Ultimele cifre publicate de BRAT arată o scădere masivă a vânzărilor publicaţiilor româneşti, un fenomen care afectează mai puţin titlurile Editurii Evenimentul şi Capital.
Potrivit BRAT, în România mai există un singur cotidian care vinde peste 100.000 de exemplare zilnic – este vorba despre tabloidul Click!, a cărui marcă înregistrată a fost recent achiziţionată la licitaţie pentru suma de 11 milioane de lei de către o avocată apropiată omului de afaceri Dinu Patriciu, proprietarul anterior al titlului. De altfel, zona de tabloide, cel mai important segment de pe piaţă din punctul de vedere al vânzărilor, a suferit în comparaţie cu primul trimestru al anului 2011 scăderi importante. Click! a pierdut 31%, până la puţin peste 131.000 de exemplare, iar Cancan 32%, până la 29.396 exemplare. Ceva mai bine stă Libertatea, editat de trustul Ringier, cu o scădere de 19%, până la 94.530 exemplare.
Bulina roşie, o scădere cât o creştere
Pe segmentul de quality, competiţia s-a încins pe fondul scăderilor abrupte ale liderilor din anii trecuţi. Astfel, Adevărul a pierdut 49% din vânzări, în primele luni ale acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la vânzări de 22.916 exemplare pe ediţie. Cotidianul România liberă are acum vânzări declarate de 32.035 exemplare/ediţie (cu 23% mai puţin), însă în cazul titlului deţinut de Medien Holding, există grave suspiciuni cu privire la raportări, mai multe surse din piaţă ridicând problema vânzărilor în bloc, nefiresc de mari în cazul acestui cotidian.
De departe, campion al scăderilor este Jurnalul Naţional, care a pierdut 53% din vânzări, până la 18.837 exemplare/ediţie. Mult mai rezistent la criza care afectează piaţa de media locală şi cu o evoluţie constantă în această perioadă este Evenimentul zilei, cel mai bine vândut cotidian în Bucureşti, care a pierdut doar 13% faţă de trimestrul I 2011 şi doar 1% faţă de trimestrul IV 2011, până la 14.908 exemplare/ediţie.
La categoria presă economică, lider detaşat este Capital. Săptămânalul a avut în trim. I 2012 vânzări medii pe ediţie de 8.750 de exemplare, în scădere cu doar 12% faţă de trim. I 2011. Performanţa Capital este, de altfel, susţinută şi de datele SATI, publicate anterior, care arată un număr mediu de 123.000 de cititori/ediţie pentru Capital, singura publicaţie economică cu peste 100.000 de cititori. Cotidianul Ziarul Financiar are o scădere în perioada menţionată de 30%, până la 7.384 de exemplare, iar săptămânalul Business Magazin al aceluiaşi trust Mediafax Group, o scădere de 43%, până la 4.046 exemplare/ediţie. Bilunarul Forbes, editat de Adevărul Holding, are vânzări aproximativ egale, de 4.028 pe ediţie, în scădere cu 36% faţă de trimestrul IV 2011 şi cu 15% faţă de trimestrul I 2011.