Vinul rosé a început să devină o modă, mai ales odată cu venirea verii. Producătorii spun că se adresează mai ales femeilor, dar şi celor care în serile călduroase vor dori să bea un vin la o terasă
În ultimele luni au avut loc multe lansări de vinuri rosé, demarând chiar campanii de promovare a acestora. „Este la modă vinul rosé. În general, vinul este un produs de modă şi dacă marketingul va reuşi să impună vinul rosé, vânzările vor creşte. Şi sunt semne în acest sens pentru că mulţi producători au lansat astfel de sortimente şi doresc să le impună pe piaţă“, a spus directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului, Ovidiu Gheorghe.
La nivel european, popularitatea vinurilor rosé s-a impus la începutul anilor 2000, în verile foarte călduroase, când, văzut ca o alternativă mai prietenoasă a vinurilor roşii, cele rosé au devenit populare mai ales în rândul femeilor tinere. De atunci, vânzările de vinuri rosé au fost în creştere, mai ales în perioada anotimpului cald. Dacă în ţările vest-europene cu tradiţie, vinurile rosé au ajuns la modă în urmă cu mai mulţi ani, la noi în ţară abia acum apar semne că acestea s-ar putea impune pe piaţă. Aceasta, după ce până nu demult vinul rosé reprezenta în România doar 5% din piaţă, supremaţia fiind deţinută de vinul alb, cu 60% din vânzări.
Lansări în aşteptarea verii
Printre cei care mizează anul acesta pe vinul rosé se numără companii precum Lacerta, care a lansat la începutul primăverii un vin sec cu aromă minerală şi cu nuanţe fine de căpşuni: LacertA Rosé Riviera. „Vinul poate fi servit excelent primăvara sau vara la terase, piscine sau la plajă, şi este perfect pentru combinaţia cu fructe de mare sau brânzeturi. Tradiţia Rosé provine din zona Rivierei Franceze, a Văii Rhône-ului, în Dealu Mare întâlnindu-se condiţiile perfecte pentru a crea acest vin. Este evident gustul românilor pentru vinurile seci de foarte bună calitate. Este o mare încurajare pentru noi să continuăm să lansăm sortimente excelente şi să investim în dezvoltarea podgoriei Dealu Mare“, spune Walter Friedl, reprezentantul grupului de investitori în LacertA Winery.
Şi compania Liliac Transylvania a lansat anul acesta un vin rosé, „perfect pentru vară, de culoarea somonului, cu arome de căpşuni şi fructe roşii. Descoperi apoi treptat în gust aromele iniţiale la care se adaugă gustul acrişor-amărui al merişoarelor coapte. Un vin echilibrat, dar fin aromat care îl recomandă pentru zilele călduroase de vară“. Un alt producător care mizează pe vinul rosé este Domeniile Ostrov, care a lansat anul trecut o ediţie limitată de Cabernet Sauvignon Rosé. Producătorii îl recomandă, fiind ideal pentru consumul în sezonul cald, răcit la o temperatură optimă, de până la 15 grade.
Un român consumă 25 litri de vin pe an
Astfel, acest tip de vinificare se bucură deja de o atenţie deosebită din partea producătorilor, tendinţa continuând, iar rosé-ul începând să fie o culoare cu mare priză la public. Aceste vinuri pot căpăta toate culorile, de la roz pal, la roz fuchsia, de la roz-gălbui la galben. Sunt în general uşoare şi dulcegi, dar există şi producători care le-au preferat pe cele seci. Culoarea lor vine dintr-un soi de struguri roşii, existând o tehnică specială cu ajutorul căreia se transferă din pigmentul strugurilor în vin. În România, consumul anual de vin pe cap de locuitor este de circa 25 de litri. Ca termen de comparaţie, în Franţa, consumul anual pe cap de locuitor este de 57 de litri.
Peste 65% din români preferă să bea vin alb, dar indiferent de tipul de vin – alb, roşu sau rosé – seara este considerat cel mai prielnic moment pentru un pahar de vin. Peste 70% din consumatorii fiecărui tip de vin spun asta, în timp ce doar o treime dintre ei preferă să bea un pahar la prânz. Vinul este consumat fie sub formă de şpriţ, fie sec.