectivă.

Trebuie să te diferenţiezi faţă de restul ţărilor UE prin ceva ce ştii tu mai bine. De exemplu, România nu e o ţară în zona euro, nu are cum să primească un portofoliul de influenţă  în zona financiară, pentru că ţările euro vor dori să aibă un cuvânt de spus acolo, nu să pună pe cineva din afara zonei euro. Comerţul internaţional este un portofoliu cu mare vizibilitate. Este România un campion în comerţul internaţional? Poate că este, nu pot să spun eu”, a explicat Adina Vălean.

România este a şasea ţara ca poziţie în UE după alocarea de fonduri europene

Referindu-se la declarația premierului Marcel Ciolacu privind negocierea unui portofoliu în zona economică, Adina Vălean a menționat că termenul „zona economică” este destul de vag și necesită clarificare, subliniind că transporturile și agricultura fac parte, de asemenea, din zona economică.

”Zona economică este puţin vag, rămâne de definit. Transporturile înseamnă şi zona economică. Agricultura, la fel”, a transmis aceasta.

Adina Vălean a fost întrebată dacă ar putea rămâne comisar și în viitoarea Comisie Europeană. Ea a declarat că în mod particular nu i s-a făcut o astfel de invitație, așadar în momentul de față nu se așteaptă să continue în funcția de comisar european.

”În particular nu mi-a făcut nimeni o astfel de invitaţie, deci în momentul de faţă nu mă aştept”, a răspuns eurodeputatul PNL.

Aleasă pe lista PSD-PNL pentru Parlamentul European în alegerile din 9 iunie, Adina Vălean va prelua mandatul de eurodeputat în data de 16 iulie. În această dată va demisiona și din postul de comisar european pe Transporturi, deoarece funcția de eurodeputat este incompatibilă cu cea de comisar european.

Adina Vălean a declarat că în mandatul său au fost alocate 12 miliarde de euro pentru Transporturi în România, o sumă fără precedent.

Ea a menționat că România ocupă poziția a șasea în Uniunea Europeană după alocarea de fonduri europene.

”În mandatul meu, au fost alocate 12 miliarde de euro Transporturilor pentru România. E o sumă fără precedent. România este a şasea ţara ca poziţie în UE după alocarea de fonduri europene, după Polonia, Germania, Italia, Franţa şi Cehia”, a spus Adina Vălean la finalul celor cinci ani în postura de comisar european pe Transporturi.

Guvernul condus de Ciolacu are posibilitatea să nominalizeze un comisar european interimar din partea României pentru portofoliul Transporturilor până în luna decembrie, când va fi formată noua Comisie Europeană.

Propunerea ar trebui să treacă prin audierile din Parlamentul European înainte de a prelua funcția.

Alternativ, Guvernul poate decide să nu propună pe nimeni ca interimar pentru următoarele cinci luni, lăsând România să preia direct noul portofoliu obținut în urma negocierilor politice de la Bruxelles.