Cei mai importanţi publisheri din Slovacia au hotărât să furnizeze mai mult conţinut platformei de media Piano la doar patru luni după lansarea acesteia. Proiectul, descris în continuare, se dovedeşte a fi un succes şi ar putea fi un model şi pe alte pieţe est-europene, inclusiv România.
La începutul acestei veri, principalii editori de presă din Slovacia au pornit un proiect, Piano, prin care au adus sub aceeaşi umbrelă toate marile titluri locale. Piano, în fapt un pay-wall, este o platformă comună prin care se obţine accesul la conţinutul şi serviciile mai multor publicaţii, ale unor editori diferiţi. Abonamentul costă 2,90 euro/lunar sau 29 euro/anual. Răspunsul celor peste 2 mil. de utilizatori de Internet din Slovacia pare să fi fost unul pozitiv, în prima lună, iunie, Piano încasând peste 40.000 de euro. Evoluţia ulterioară, până astăzi, este la fel de bună. Publisherii încep să capete încredere în sistem datorită veniturilor din abonamente ce continuă să crească, punând în umbră încasările “tradiţionale” din advertisingul online, bazate pe numărul vizitatorilor unici şi a paginilor vizitate.
La ora actuală nouă publisheri slovaci au intrat în sistemul Piano, iar foarte curând, numărul lor va creşte la 44, adică aproape toţi editorii de media din ţară. Între membri se numără SME, cel mai important cotidian quality, Hospodarske Noviny, cel mai important cotidian de business, Pravda, cel mai vechi cotidian, precum şi un mare site de ştiri, un cotidian sportiv şi o televiziune de ştiri. Încurajaţi de rezultate, publisherii entităţilor media de mai sus vor îmbogăţi conţinutul pe care-l oferă prin Piano. Astfel, SME adaugă o primă pagină personalizată pentru Piano, o versiune kindle şi ridică pe platformă ziarul în format pdf imediat cum acestea sunt gata în redacţie. De asemenea, celelalte publicaţii adaugă secţiuni noi, special realizate pentru Piano.
Sistemul Piano este asemănător cu cel al televiziunii prin cablu. Publisherii aleg conţinutul pe care vor să-l livreze pe platformă, Piano oferindu-le consultanţă la alegerea materialelor şi subiectelor care ar putea genera cel mai mare trafic. Taxa fixă de 2,90 euro se împarte între participanţi în funcţie de câţiva indicatori interni clari, cum sunt timpul petrecut de vizitatori pe site-urile fiecărei publicaţii sau tipul de conţinut pe care-l accesează.
Piano a atras atenţia publisherilor din întreaga lume, inclusiv România. Potrivit principalilor trusturi de media româneşti, sistemul nu ar putea fi aplicat la noi dintr-un motiv simplu. Concurenţa puternică dintre trusturile de media locale face o astfel de colaborare aproape imposibilă. Singura publicaţie locală ce oferă conţinut cu plată este Ziarul Financiar, mai exact secţiunea ZF Exclusiv, însă editorul nu a comunicat niciun fel de date privind încasările sau numărul de abonaţi ai serviciului.