Plafonarea preţurilor la combustibili, la unele alimente de bază şi la energie în Ungaria ar putea rămâne în vigoare pentru o perioadă mai îndelungată, dacă războiul din Ucraina nu se va încheia curând. Această afirmație a fost făcută de premierul Viktor Orban.
De la invadarea Ucrainei de către Rusia, inflaţia a crescut semnificativ în Europa Centrală, amplificând presiunile asupra preţurilor deja puternice în urma pandemiei şi determinând băncile centrale să majoreze brusc dobânzile, a arătat Reuters.
Guvernul de la Budapesta a anunţat în noiembrie că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,29 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi. De asemenea, în februarie, în plin război, au fost plafonate preţurile unor alimente de bază. Măsurile, care au tăiat 5 – 6 puncte procentuale din inflaţia de bază, ar urma să expire luna viitoare.
„Există o probabilitate ridicată ca războiul să se prelungească şi anul 2023 să fie de asemenea plin de incertitudini şi dificultăţi. Omenirea suferă de pe urma războiului şi a consecinţelor sale economice”, a declarat Orban, la postul public de radio.
Orban explică de ce menține plafonarea prețurilor la combustibili
Acesta a adăugat: „Fără măsurile de plafonare a preţurilor la benzină şi motorină la 480 forinţi (1,29 dolari) pe litru, preţurile pe piaţă ar fi fost de aproximativ 700 – 900 forinţi”.
În urmă cu o zi, grupul energetic ungar MOL a cerut retragerea graduală a măsurii. Preşedintele director general al MOL, Zsolt Hernadi, a afirmat în presa locală că eliminarea treptată a plafonării preţurilor la benzină şi motorină va fi necesară pentru asigurarea siguranţei aprovizionării pe termen lung.
Comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton, a cerut miercuri Ungariei să suspende vânzarea de combustibil cu preţ diferit pentru maşinile cu plăcuţe de înmatriculare străine, în caz contrar riscând declanşarea unei proceduri de infringement, potrivit unei scrisori a Comisiei Europene. El a spus că executivul UE îşi rezervă dreptul de a lansa proceduri de infringement care pot duce, în cele din urmă, la acţiuni în justiţie împotriva Ungariei şi posibile amenzi.
Ungaria a invocat, drept justificare pentru măsura sa, faptul că aceasta a declanşat un turism pentru achiziţia de combustibil şi a crescut traficul de tranzit care a dus la creşterea consumului.
Inflația în Ungaria ar fi sărit la 15% – 16% fără măsurile Guvernului de la Budapesta
Şeful de cabinet al premierului Viktor Orban, Gergely Gulyas, a anunţat pe 26 mai că numai automobilele înmatriculate în Ungaria vor putea cumpăra combustibili la preţurile plafonate de guvern începând de a doua zi, în timp ce automobilele înmatriculate în străinătate vor cumpăra combustibili la preţurile pieţei.
Întrebat de solicitarea UE adresată Ungariei de a suspenda decizia ca automobilele înmatriculate în străinătate să cumpere combustibili la preţurile pieţei, altfel urmând a fi lansate proceduri de infringement, premierul a răspuns că nu există o soluţie universală la această problemă.
„Există o situaţie extraordinară şi trebuie să facem ce este necesar. În perioade ca aceasta este obligatoriu să deviem de la reglementările generale”, a adăugat Orban.
Premierul Ungariei a estimat că, fără plafonarea preţurilor, inflaţia în Ungaria, care în mai s-a situat la 10,7%, ar fi accelerat la 15% – 16%.