Vinul s-ar putea scumpi cu 20%. “Ar fi cea mai mare greşeală”, susţine un producător de vin

Producţia slabă de vin din acest an ar putea aduce şi preţuri mai mari la raft cu 15-20%. În opinia Ioanei Micu, directorul executiv al amb Wine, compania care deţine Crama Liliac, “o eventuală creştere a preţului vinului nu este susţinută, ci doar s-ar specula un an de criză”.

Ploile din vara aceasta pun în pericol producţia de vin: umeazeala a favorizat apariţia bolilor specifice viţei-de-vie care distrug frunzele şi ciorchinii, iar recolta de struguri ar putea fi înjumătăţită anul acesta.

Ce se va întâmpla în acest context? Unii producători vorbesc despre scumpiri ale vinului, în condiţiile în care costurile de producţie s-au dublat în acest an, iar multe dintre regiunile viticole ale ţării sunt afectate în proporţie de peste 90%.

Sunt însă şi producători care susţin că o eventual creştere a preţului cu până la 20% ar fi “o creştere artificial, care, la anul, s-ar putea să nu se mai justifice”, după cum explică Ioana Micu, directorul executiv al amb Wine, compania care deţine Crama Liliac.

“Cum mai revii apoi la preţul correct?”, Întreabă ea, explicând că “nu mai poţi reveni la preţul iniţial pentru că percepţia consumatorului este că s-a redus şi calitate, ceea ce nu e adevărat. Calitatea rămâne constant”.

Crama Liliac, unde sunt produse vinurile Liliac şi Crepuscul, reprezintă o investiţie de 5,5 mil. euro a omului de afaceri austriac Alfred Michael Beck, în achiziţionarea şi cultivarea a 50 de hectare de vie în Transilvania, în regiunea Batoş şi Vermeş-Lechinţa, plus dezvoltarea unităţii de vinificare (inclusiv cheltuielile operaţionale).

Primele vinuri Liliac au ieşit pe piaţă în 2012. “Am vândut 38.000 de sticle de vin premium din producţia anului anterior. Ne-am adresat, din start, pieţei HoReCa”, precizează Ioana Micu. Anul trecut, în iunie, Crama Liliac a lansat şi vinurile Crepuscul (pentru retail în segmentul medium-high) şi a vândut 78.000 de litri, iar anul acesta, “estimăm că vom vinde 120.000 de litri din producţia anului trecut”, adaugă directorul executiv al amb Wine.

În continuare, HoReCa e principalul canal de vânzare al vinurilor cramei – “Suntem prezenţi în aproape 200 de restaurant şi vindem cca. 100.000 de sticle anul acesta” -, dar şi retailul a ajuns la o contribuţie de aproximativ 30% la cifra de afaceri a companiei, estimată la 800.000 de euro în 2013.

Primii zece viticultori din România – printre care Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon, Cramele Recaş sau Zarea –  cumulează o cotă de peste 50% din totalul pieţei de vinuri, estimată la 350 mil. euro; la nivelul întregii ţări sunt circa 180.000 de hectare de teren cultivate cu viţă-de-vie.