Ati auzit de Cricova, Ialoveni, Milesti sau Purcari? Aceste nume sunt adevarate branduri in Rusia, cu vanzari de zeci de milioane de dolari pe an. De cativa ani, firmele de peste Prut incearca si piata noastra. “Sunt mai bine organizati decat multi dintre producatorii autohtoni, aduc pe piata o calitate inalta si sunt foarte adaptabili la cerintele in schimbare ale consumatorilor”, spune Daniel Ciobanu, reprezentantul in Romania a doua firme mari de peste Prut.


Din 2002, firma vinde cu succes vinuri de nisa, precum ar fi un tip de vin de Heres, obtinut din dubla fermentare si invechit cel putin sase ani, spumante de calitate sau Kagor, o reteta veche de vin manastiresc. Mai nou, a aparut pe piata si un sprit gata ambalat, ce vrea sa concureze berea.
Ciobanu se asteapta la vanzari de sub un milion de dolari in acest an, putin fata de cele 300 de milioane de dolari ale pietei autohtone de vin. Dar potentialul de export al basarabenilor este enorm.
“Incepem fara mare zarva, ca nu avem buget mare de publicitate. Intram incet pe lanturile de magazine si in fiecare oras. Anul acesta cred ca o sa vindem 200 de mii de sticle in Romania, fata de cele sapte milioane vandute in Rusia”, explica Iurie Bobutac, directorul de relatii publice a producatorului Cramele Cricova.


Dar ce sanse au vinurile din Basarabia pe piata noastra? “Oferta lor nu ne ameninta deocamdata, dar in viitorul apropiat vor deveni concurenti redutabili pe sectorul 1,75- 2,5 euro/ sticla, unde au produse competitive”, spune Mihai Chitic, de la Cramele Halewood. “Vinurile din Basarabia au un pret cu 10-15% mai mare decat oferta autohtona si sunt practic necunoscute pe piata. Sunt elegante si moderne, dar nu cred ca vor cuceri piata, pentru ca exista un patriotism local, specific popoarelor producatoare de vin, care favorizeaza produsele autohtone”, apreciaza Dan Boboc, director de achizitii de vinuri al lantului de magazine Metro.


Avand liber la exporturile catre Rusia, producatorii basarabeni fac zeci de milioane de dolari din vanzarea unor vinuri dulci si cu tarie alcoolica ridicata. In ultimul timp, produc si vinuri la moda, mai seci.


Avantajele pietei proprii se vor diminua in urmatorii ani. Vinarii nostri au cheltuieli mari pentru a respecta cerintele europenilor, lucru care se reflecta in pret. Nefiind obligati la astfel de cheltuieli, basarabenii vor miza tot mai mult pe pret pentru a-i tenta pe consumatorii romani. In timp, acestia ar putea aprecia tot mai mult aroma vinului de peste Prut.




“Oferta lor nu ne ameninta deocamdata, dar in viitorul apropiat vor deveni concurenti redutabili pe sectorul
1,75-2,5 euro, unde au produse competitive.”












Mihai Chitic, director comercial la Cramele Halewood






Vinurile de nisa* castiga inima romanilor


Exporturile medii ale Rep. Moldova 150 mil. litri

Cota de piata a vinurilor moldovenesti in Rusia 65%
Exporturile in Romania in 2005 max. 1 mil. USD




Sursa: Winebiz.com, producatorii


Basarabenii sunt in topul exportatorilor


• Republica Moldova este singurul producator de vin din Europa de Est care a intrat in topul exportatorilor mondiali.




• Locul ocupat in topul exportatorilor-10




• Adaptate la piata rusa, vinurile basarabene au o concentratie alcoolica medie de 13%, fata de media romaneasca, de 11%.




• Concentratia de zahar a vinurilor de peste Prut este de patru ori mai mare decat cea a vinurilor autohtone.




• Producatorul Cricova are un depozit de calcar in care pastreaza la temperatura optima un milion de sticle de vin, din 600 de sortimente.




• Unii analisti se tem ca, daca Rusia va intra in Organizatia Mondiala a Comertului (OMC), Rusia va fi nevoita sa reduca taxele la importul de vin, fapt ce va afecta direct Moldova, care nu are taxe pe relatia cu Rusia. Concurenta de pe piata ruseasca va devia mari cantitati catre Romania.