Jean Valvis, elvețianul care s-a îmbogăţit din apa Dorna, are ambiția să cucerească piețele internaționale tot cu apă. Aqua Carpatica, brandul lansat în urmă cu doi ani şi susţinut cu investiții de circa 14 milioane de euro, trebuie să devină „un Rolls-Royce al apelor minerale“
În mod sigur, lui Jean Valvis, omul de afaceri elveţian de origine elenă care, la sfârșitul lui 2002, vindea cu aproape 40 de milioane de euro către Coca-Cola compania de ape minerale Dorna, îi place să dezvolte noi branduri. „Mare parte“, după cum se exprimă el, din suma încasată din tranzacţiile pe care le-a făcut până acum – cu Coca-Cola, plus vânzarea LaDorna către Lactalis (în aprilie 2008, care i-a adus între 70 și 90 de milioane de euro) – a reinvestit-o în afacerile reunite azi sub umbrela Valvis Holding. Dintre ele, Aqua Carpatica este „unul din cele mai importante subiecte, care absoarbe și timp, și energie, și mijloace de finanțare“, spune Valvis. Dacă e să trecem la cifre, anul acesta mai mult de jumătate din vânzările hodingului – estimate la 25- 26 de milioane de euro – vor proveni din Aqua Carpatica.
„În 2011, primul an de prezenţă pe piaţă a brandului, vindeam 16 milioane de litri. În 2012, vânzările au crescut la 55 de milioane de litri, plus undeva la 10 milioane de comenzi neonorate“, arată Valvis cum a evoluat cel de-al doilea brand de apă minerală pe care l-a creat. Creşterea spectaculoasă de pe piaţa internă i-a dat curaj să privească și în altă parte: în acest moment, marele său pariu este să vândă apă în ţările Uniunii Europene și în Statele Unite.
Jean Valvis, în vârstă de 57 de ani, și-a propus nici mai mult, nici mai puțin decât să deţină cea mai scumpă apă minerală din lume. Întrebat care va fi preţul cu care se va vinde Aqua Carpatica peste graniţe, Valvis a evitat să dea un preţ exact, dar a dat de înţeles că nu va fi departe de suma de 10 euro. „Va fi primul brand de apă minerală de lux care va cuceri pieţele occidentale“, continuă omul de afaceri, explicând că pentru grup din România, „așa, mijlociu sau mic, cum suntem noi, să mergem pe piețele internaționale și să le spunem giganţilor cu vânzări anuale şi de 40 de miliarde de euro: «Bună ziua! Aşa ceva nu aveți» – este o adevărată provocare economică“. Pe ce se bazează când vrea să treacă înaintea unora dintre cele mai cunoscute și scumpe ape minerale din lume, precum Evian, Perrier, San Pellegrino, Apollinaris sau Fiji?
Valvis mizează pe „raritatea produsului“
Valvis mizează, în primul rând, pe faptul că are un produs unic pe acest segment – „Avem un izvor diamant. Aqua Carpatica este singura apă minerală carbogazoasă din lume fără nitraţi, iar apa plată conţine aceste substanţe doar în proporţie de 0,8 mg pe litru“, susţine Valvis. Raritatea produsului, este susţinută de un ambalaj pe măsură (în octombrie 2008 a lansat chiar un concurs internațional de design pentru sticla Aqua Carpatica) şi de un plan de promovare agresiv. Deja Carpathian Springs, îmbuteliatorul Aqua Carpatica, negociază contracte de livrare în străinătate. „Aşteptăm sticla perfectă, care va veni în primele luni ale lui 2013, și probabil înainte de Paşti vom face primele exporturi“, spune omul de afaceri. Apa de lux românească va fi distribuită în hoteluri, restaurante şi cluburi din Europa de Vest și din Statele Unite ale Americi. Întrebat care este volumul vânzărilor pe care vrea să-l realizeze peste graniţe, Valvis nu dă o cifră exactă. „Dacă i-ai convins pe americani că ești cel mai eco produs, cel mai pur… ne trebuie toate izvoarele Carpaților să facem față. Acest adevăr e de un asemnea impact, încât dacă l-ai comunicat și consumatorul a aflat, rupi piața (…) Nu mă întrebați de cifre, nu văd un plafon“. Pentru a face faţă la o cerere „explozivă“, omul de afaceri are planificate investiţii de 8-10 milioane de euro în 2013, în creşterea capacităţilor de producţie.
Revenind la România, Aqua Carpatica a atins deja o cotă de 7% din piaţa totală de apă minerală, și la apa plată a ajuns la 14%. Iar perspectivele sunt în continuare încurajatoare: deși peste o treime din apele minerale ale Europei (35%) se găsesc în România, consumul anual din țara noastră abia dacă trece de 70 de litri pe cap de locuitor, potrivit lui Valvis, în timp ce media europeană depășește 150 de litri – „Deci, e clar că exisă un potențial mare și pe piaţa internă“. Estimată la circa 1,2 miliarde de euro pe an, piața locală a apelor minerale este împărțită între Coca-Cola HBC (Dorna, Izvorul Alb), Romaqua (Borsec) și European Drinks (Izvorul Minunilor).
Dar planurile de investiţii ale lui Valvis nu se limitează la industria apelor minerale. Are o podgorie la Sâmburești și trei mărci de vin (Chateau Valvis, Domeniile Sâmburești şi Sâmburel de Olt), cu care vrea să se bată în volume cu marii producători – Cotnari, Murfatlar sau Jidvei. Același obiectiv îl are și pentru cele două afaceri din agricultură – bio şi producția de cereale. Și mai sunt două proiecte mari în pregătire, pe energie verde, despre care spune că nu poate da detalii, încă. Oferă, totuşi, un indiciu: „Biomasa e unul din atuurile competitive al României. Avem 1,5 milioane de hectare în starea de pârloagă, nepropice pentru hrană (…) Trebuie să valorificăm doar 20% din pârloagă, adică 300.000 de hectare, şi e suficient să acoperim deficitul termic al ţării… nu mai avem nevoie de import de gaz şi de ţiţei“.