Forbes arată care vor fi tendințele-cheie care vor redefini industriei de retail, transformând-o radical.

1. Experiență generativă a clienților: IA devine ”personalizată”

În 2025, IA (inteligența artificială) generativă creează experiențe de cumpărături care par aproape de domeniul telepatiei. AI Walmart a devenit organizator de petreceri, personalizând sugestiile pentru Super Bowl pe baza achizițiilor americanilor, cu o zi înainte de meci. Iar supermarketul olandez Albert Heijn a transformat fotografiile puse pe frigider în planuri de masă gourmet.

Nu este doar automatizare, ci mai curând e ca și cum ai avea un geniu de cumpărături numai al tău în buzunar, precizează Forbes.

2. Transparența lanțului de aprovizionare: de la fabrică la hrană

Cumpărătorii anului 2025 nu se vor întreba doar „cât costă asta?” ci și ”cum” s-a făcut asta?” Retailerii inteligenți își transformă transparența lanțului de aprovizionare într-un avantaj competitiv, făcând practicile de aprovizionare și sustenabilitate la fel de vizibile ca etichetele cu prețul.

3. Comerțul social: unde influența se întâlnește cu venitul

În 2025, platforme precum TikTok Shop și Instagram Shopping nu vor face doar parte din peisajul comerțului cu amănuntul, ci îl vor remodela. Cumpărătorii din generația Z au mai multe șanse să se încreadă în recenzia unui produs cu transmisie live, decât într-o reclamă tradițională, iar comercianții cu amănuntul stau cu ochii pe aceste platforme.

4. Hiper-personalizare bazată pe inteligență artificială: dincolo de elementele de bază

Uitați de promoțiile unice! Sistemele AI din 2025 creează experiențe de cumpărături la fel de unice precum amprentele digitale. Vorbim despre prețuri dinamice care se adaptează bugetelor individuale, programe de loialitate care înțeleg ceea ce prețuiești și recomandări de produse care par că provin de la un prieten care te înțelege perfect.

5. Revoluția second hand: al doilea act al luxului

Cine ar fi crezut că „second-hand” va deveni o strategie de lux? În 2025, piața second hand nu va fi doar pentru vânătorii de chilipiruri. Când giganți precum Ikea, Levi’s și Zara își lansează propriile platforme second hand, e clar că jocul s-a schimbat. Între timp, platforme precum Vinted și Depop s-au transformat din piețe ciudate într-o putere de vânzare cu amănuntul.

6. Comerțul virtual cu amănuntul: dincolo de hype-ul metavers

Retailul virtual din 2025 este despre inovații practice, care îmbunătățesc experiența cumpărăturilor. Gândiți-vă la vestiare virtuale care funcționează mai bine decât cele reale și la inspecțiile 3D ale produselor care fac cumpărăturile online să se simtă mai reale ca niciodată. Nu este vorba despre metavers, ci despre îmbunătățirea cumpărăturilor digitale.

7. Forța de muncă în retail 2.0: noi abilități pentru noi provocări

Angajatul de retail din 2025 este parțial un expert în tehnologie și parțial guru al serviciului pentru clienți. Pe măsură ce IA se ocupă de sarcinile de rutină, lucrătorii din retail evoluează, înarmați cu instrumente digitale și informații despre date.

Comercianții cu amănuntul investesc în programe de recalificare care ajută echipele să stăpânească totul, de la depanarea inteligentă, până la platformele de servicii pentru clienți, bazate pe inteligență artificială.

8. Reziliența lanțului de aprovizionare: pregătirea pentru neprevăzut

Dacă ultimii ani ne-au învățat ceva, a fost că lanțurile de aprovizionare trebuie să fie pe cât de adaptabile, pe atât de eficiente. În 2025, comercianții cu amănuntul folosesc inteligența artificială și învățarea automată nu doar pentru a urmări inventarul, ci și pentru a prezice și a se adapta la întreruperi, înainte ca acestea să se transforme în crize.

9. Comerțul autonom cu amănuntul: creșterea magazinelor autonome

Provocările din ultimii ani au accelerat trecerea către operațiuni de retail autonome. În 2025, vom asista la proliferarea magazinelor fără casieri, a depozitelor automate și chiar a vehiculelor de livrare autonome.

10. Comerțul conștient de climă: durabilitatea ca model de afaceri

Deși sustenabilitatea nu este ceva nou pentru retail, 2025 marchează anul în care devine un motor de afaceri de bază. Comercianții cu amănuntul implementează urmărirea amprentei de carbon pe produse, oferind scoruri de impact asupra climei și creând modele de afaceri pentru o economie circulară.

Unii comercianți cu amănuntul inovatori vor experimenta prețuri adaptate la climă, unde costurile produselor vor reflecta impactul lor asupra mediului.