Cele mai utilizate smartphone-uri vor fi cele cu dimensiunea de aproximativ 5 inci, chiar dacă vor fi lansate tot mai multe modele mai mari, după cum se vede piața telecom de la MWC 2014.
Mobile World Congress este locul în care dacă nu ești, nu exiști în lumea teleco-muncațiilor mobile. Desigur, doar dacă nu numești Apple, caz în care nu mai ai nevoie de Congresul Internațional. În rest, cam toți producătorii din lume s-au înghesuit la Barcelona pentru a-și prezenta ultimele produse și inovații și pentru a găsi noi relații de afaceri. De altfel, MWC este un târg destinat aproape exclusiv companiilor, cel mai ieftin tichet fiind 750 de euro pentru întreaga durată a târgului, un preț mult prea mare pentru public.
Numărul total de expozanți se ridică la 1.700, cu un total de peste 75.000 de oameni, dintre care peste 40.000 sunt directori executivi, ceea ce face ca organizatorii și orașul Barcelona să câștige o mulțime de bani de pe urma târgului. Prețuri oficiale nu există, însă pentru un stand mic în zona centrală a unuia dintre cele opt pavilioane costul este de cel puțin un milion de euro. Este de apreciat că barcelonezii au reușit să transforme MWC într-un eveniment obligatoriu pentru companiile de profil din întreaga lume, o adevărată mină de aur într-o perioadă deloc fericită pentru economia Spaniei.
Târgul din acest an nu a venit cu inovații tehnologice semnificative. Chiar și în industria telecom, una dinte cele mai dinamice în prezent, inovațiile sunt greu de făcut. Majoritatea modificărilor sunt mai mult de marketing, menite să ia ochii consumatorilor și să justifice apariția unui nou model sau a unei noi game. Îmbunătățiri importante se fac însă în zona software și a aplicațiilor, terminalele fiind tot mai viabile, mai performante și mai ușor de utilizat.
Competiția este oricum bună. Spre exemplu, urcarea Intel în zona procesoarelor realmente performante pentru telefoane și tablete creează presiune asupra Qualcomm sau a altor producători. La fel de interesantă este și intrarea Lenovo în „lumea bună“ a smartphone-urilor, producător aflat pe locul patru în lume, dar care va urca pe trei după finalizarea achiziției Motorola. Primul loc este ocupat la distanță de Samsung, urmat de Apple, iar pe trei se află acum Huawei. Urmat de Lenovo, care acoperă cu distribuția de telefoane aproximativ jumătate din piața globală, și de LG. Se poate observa că piața este dominată de asiatici, care tind să câștige tot mai mult din piață. Cel mai probabil, nici Apple nu va rezista mult timp pe locul secund, având în vedere strategia exclusivistă de produse (gamă aproape integral premium pe modelele noi), în timp ce piețele care se dezvoltă sunt în marea lor majoritate emergente, cu o putere redusă de cumpărare comparativ cu cele mature.
Vibe X și Vibe S de la Lenovo
Intrarea Lenovo în România este anunțată de mult, însă a tot fost amânată. În prezent, pare bătută în cuie data de final de aprilie sau început de mai (cel mai probabil va fi în mai, deoarece sfârșitul lui aprilie coincide cu sărbătorile pascale). Producătorul este deja prezent în Orientul Mijlociu, în Rusia, Serbia, Ucraina etc. Intrarea în Uniunea Europeană însă, prima oară prin România și apoi Bulgaria, necesită mai multe conformări la regulile Comisiei Europene. La care se adaugă și testele de conformitate cerute de operatori; toate aceste teste și conformări înseamnă cheltuieli de aproximativ 100.000 de euro pentru modelele noi, o sumă care nu se justifică decât atunci când ești sigur de venituri din respectivele modele.
Vârful de gamă al Lenovo dintre seriile lansate recent este Vibe, cu un model premium denumit X, cu design industrial, destinat zonei de business. Gama pentru consumatori este Vibe S, cu un design mai nimerit pentru publicul larg, făcut pentru a fi ușor de folosit cu o singură mână chiar dacă are o diagonală a ecranului de cinci inci. Inclusiv aplicațiile proprii sunt menite să îi atragă pe aceștia, un exemplu fiind funcția de Auto-beautification foarte bună pentru „selfie”. Mai exact, Lenovo a avut grijă să aibă o cameră foto pe partea frontală a aparatului de cinci megapixeli, suficientă pentru o poză bună, care poate fi editată automat prin funcția de înfrumusețare, care este, de fapt, un Photoshop automat. Pe care am și testat-o și pot să spun că rezultatele sunt într-adevăr uimitoare.
Android la Nokia X
Mai ciudată decât orice altă lansare este apariția Nokia X, o gamă bazată pe sistemul de operare Android. Se știe că Nokia a ajuns (tranzacția nu este totuși finalizată) în curtea Microsoft, care are propriul său sistem de operare Windows. Explicația oficială este că se dorește ca gama X (care este integral dual-sim) să fie o punte între Asha și Lumia, în condițiile în care interfața este modificată să semene cu cea a Windows. Neoficial, terminalul era deja pregătit și s-au grăbit cu lansarea înainte de finalizarea tranzacției. Ce nu prea s-a luat în seamă este faptul că, prin X, Microsoft va avea acces la dezvoltatorii de aplicații pentru Android, o comunitate deloc de neglijat.