În 2005, Kunstler, cunoscut pentru criticile la adresa suburbiilor, avertiza că apetitul energetic al oamenilor nu era sustenabil, având în vedere calitatea în scădere a combustibililor fosili.

„Costurile și livrările de combustibili fosili vor suferi întreruperi în perioada următoare situație pe care o numesc ”Urgență lungă”, spunea Kunstler, adăugând că ”nicio combinație de energii alternative nu ne va permite să continuăm să trăim așa cum am făcut-o”.

Inflația de azi este o manifestare a acestei „urgențe lungi”

Inflația de azi este o manifestare a acestei „urgențe lungi” care se intensifică. Elefantul din cameră este costul în creștere al tuturor combustibililor fosili, potrivit Thetyee.

Experții dau vina fie pe pandemie, fie pe lanțurile de aprovizionare instabile, fie pe creșterile mari ale cererii. Iar autoritățile încearcă să calmeze spiritele, spunând că sunt lucruri temporare.

Alții au dat vina pentru inflație pe orice, de la deficitele guvernamentale până la taxele pe carbon, deși inflația a apărut și în jurisdicții fără deficite și fără taxe pe carbon.

Iadul inflaționist, provocat de prețurile în creștere ale petrolului, gazului și cărbunelui

Deglobalizare sau colaps al sistemului. Aceste explicații politice ignoră faptul că iadul inflaționist este provocat de prețurile în creștere ale petrolului, gazului și cărbunelui, toate în același timp.

Acești combustibili fosili continuă să-și pună amprenta într-o civilizație bolnavă. Geologul Art Berman, expert în combustibili fosili, a spus recent că de fapt, ”ceea ce se întâmplă acum este un colaps al sistemului”, iar geograful Peter Zeihan o numește „deglobalizare”.

Combustibilii fosili reprezintă 79% din toate cheltuielile energetice

Criza a luat avânt la începutul anului trecut, deoarece prețurile petrolului au început să urce, încet dar sigur, la două cifre, după scăderea spectaculoasă de la începutul pandemiei.

Din aprilie 2020, costul petrolului a crescut de cinci ori. Prețul cărbunelui, cel mai ieftin dintre combustibilii fosili, a atins noi cote maxime, de aproape 150%. Metanul, care generează multă energie electrică, a atins și el noi maxime globale. Motorina a urmat aceeași traiectorie.

Războiul din Ucraina a făcut ca aceste prețuri să crească și mai mult. În ciuda retoricii privind o „tranziție energetică”, combustibilii fosili reprezintă și azi 79% din toate cheltuielile energetice ale economiei globale.

Ori de câte ori prețul combustibililor crește, începe să crească și costul alimentelor, locuințelor, îmbrăcămintei și transportului, energiei regenerabile și mașinilor electrice.

Prețurile mai mari ale petrolului determină inflația

De zeci de ani, economiștii au predicat o nouă Evanghelie, pretinzând că banii, forța de muncă sau tehnologia sunt cele care fac lumea să se învârtească. Majoritatea a ignorat în mare parte rolul central pe care îl joacă energia în ascensiunea și în prăbușirea civilizațiilor. Indiferent ce ar spune economiștii, creșterea nu poate avea loc decât dacă cheltuielile cu combustibililor fosili cresc și ele.
După cum au demonstrat șocurile petroliere din anii 1970, prețurile mai mari ale petrolului determină în primul rând inflația.

Multe țări s-au întors la cărbune, deoarece este o sursă de energie mai ieftină

Costurile tot mai mari ale combustibililor fosili ilustrează atât fragilitatea, cât și dependența unei civilizații de un consum ridicat de energie. Când China a început să folosească mai mult metan pentru generarea de energie anul trecut, prețul gazelor naturale lichefiate a început să crească. Pe măsură ce prețurile metanului au crescut, multe țări s-au întors la cărbune, deoarece este o sursă de energie mai ieftină.

Între timp, creșterea prețurilor la petrol afectează, direct și indirect, costul hranei noastre. Ori de câte ori prețul motorinei crește, asta se reflectă și în prețul alimentelor care ajung pe masă. După cum a calculat expertul energetic Vaclav Smil, este nevoie de echivalentul energetic a cinci căni de motorină (de la îngrășăminte și erbicide până la transport) pentru a pune pe masă un kilogram de roșii importate.