Violeta Pușcașu, profesor Facultatea de Drept și Științe Administrative Universitatea „Dunărea de Jos”: „Cel mai recent proiect al meu se leagă de educație la/pentru vârsta a treia”

violeta pușcașu universitatea galați

violeta puscasu universitatea galați

Prof.univ.dr. Violeta Pușcașu, care activează la Facultatea de Drept și Științe Administrative Universitatea "Dunărea de Jos", a venit cu o idee revoluționară. Aceasta a deschis în România, în 2026, prima universitate a vârstei a treia în cadrul Universității ”Dunărea de Jos” din Galați; aceasta a presupus un pachet de cursuri, pe diverse teme, oferite pe durata unui an universitar seniorilor înscriși la U3A.

Care este cel mai important proiect implementat în 2023 de către departamentul pe care îl coordonați?

Nu (mai) coordonez niciun departament.

Dar dacă ar fi să menționez un proiect profesional finalizat în 2023, aceasta ar fi publicarea cărții ”Învățarea fără vârstă. O poveste adevărată pentru seniori”, editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca.

Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?

În peste 35 de ani de carieră didactică au fost multe proiecte ”mari”, prin urmare nu aș putea face o ierarhie corectă precisă a acestora, pentru că ar trebui mai întâi să știu la se referă atributul ”mare” – la durată? la bani? la energia, timpul și efortul depuse? la impactul social? la semnificația personală?

Totuși, ca să rămân în logica lui ”cel mai…” voi spune că cel mai recent proiect al meu se leagă de educație la/pentru vârsta a treia.

Este vorba despre un program educațional derulat în două secvențe distincte atât sub aspect temporal cât și de conținut: 

  1. crearea primei universități a vârstei a treia-U3A– din România, în 2016, în cadrul Universității ”Dunărea de Jos” din Galați; aceasta a presupus un pachet de cursuri, pe diverse teme, oferite pe durata unui an universitar seniorilor înscriși la U3A.
  2. inițierea Școlii de seniori*, primul program dedicat pregătirii pentru vârsta a treia/a patra. Am vizat persoane cu vârsta 50+ cu care am derulat activități în online (cu participanții din țară), respectiv în format fizic, pentru cei din orașele Galați, Brăila și Cluj.

*NB. Aceasta este o inițiativă strict personală, fără implicarea instituției în care activez ca profesor.

Care sunt proiectele prevăzute pentru 2024?

Extinderea conceptului și a rețelei ”Școala de seniori”, atât în format fizic, cât și online.

Promovarea și extinderea conceptului ”Economia de argint”.

Coagularea unui nucleu de specialiști interesați de educația pentru vârsta a treia

Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în ultimul an?

Dificultatea de a face cunoscută disponibilitatea mea de colaborare cu alți ”actori” din zona educației pentru seniori și insist pe distincția dintre social-caritabil și educațional.

Ce provocări ați avut în relația cu administrația locală sau centrală?

Am avut câteva dialoguri cu decidenți pe problema persoanelor de vârsta a treia, în urma cărora am rămas nu atât cu o provocare în adevăratul sens al cuvântului, ci mai degrabă cu o confirmare – că administrația nu integrează corect aspectele demografice și lucrează mai degrabă în logica reactivă, răspunzând unei presiuni a prezentului.

Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?

Nici unul! Mă feresc să dau sfaturi și cu atât mai puțin lecții, tocmai pentru că sunt profesor. Fiecare om este unic și evoluează în contexte strict specifice, dinamice, dar nu neapărat repetabile. 

Tocmai de aceea nu bat prea tare monedă nici pe așa-zisele ”modele” la care ar trebui să se uite un tânăr. Astăzi el poate fi inspirat în cele mai neașteptate moduri, pe canale deopotrivă formale și informale, de către persoane care pot reuși asta în mod cu totul neintenționat.

Personal cred că pot contribui la ”modelarea” unui student fără să îi dea sfaturi. Câteodată este destul ca acesta să vadă în atitudinea mea un ”ceva” care i se potrivește și lui, care răspunde, eventual, uneia din căutările lui personale și cu care rezonează. Desigur, contează și frecvența expunerii tânărului la potențiale ”modele”, oricare ar fi acestea.

Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?

Ca universitar, am văzut metamorfoza Almei mater din ultimii 30 de ani care arată, oricum, diferit de la un an la altul, deci cu atât mai mult va fi diferită peste 10 ani.

E un subiect greu, amplu, cu multe scenarii posibile. Dacă ar fi să caut două atribite contradictorii, aș zice că va fi o inimă vie bătând într-o carcasă robotică.

Bani. Ce vă spune acest cuvânt?

O condiție. Un scop. Un accesoriu.

Ce părere aveți despre micromanagement?

Îl asociez cu soluția individuală la ineficiența politicilor mari. Într-un fel, îl aplic deja de multă vreme. Este soluția la presiunea macro-sistemului. 

Care sunt avantajele și dezavantajele lui?

Avantajul este cel accesibilității imediate.

Dezavantajul este cel al vulnerabilității.