Prosszer aduceau piesele de schimb din Italia, cu masina proprie, si de multe ori aveau grija „bagajului“ care valora mai mult decat masina. Pentru ca exista o cerere de piese de schimb, au deschis ulterior si un mic centru de vanzare – magazinul Cora Trade. Al doilea magazin a fost deschis la Alesd (localitatea natala a lui Zoltan Prosszer). Afacerea s-a orientat apoi pe distributia locala si regionala de piese auto. In 1995, deschidea deja un magazin in Bucuresti, iar un an mai tarziu era recunoscut pe piata nationala a distributiei de piese auto. Cu timpul, fiecare activitate s-a concretizat intr-o companie – Paneuro Leasing, Atu, Novator si Aliat. In 1999, sotii Prosszer se implica in activitatea de productie, prin preluarea companiei Romcab Targu Mures, care produce cabluri electrice de joasa tensiune. O pasiune a lui Zoltan Prosszer – motocicletele si scuterele – l-a facut sa incerce piata in Romania, prin firma Piaggio.In urma cu un an, „filmul“ s-a rupt. Paneuro a intrat in reorganizare judiciara. In lant, au urmat firmele din grup (care s-au girat reciproc pentru credite), printre care si Romcab. Ce s-a intamplat? „Situatia de acum a fost determinata de un concurs de imprejurari la varful caruia ma aflu eu, ca reprezentant al actionariatului. Am avut o strategie, dar am grabit arderea unor etape. M-am bazat pe profitul reinvestit si pe credite care au sosit cu intarziere“, explica Zoltan Prosszer. „In decembrie 2002, am supus discutiei bancilor planul de afaceri si am avut un raspuns verbal afirmativ. In martie-aprilie insa, aprobarile au venit ciuntite, iar alta parte au venit in toamna. Intre timp, noi am lansat catre furnizori achizitii de marfa de cinci milioane de euro, in cateva luni. Apoi au venit scadentele. De aici a pornit totul“, povesteste Prosszer. Raiffeisen Bank, de exemplu, avea de recuperat circa patru milioane de euro, iar Alfa Bank, 1,5 milioane euro.Parghia de relansare a grupului pare sa fie compania Romcab, producator cu certificari internationale, auditat de clienti precum Dacia Renault, Arctic, EDF sau Electrolux. Planul de reorganizare a fost depus la judecator si este acceptat in principiu, spune Prosszer, de bancile creditoare: Citi Bank, Italo Romena, Unicredit, ING si BCR. Insa, pentru a se trece la fapte, planul trebuie sa fie votat de comitetul creditorilor. Pe de alta parte, Romcab intentioneaza, in toamna, sa atraga capital prin emisiunea de actiuni, dar nu exclude si un parteneriat strategic. „Optiunea pentru care suntem cei mai deschisi este o emisiune de actiuni pe piata de capital. SSIF Broker a cumparat deja de la SIF Oltenia pachetul de 7,13% pe care aceasta din urma il detinea la Romcab. Intentionam sa atragem doua milioane de euro prin aceasta prima emisiune de actiuni“, a precizat Zoltan Prosszer. In a doua faza, anul viitor, va fi lansata o noua emisiune de actiuni (poate chiar si de obligatiuni), prin care se intentioneaza obtinerea a cinci milioane de euro. Emisiunea de actiuni din toamna acestui an urmareste sa relanseze producatorul de cabluri. Fabrica previzioneaza, pe termen mediu, un salt la o cifra de afaceri de 40-80 de milioane de dolari. Pe de alta parte, compania a fost curtata de producatori importanti prezenti pe piata romaneasca. O crestere a increderii in perspectivele companiei este vizata si prin modificarea statutului firmei. In aceasta luna, in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor, statutul societatii va fi schimbat, astfel incat actionarul minoritar sa fie protejat. Noul statut va restrictiona – printre alte modificari – si posibilitatea ca Romcab sa gajeze pentru alte societati din grup sau din afara lui, pentru a se evita o noua criza financiara.Saptamana trecuta a fost aprobat in principiu si planul de reorganizare al companiei Paneuro Leasing. BCR, Romexterra si Citi Bank au votat in principiu planul, urmand sa fie aprobat pe fond si de adunarea creditorilor. Potrivit planului, creditorii garantati vor fi platiti integral. In cazul companiei de logistica si transporturi Paneuro International, planul de reorganizare a fost acceptat de judecatorul sindic si votat de creditori.Activitatea uneia dintre companiile principale ale grupului, de unde a pornit de fapt totul, distribuitorul de piese Paneuro Trading, ramane totusi blocata. De anul trecut, de cand a fost declarata insolventa, activitatea a fost suspendata, iar depozitele au fost sigilate. Abia in luna mai a acestui an au fost deblocate. Centrele de lucru sunt si ele inchise. Prosszer spera la o rezolvare a situatiei, desi compania a pierdut piata dupa aproape un an de inactivitate, iar planul de reorganizare a fost respins de judecatorul sindic. Firma a contestat decizia, sustinand ca planul a fost respins ilegal, inaintea constituirii adunarii creditorilor. Omul de afaceri considera ca Paneuro Trading se poate redresa, mai ales ca numai activele companiei insumeaza 766 de miliarde de lei.Zoltan Prosszer este optimist, in ciuda situatiei deloc confortabile in care a ajuns grupul fondat in urma cu peste zece ani. Cel putin la nivel declarativ, pare genul de afacerist care invata din propriile greseli. „De acum inainte, mai intai o sa ma asigur ca am sursele in mana. Imi asum raspunderea ca am avut incredere in cuvantul functionarilor bancari, in promisiuni verbale fara caracter executoriu“, conchide Prosszer.

Situatia financiara a grupului Paneuro

Paneuro Trading nu raporteaza activitate, centrele de lucru fiind inchise.
Paneuro Leasing functioneaza in reorganizare    2004
Cifra de afaceri (mld. lei)    89,8    
Rezultat brut (mld. lei)    -31
Rezultat operational (mld. lei)    5
Valoarea activelor (mld lei)    172,4
Numar salariati    6
Rezultatul negativ este generat de provizionarea clientilor incerti (litigii, clienti aflati in lichidare), provizioane constituite in valoare de 32 mld. lei.
Paneuro International functioneaza in reorganizare    2004
Cifra de afaceri (mld. lei)    89,3    
Rezultat brut (mld. lei)    0,9
Rezultat financiar (mld. lei)    1,9
Valoarea activelor (mld lei)    89,7
Numar salariati    62
ATU – dealer auto    2004
Cifra de afaceri (mld. lei)    139,8    
Rezultat brut (mld. lei)    1,2
Rezultat operational (mld. lei)    6,5
Valoarea activelor (mld lei)    170
Numar salariati    64
Compania functioneaza normal. A reziliat de comun acord contractul cu ATS (importator Citroen) si este in prezent dealer Suzuki, dispunand de un atelier de service si tinichigerie de 3.000 de metri patrati in Targu Mures. O alta companie care functiona ca dealer auto, Aliat, a fost vanduta anul trecut pentru 420.000 de euro, suma care a intrat in contul Raiffeisen.Novator, companie de constructii, este in lichidare de anul trecut.