Asocierea VISTRADA Nord, formată din companiile Vinci (Franța), Strabag (Austria) și Aktor (Grecia), a fost selectată pentru construcția și operarea tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, primul proiect în concesiune pe care vrea să-l deruleze România. Anunțul referitor la desemnarea constructorului a fost făcut de premierul Victor Ponta, cu ocazia inaugurării loturilor 1, 2 și 4 ale tronsonului de autostradă Sibiu-Orăștie. „De la domnul Şova (ministrul marilor proiecte – n.r.) şi de la CNADNR aştept o veste bună… Daţi, domnilor, vestea bună, că ţine cariera mea politică de ea. Avem câştigător pentru Comarnic-Braşov“, a spus premierul, care în februarie 2013 spunea că nu mai candidează în 2016 la nicio funcție publică dacă nu va fi gata autostrada. „Avem o ofertă serioasă, şi de anul viitor putem începe faimosul Comarnic-Braşov“, a menționat Ponta.
Nici premierul și nici reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) nu au prezentat valoarea contractului și nici alte detalii. Contactat de Capital, directorul general al companiei de drumuri, Narcis Neaga, ne-a transmis că nu ne poate oferi informații despre contract întrucât se află în perioada în care se pot depune contestații. „Începând de astăzi (joi, 19 decembrie – n.r.) sunt 10 zile, perioadă în care se pot depune contestații“, ne-a precizat Neaga. El ne-a menționat că în cazul în care nu există contestații din partea asocierii Impregilo-Salini (Italia), cel de-al doilea ofertant, contractul cu asocierea Vistrada Nord va fi semnat la finele a.c. – începutul anului viitor. „Cu siguranță, lucrările vor începe în aprilie anul viitor“, ne-a asigurat Neaga, precizând că cele trei companii câștigătoare au obținut scrisori clare de finanțare din partea a patru bănci comerciale, pe lângă asistența primită de la BEI și BERD.
Prima autostradă cu taxă
Contractul se va întinde pe 360 de luni (30 de ani), această perioadă incluzând etapa de construcție și pe cea de operare și întreținere. În cei 27 de ani de operare, statul român va acorda plăți de disponibilitate constructorului pentru a compensa veniturile provenite din taxă. Per total, costurile ar putea ajunge la aproximativ 4 miliarde de euro. Proiectul Comarnic-Brașov este extrem de important pentru strategia actualului guvern în materie de autostrăzi. Practic, de succesul său depind și celelalte proiecte care vor fi dezvoltate în parteneriat public-privat sau în concesiune, unele deja scoase în procedura de dialog competitiv (Pitești-Craiova, Centura Sud a Capitalei). Realizarea autostrăzii Comarnic – Brașov a ajuns în prezent la a treia încercare, după ce tentativele precedente au eșuat înainte să se ajungă la demararea vreunei lucrări. Prima eșuare a avut loc în anul 2005, imediat după instalarea guvernul Tăriceanu, după ce fostul guvern a semnat, în octombrie 2004, contractul de parteneriat public-privat cu Vinci pentru realizarea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic și Predeal, la un cost de 480 milioane de euro. Discuțiile privind realizarea autostrăzii între Comarnic și Brașov au fost reluate în 2008, un an mai târziu fiind selectată asocierea Vinci – Aktor pentru realizarea proiectului în parteneriat public-privat.
În aprilie 2010, consorțiul Vinci – Aktor a denunțat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentanții consorțiului au arătat atunci că statul român nu a acceptat anumite clauze, situație care a condus la imposibilitatea de a obține finanțare pentru proiect.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 51 a revistei Capital din săptămâna 23 – 29 decembrie 2013"