Această pivotare nu s-a materializat: la nivel global, 54% din mașinile vândute în 2024 au fost SUV-uri, inclusiv mărci pe benzină, diesel, hibrid și electrice. Aceasta este o creștere de trei puncte procentuale față de 2023 și cinci puncte procentuale față de anul precedent, potrivit GlobalData, scrie BBC News.
95% dintre SUV-urile care circulă azi ard combustibili fosili
Dintre SUV-urile aflate acum pe drumuri – atât modele noi, cât și mai vechi – 95% ard combustibili fosili, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA). Cu toate acestea, producătorii spun că noile lor flote cu astfel de mașini devin din ce în ce mai electrice.
SUV-urile sunt grele și mai mari, cu interioare spațioase, garda la sol mai mare și o poziție de conducere înaltă, cu o vedere mai bună asupra șoselei, deși pe piață sunt și versiuni mai mici.
Organizații precum Greenpeace consideră că SUV-urile contribuie la criza climatică și susțin că producția lor consumă resurse semnificative, având în vedere dimensiunea lor. Experții spun, de asemenea, că au nevoie de baterii mai mari pentru a-și alimenta versiunile electrice, crescânnd cererea de minerale critice, punând și mai multă presiune asupra planetei.
S-a crezut că impulsul se datorează vehiculelor electrice mai mici, eficiente din punct de vedere energetic. Dar vânzările de vehicule electrice de dimensiuni standard au scăzut pe piețele majore precum Japonia și Germania, iar creșterea vânzărilor a încetinit în India.
Și în Europa, vânzările de SUV-uri le-au depășit pe cele de vehicule electrice, în ciuda indicațiilor privind o tendință opusă. În Europa, în 2018, au fost vândute 3,27 milioane de hatchback-uri mici – atât cele alimentate cu combustibili fosili, cât și cele cu energie electrică – în timp ce 2,13 milioane au fost vândute în 2024, potrivit GlobalData.
China a înregistrat cele mai mari vânzări, de aproape 11,6 milioane SUV-uri în 2024, urmată de SUA, India și Germania, potrivit GlobalData.
Cum se explică această creștere a vânzărilor SUV-urilor
Experții din industrie spun că puterea de cumpărare a oamenilor s-a îmbunătățit în multe economii în curs de dezvoltare rapidă, făcând SUV-urile alegerea cea mai probabilă.
„Producătorii răspund cererii consumatorilor și, din ce în ce mai mult, șoferii sunt atrași de vehiculele cu două scopuri, având în vedere caracterul practic, confortul și vederea bună asupra drumului”, a declarat Mike Hawes, directorul executiv al Societății Producătorilor și Comercianților de Automobile (SMMT).

Analiștii din industria auto mai spun că producătorii sunt atrași de marje mari de profit de pe urma SUV-urilor: pot câștiga mai mulți bani din SUV-uri chiar dacă produc mai puține vehicule.
„Industria este cea care a condus cererea, prin campanii uriașe de marketing și publicitate, mai ales în ultimii ani.
SUV-urile au oferit industriei o modalitate simplă de a taxa mai mult pentru un vehicul care face același lucru ca și alte mașini”, a declarat Dudley Curtis, manager de comunicare la Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor.
SUV-urile sunt o problemă?
Pe baza creșterii puternice a vânzărilor de SUV-uri, consumul de benzină al acestor vehicule a crescut cu 600.000 de barili pe zi la nivel global, între 2022 și 2023, reprezentând mai mult de un sfert din creșterea anuală totală a cererii globale de petrol.
„Dacă ar fi clasată în rândul țărilor, flota globală de SUV-uri ar fi al cincilea cel mai mare emițător de CO2 din lume, depășind emisiile Japoniei și ale diferitelor alte economii majore”, a declarat Apostolous Petropolous, un modelator energetic la AIE.
Agenția spune că, și în comparație cu mașinile de dimensiuni medii care funcționează cu benzină și motorină, SUV-urile ard cu 20% mai mult combustibili, deoarece cântăresc cu până la 300 kg mai mult în medie.
Reprezentanții industriei spun ca răspuns că nu toate SUV-urile vândute acum provoacă o creștere a emisiilor.
„Aproximativ două din cinci dintre aceste modele de vehicule au emisii zero, deoarece tipul lor de caroserie se pretează electrificării, cu o autonomie mai lungă a bateriei, care îi poate liniști cpe onsumatorii preocupați de accesibilitatea la încărcare”, a spus Hawes, de la SMMT.
Peste 20% dintre SUV-urile vândute în 2023 au fost complet electrice
Deși marea majoritate a SUV-urilor noi încă ard combustibili fosili, oficialii AIE au spus că peste 20% dintre SUV-urile vândute în 2023 au fost complet electrice, în creștere de la 2% în 2018.
În ceea ce privește hibrizii , care pot funcționa atât cu energie electrică, cât și pe combustibili fosili, un studiu realizat în Europa de Consiliul Internațional pentru Transport Curat în 2022 a constatat că doar aproximativ 30% din distanța totală parcursă de vehiculele electrice hibrid plug-in (toate tipurile, inclusiv SUV-urile) era în modul electric.
Rezultate similare au fost găsite în alte economii majore, cum ar fi SUA și China.
„Tendința către vehicule mai grele și mai puțin eficiente, cum ar fi SUV-urile a anulat în mare măsură îmbunătățirile în consumul de energie și emisiile realizate în altă parte în flota de autoturisme din lume”, susține IEA.