Regele – telefonul fix – a murit, traiasca regele – telefonul prin internet! Aplicatii de telefonie gratuita precum Skype, Google Talk sau Yahoo Messenger s-au raspandit atat de mult, incat au inceput sa dea batai de cap pana si operatorilor mobili. In SUA, companii de profil precum T-Mobile sau Cingular interzic folosirea acestor softuri prin reteaua lor de date mobile. Prin urmare, mai exista o sansa, cat de mica, pentru ca operatorii de telefonie fixa sa reziste ma
Regele – telefonul fix – a murit, traiasca regele – telefonul prin internet! Aplicatii de telefonie gratuita precum Skype, Google Talk sau Yahoo Messenger s-au raspandit atat de mult, incat au inceput sa dea batai de cap pana si operatorilor mobili. In SUA, companii de profil precum T-Mobile sau Cingular interzic folosirea acestor softuri prin reteaua lor de date mobile. Prin urmare, mai exista o sansa, cat de mica, pentru ca operatorii de telefonie fixa sa reziste mai multi de cativa ani pe piata? Chiar daca zilele lor par numarate, unii gasesc solutii. “Interesul pentru telefonia fixa clasica se va reduce din ce in ce mai mult in anii urmatori, pe masura ce noi tehnologii fac posibile servicii similare, la preturi echivalente sau chiar mai mici, asa cum este si VoIP (Voice over IP, telefonia pe suport Internet – n.r.)”, spune Dan Pazara, director Corporate Affairs la Romtelecom. “Este o tendinta care se manifesta la nivel mondial si afecteaza toti marii operatori de telefonie fixa, nu numai Romtelecom. Tocmai de aceea are loc o reorientare progresiva a core-businessului acestor companii, dinspre telefonie fixa inspre date si Internet”.
Dar nu numai telefonia prin Internet ameninta marile companii de comunicatii fixe. Saptamana trecuta, Combridge, subsidiara din Romania a Magyar Telekom, care opereaza serviciul de telefonie alternativa cu selectarea operatorului EUfonika, a anuntat ca a strans in doua luni de activitate 10.000 de clienti. Serviciul, de tip VoIP, foloseste reteaua Romtelecom si ofera posibilitatea de a efectua apeluri de la telefonul fix obisnuit, mai ieftine, in medie cu 40% pe destinatiile internationale si cu 20% la convorbirile interurbane. sansele ca serviciul sa poata fi folosit si in reteaua altor operatori sunt minime. De altfel, daca RomTelecom, desemnat de Autoritatea de Reglementare ca operator cu putere semnificativa pe piata – avand in vedere ca are cea mai extinsa retea nationala – nu ar fi obligat de lege, nu si-ar pune reteaua la dispozitia celor de la Combridge. Sa fie insa EUfonika o afacere? Cu 10.000 de clienti, in nici un caz. “Numarul actual de utilizatori si traficul pe care il efectueaza acestia nu ne asigura profitabilitatea”, admite Levente Csenteri, directorul general al Combridge. “Un numar de 100.000 de clienti, cat ne-am propus sa avem pana la finele anului, ne-ar oferi posibilitatea sa trecem pe profit”. Sunt sanse ca acest lucru sa se intample? Potrivit datelor Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, numarul total de utilizatori ai serviciilor de telefonie fixa alternativa se ridica la circa 460.000, adica 10% din numarul de conexiuni fixe. Totusi, 43% din traficul international se face prin operatorii alternativi. Pentru convorbirile internationale, optiunea sunt, asadar, “alternativii”.
Declinul telefoniei fixe clasice se leaga insa de avantul pe care l-a luat internetul de banda larga (viteza mare de transmitere a datelor). “In Romania, la nivelul anului 2003, numarul utilizatorilor de conexiuni internet prin dial-up era dublu fata de numarul utilizatorilor de conexiuni broadband. Ca o dovada ca directia catre care se indreapta piata telecom este broadband-ul, in aprilie 2006 raportul s-a inversat in favoarea conexiunilor de broadband”, mai spune Dan Pazara de la RomTelecom. “Se asteapta ca, pana in 2010, rata de penetrare a conexiunilor de banda larga din Europa sa ajunga la 60%”.
Ei bine, in acel moment, aproape fiecare locuinta va avea acces la internet si, implicit, la telefonia gratuita sau aproape gratuita; pentru un apel pe telefonul fix in strainatate, Skype percepe in medie doi eurocenti.
Telefonia fixa mai e o afacere in Romania inca patru sau cinci ani. Doar aproximativ un sfert din populatie are acum acces la internet. si marea majoritate il folosesc la serviciu. Unde managerii par inca tributari inertiei si telefonul de pe birou e tot clasicul “fix” in multe cazuri. Timp pentru ca Romtelecom sa isi instaleze o retea de ultima generatie, bazata pe protocoale internet, care sa ii asigure costuri reduse de exploatare ar mai fi, daca incepe de acum. Din pacate, OTE, actionarul majoritar sta pe ganduri daca sa continuie investitiile. Motivul sunt neintelegerile cu autoritatile romane.
Dar, cand tehnologia VoIP va deveni suficient de performanta si atat de usor de inteles incat va cadea si ulima reduta pe care telefonia fixa clasica se bazeaza – serviciile de cusomer care – batranul telefon fix isi va fi trait ultimele zile. si nici operatorii alternativi nu se vor simti tocmai bine…