Val de concedieri în România

Într-o discuție recentă cu Adevărul, expertul în resurse umane Doru Șupeală a subliniat că și profesioniștii din domeniul IT, un sector considerat stabil și în expansiune în România în ultimii ani, se află printre cei care vor fi vizați.

Doru Șupeală anticipează că în curând vor avea loc reduceri de personal și în industrii precum cea auto sau cea textilă.

O potențială criză în sectorul IT ar putea provoca repercusiuni semnificative în întreaga economie. Expertul a subliniat că IT-ul nu se limitează doar la dezvoltarea de software.

De exemplu, compania Bosch, cu sediul în Cluj, are o divizie IT care dezvoltă software pentru produsele sale.

În plus, Nokia dispune de o ramură digitală în Timișoara.

Astfel, dificultățile întâmpinate în sectorul IT vor influența și alte industrii.

tehnologie
SURSA FOTO: Dreamstime

Concedieri și în domeniul auto

Problemele nu se limitează doar la sectorul IT; și industria auto se confruntă cu perspective dificile, iar concedierile ar putea deveni o realitate în acest domeniu.

“Urmează, cu siguranță, domeniul automotive. La Timișoara, avem acum semnale că sunt probleme mari la Continental și la Vitesco, două companii gigant care produc componente, piese auto, dar și software. Știm bine că industria germană de mașini este într-o situație critică.

Volkswagen a anunțat, de exemplu, concedieri, a anulat contractul colectiv de muncă care garanta oamenilor o mulțime de beneficii și elemente de protecție. În România, avem un sector automotive foarte mare care depinde industria auto germană”.

Expertul în resurse umane subliniază că industria auto se confruntă cu dificultăți nu doar în ceea ce privește hardware-ul—cum ar fi piese și cabluri—ci și în domeniul software-ului.

“Deci toate companiile astea au dezvoltat, pe lângă zona de hardware, și ingineria, care este și aceasta în suferință, pentru că este o scădere de cerere.

Vedem chiar și pe străzile din România că sunt din ce în ce mai puține mașini noi, clasice, să zic așa, Mercedes, Volkswagen etc și, în schimb, vedem multe Tesla și multe mașini electrice chinezești, inclusiv Dacia Spring, care e produsă în China”.

masini soferi trafic
SURSA FOTO: Dreamstime

Multe fabrici s-au închis în orașele mici

Specialistul a menționat că industria de confecții, tricotaje și lohnul tradițional se confruntă cu probleme, evidențiind că multe dintre fabrici s-au închis.

Cele mai afectate sunt unitățile de lohn situate în localități mai mici din România, care au înregistrat un număr semnificativ de închideri.

De exemplu, în județele Botoșani și Vaslui, în vara aceasta s-au închis aproximativ șapte sau opt fabrici mari, cu sute de angajați, care produceau confecții pentru mari branduri din industria modei.

Cauzele acestor închideri sunt lipsa cererii și faptul că România a devenit prea scumpă pentru clienți, care încep să își mute producția către țări cu costuri mai reduse.

În acest context, se conturează perspective îngrijorătoare pentru România, având în vedere că deficitul bugetar ar putea conduce la o criză financiară.

De aceea, economiștii anticipează o posibilă creștere a impozitelor după desfășurarea alegerilor.