”În cadrul şedinţei Comitetului de reglementare din data de 16.03.2023 am aprobat Ordinul nr. 14/2023 pentru modificarea şi completarea unor Ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi de abrogare a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 96/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale, cu modificările şi completările ulterioare, care aduce îmbunătăţiri cadrului de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale la locurile de consum ale clienţilor finali.

Ca urmare a noilor prevederi aprobate, am detaliat informaţiile minime pe care trebuie să le cuprindă o ofertă-tip de furnizare a gazelor naturale şi un contract de furnizare a gazelor naturale, inclusiv detalierea componentelor preţului final, şi am simplificat conţinutul minim al tuturor facturilor de gaze naturale, fiind prevăzute informaţiile obligatorii a fi incluse de către furnizor în acestea”, a transmis ANRE într-un comunicat.

Cum va fi structurată factura?

Factura a fost restructurată astfel încât clientul final să înțeleagă mai ușor care este consumul facturat și cât trebuie să plătească.

Pe prima pagină, aceasta cuprinde următoarele informații:

  • datele de identificare și de contact ale furnizorului și ale clientului final
  • numărul și data emiterii facturii;
  • data de începere și de sfârșit a perioadei facturate;
  • consumul de gaze naturale facturat;
  • termenul scadent de plată;
  • obligațiile de plată neachitate, dacă este cazul;
  • valoarea totală de plată cu TVA.

Pe cea de-a doua pagină, vor fi trecute detaliile cu privire la factură, inclusiv defalcarea componentelor din care este format preţul final facturat de către furnizor clientului final.

Anexele la factură vor cuprinde informații adiționale care nu se referă la facturare, însă care îi pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor naturale, dar şi informaţii privind facturarea care îi oferă periodic o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale, astfel încât să aibă posibilitatea de a-și ajusta propriul consum.

Măsuri pentru protejarea clienților finali

De asemenea, pentru a veni în sprijinul clienților finali, dacă furnizorul emite factura pentru o perioadă mai mare decât cea prevăzută în în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalităţi.

ANRE a introdus, totodată, prevederi referitoare la măsurile suplimentare de protecţie şi pentru clienţii vulnerabili, prin acordarea unei facilităţi privind eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.

Tot pentru protejarea clienților finali, ANRE a detaliat modalităţile de soluţionare de către furnizor a plângerilor clientului final privind facturarea, acesta nefiind obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluţionarea plângerii.