Viitorul turismului local e de 3 şi 4 stele

Hotelurile de două şi trei stele deţineau majoritatea, la sfårşitul anului 2007, în råndul unităţilor de cazare existente. O nouă tendinţă pare să anunţe vremea hotelurilor de trei şi patru stele: peste 80 de noi hoteluri din aceste categorii se află în stadiul de proiect ori în construcţie. Pe fondul dezvoltării turismului de afaceri, în marile oraşe se înregistrează în acest an o creştere a numărului proiectelor de hoteluri puse în operă. Peste 80 de ast

Hotelurile de două şi trei stele deţineau majoritatea, la sfårşitul anului 2007, în råndul unităţilor de cazare existente. O nouă tendinţă pare să anunţe vremea hotelurilor de trei şi patru stele: peste 80 de noi hoteluri din aceste categorii se află în stadiul de proiect ori în construcţie.

Pe fondul dezvoltării turismului de afaceri, în marile oraşe se înregistrează în acest an o creştere a numărului proiectelor de hoteluri puse în operă. Peste 80 de astfel de unităţi din toată ţara se află în diferite faze de proiectare sau construcţie, dintre care 19 sunt în proces de modernizare sau extindere. Iar dacă anul trecut au fost investite peste 300 de milioane de euro în construcţia de pensiuni, care s-au dovedit a fi o afacere profitabilă, aproximativ aceeaşi sumă este alocată pentru proiecte hoteliere.

Majoritatea hotelurilor aflate în construcţie vor fi clasificate la trei sau patru stele. Cele mai multe sunt situate în Bucureşti, unde sunt în lucru 17 unităţi de cazare turistică. Urmează în clasament Cluj-Napoca (15 hoteluri) şi Braşov (14), iar la oarecare distanţă, Timişoara, Piatra Neamţ, Sibiu şi Constanţa, fiecare cu şap te hoteluri. Numai două dintre cele 80 de proiecte, Le Meridien şi Continental, vor adăuga 300 de noi camere la numărul existent deja de peste 35.000, de trei, patru şi cinci stele, care, potrivit estimării secretarului general al Federaţiei Industriei Hoteliere, Mihai Rîjniţă, existau anul trecut în reţeaua turistică autohtonă.

Potrivit Raportului Hotelurilor şi Pensiunilor, realizat de IBC Focus, companie specializată în monitorizarea pieţei construcţiilor, 1.056 era numărul total al hotelurilor din Romånia în 2007, în creştere cu 8% faţă de anul 2006. Deşi piaţa hotelieră se află pe un trend ascendent, Adriana Bodron, director executiv al IBC Focus, prevăzånd o creştere şi mai importantă în acest an, spune că, pe plan european, Romånia continuă să se afle cu mult sub gradul mediu de dezvoltare a acestui sector. Vestea bună este aceea că potenţialul de creştere a pieţei locale este deosebit de apreciat de către investitorii străini. „Majoritatea hotelurilor aparţine investitorilor locali, dar în următorii ani, numărul străinilor care vor investi în Romånia va creşte. Aceştia se vor îndrepta în special către Bucureşti şi Braşov”, spune Paul Mărăşoiu, preşedintele companiei de consultanţă Peacock Hotels.

Cel mai mare şi mai scump hotel transilvan va fi la Cluj

ŞANTIER

80 de hoteluri se vor construi în 2008 în întreaga ţară

La sfårşitul anului 2007, ponderea cea mai mare din total era deţinută de unităţile de cazare de două şi trei stele. „Unităţile de o stea şi două stele se află pe un trend descendent, în timp ce acelea de trei şi patru stele au început să cunoască creşteri vertiginoase”, spune Adriana Bodron.

Pe segmentul superior, numărul hotelurilor de cinci stele aflate în funcţiune ajunsese la finele anului trecut la 12. Acestora li se vor adăuga alte cinci – dintre care trei sunt în construcţie, iar alte două, în faza de proiectare -, amplasate în Bucureşti, Iaşi, Oradea şi Cluj. „În momentul de faţă, în Cluj-Napoca este în construcţie cel mai mare şi mai scump hotel de cinci stele din Transilvania. Un alt hotel de cinci stele este în proiectare în acelaşi oraş, dar încă nu s-a stabilit antreprenorul”, afirmă Bodron.

Clujul este unul dintre oraşele incluse în planurile de extindere ale lanţului internaţional JW Marriott, care în prezent se află în negocieri cu parteneri din acest oraş, precum şi cu posibili parteneri din Timişoara. De asemenea, compania intenţionează să aducă în Romånia brandurile Courtyard şi Renaissance.

Acestea nu sunt însă singurele branduri noi care ar putea intra pe piaţa romånească.Intercontinental Hotels Group analizează posibilitatea extinderii în Romånia, în special pe segmentul de trei stele, sub brandul Holiday Inn Express.

La råndul său, şi Continental Hotels se dezvoltă, planul actual incluzånd construcţia a şapte hoteluri Ibis pånă în 2010. „Continental urmăreşte dezvoltarea unui lanţ hotelier de două stele, sub brandul Hello. Pentru început, vor fi zece unităţi, în oraşe cu peste 80.000 de locuitori”, completează Bodron.

OPERATORI DE CALIBRU

* Continental Hotels – 13 hoteluri operate sub brandurile Continental şi Ibis. Va lansa brandul Hello. În 2008, a înregistrat o cifră de afaceri de 28,6 milioane de euro

* Fraţii Micula – 16 hoteluri în ţară, dintre care 12 sunt pe litoral, iar restul în judeţul Bihor

* Hercules – deţine şase hoteluri în staţiunea Herculane, cu un total de peste 1.200 de camere

* Unita Turism Holding – 22 de hoteluri în ţară

* Perla Majestic – cinci hoteluri, dintre care patru pe litoral şi unul în Bucureşti (hotel Phoenicia). Acestora li se adaugă trei complexuri rezidenţiale pe litoral: Coral Beach, Select şi Hebe. Capacitatea de cazare oferită de Perla Majestic Group este de 2.800 de locuri

* Cendant – cinci hoteluri, dintre care patru în Bucureşti şi unul în Predeal

* Ana Hotels – şapte hoteluri în Capitală, pe litoral şi în Poiana Braşov. Grupul a înregistrat o creştere de 22% în primul trimestru al anului 2008.