Nouriel Roubini este cunoscut pentru previziunile sale pesimiste. La finalul anului trecut el prevedea că lucrurile se vor înrăutăți mult mai mult. El credea că, din cauza unei serii continue de șocuri privind aprovizionarea, vom avea parte de o recesiune severă înainte de a obține o domolire a inflației.
O nouă criză se întrevede la orizont
Întâmplător sau nu, industria mondială a transportului maritim tocmai se pregătește pentru o nouă criză majoră, pentru că ar putea rămâne pentru săptămâni întregi fără cea mai importantă rută comercială, Marea Roșie.
În timp ce SUA încearcă să reunească un grup operativ pentru a-i împiedica pe militanții Houthi din Yemen să atace navele comerciale, transportatorii încă așteaptă detalii și își fac griji cu privire la punerea în aplicare. Houthiștii atacă navele pentru a-și arăta sprijinul pentru Hamas în războiul său împotriva Israelului, iar unii din regiune se tem că un răspuns prea energic nu va face decât să escaladeze violența.
Prin urmare, transportatorii trimit navele pe un drum lung în jurul Africii, ceea ce înseamnă costuri suplimentare de 1 milion de dolari și șapte până la 10 zile în plus pentru fiecare călătorie.
Atacurile au creat o urgență maritimă potențial mai gravă – și mai durabilă – decât închiderea Canalului Suez în 2021, când o navă blocată timp de o săptămână a blocat comerțul mondial timp de luni de zile.
Pe măsură ce navele care transportă, de la petrol la cereale și automobile, sunt forțate să navigheze în jurul Africii, costurile suplimentare și întârzierile prezintă riscuri importante pentru economia globală, chiar în momentul în care inflația părea că se va domoli.
„Ar putea fi orice între, să sperăm, zile sau săptămâni, dar, desigur, există și scenarii la care trebuie să ne gândim când durează mai mult”, a declarat pentru Bloomberg, Rolf Habben Jansen, directorul executiv al transportatorului german de containere Hapag-Lloyd, care a încetat să navigheze pe Marea Roșie.
Chiar și posibilele soluții pun probleme
Convoaiele navale care însoțesc navele prin această porțiune periculoasă de apă ar putea oferi o anumită protecție, dar nu este simplu.
„Va încetini comerțul, deoarece va trebui să așteptăm ca un convoi să treacă” prin regiune, a declarat directorul executiv al Euronav NV, Alexander Saverys, într-un interviu acordat sursei citate.
Gigantul petrolier a oprit toate transporturile prin Marea Roșie și nu se va întoarce până când nu vor fi instituite astfel de escorte militare.
Pentagonul nu a detaliat încă modul în care așa-numita operațiune Prosperity Guardian va proteja navele. Vincent Clerc, directorul executiv al gigantului de transport maritim de containere A.P. Moller-Maersk A/S, consideră că va dura câteva săptămâni până când forța operațională va deveni operațională.
Convoaiele libere, sau tranzitul în grup, care urmează o anumită rută, au fost folosite în trecut atunci când pirateria somaleză a reprezentat o problemă, potrivit lui Jakob Paaske Larsen, șeful departamentului de siguranță și securitate maritimă din cadrul grupului Bimco din industria navală. De asemenea, este posibil să se încerce să se securizeze o zonă largă și să se desfășoare unități militare în funcție de situație, a spus el.
Un convoi strict – în care navele militare escortează vasele – este mai puțin probabil, deoarece „necesită foarte multe resurse”, a spus Larsen.
„Pur și simplu nu cred că vor fi suficiente nave de război”, a precizat el.
Doar câteva țări din UE ar urma să participe la această operațiune
Coaliția condusă de SUA care participă la Operațiunea Prosperity Guardian include doar o mână de țări din Uniunea Europeană. Spania a declarat că implicarea sa este supusă deciziilor UE și NATO, a relatat marți agenția de știri de stat EFE, citând Ministerul Apărării.
Washingtonul a cerut, de asemenea, Australiei să se alăture, o cerere respinsă în esență de guvernul de la Canberra.
Aceste detalii ar putea întârzia timpul necesar pentru ca situația de securitate să fie ținută sub control, a declarat Munro Anderson, șeful operațiunilor de la Vessel Protect, specialist în riscuri de război și asigurări maritime.
„Operatorii comerciali se vor întoarce în zonă doar atunci când vor fi asigurați de eficiența dispozițiilor de securitate puse în aplicare”, a spus el. „Cu ultimul anunț, este greu de văzut cum se realizează acest lucru”, a adăugat acesta.