Visul neîmplinit al lui Dinu Patriciu, pus în practică de rivalii săi

Omul de afaceri Dinu Patriciu, decedat în vara lui 2014, a surprins pe toată lumea când şi-a propus, în plină criză economică, să dezvolte o reţea cu 1.000 de magazine de cartier şi 2.000 de magazine mobile. Astăzi, Mega Image pare să ducă mai departe visul milionarului, cu un plan agresiv de extindere la nivel naţional.

Reţeaua Mic.ro a fost caracterizată de presa economică drept cel mai mare pariu românesc din comerţul alimentar. Şi pe bună dreptate. Dinu Patriciu îşi dorea în 2010 să creeze o reţea de retail care să genereze o cifră de afaceri anuală de un miliard de euro, ceea ce l-ar fi plasat în fruntea retailerilor. În mai puţin de doi ani, milionarul a ajuns la 830 de magazine Mic.ro, dintre care 720 fixe şi 110 mobile, şi 58 de unităţi MACRO şi miniMax.

Ambiţia antreprenorului era aceea de a dezvolta o reţea cu preţuri mai reduse decât cele practicate de alte magazine de cartier, precum Mega Image. A ajuns chiar să vândă pe datorie în limita a 300 lei.

La cinci ani după eşecul răsunător al afacerii lui Patriciu, belgienii din spatele Mega Image au planuri la fel de măreţe. Retailerul a ajuns la 489 de supermarketuri şi magazine de proximitate Shop&Go în Bucureşti şi alte 37 de unităţi în jurul Capitalei şi pe Valea Prahovei, plus Constanţa.

După ce a împânzit Bucureştiul, Mega Image îşi mută bătălia în marile oraşe. Anul acesta, vrea să deschidă primele magazine din Cluj-Napoca şi continuă cu zona de vest a ţării cu Oradea, Timişoara şi Arad. Pus în practică, planul companiei va depăşi rapid borna de 800 de unităţi setată de Patriciu cu Mic.ro.

Mega Image a luat avânt anul trecut, după finalizarea fuziunii dintre Delhaize şi Ahod. Noua companie, care deţine Mega Image, a devenit unul dintre cele mai mari grupuri de retail la nivel mondial, cu o reţea de 6.500 de magazine în 11 ţări.

După vânzarea lanţului Profi, finalizată anul trecut, au apărut şi primele zvonuri privind o eventuală vânzare a reţelei Mega Image. Planul lui Dinu Patriciu prevedea exact asta: creşterea reţelei şi vânzarea ei.

Ce a greşit Patriciu

Pe lângă faptul că a pornit războiul împotriva retailerilor străini în plină criză economică, strategia lui Patriciu de dezvoltare a reţelei Mic.ro a fost extrem de agresivă. El a cheltuit peste 100 mil. euro în mai puţin de doi ani şi a acumulat datorii uriaşe. La intrarea în insolvenţă a reţelei, în februarie 2012, datoriile companiei erau estimate la 160 mil. euro.

El şi-a plasat în afacere nu doar banii săi, ci a făcut şi credite bancare de circa 45 mil. euro la instituţii financiare precum BCR, UniCredit, BRD sau Raiffeisen.

În momentul în care tăvălugul datoriilor a început să se învârtă, lui Patriciu i-a lipsit tocmai ceea ce acţionarii Mega Image au din plin: puterea financiară a unui investitor extins şi în alte ţări.

Visul milionarului român ar putea fi dus la îndeplinire tocmai de rivalii săi, care mai beneficiază şi de o perioadă propice dezvoltării, în care consumul este în creştere.